FOTO Se împlinesc 144 de ani de la introducerea tramvaiului cu cai în Timişoara

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Piaţa Sfântul Gheorge, locul unde se schimbau caii care trăgeau tramvaiele în urmă 144 de ani Foto:RATT
Piaţa Sfântul Gheorge, locul unde se schimbau caii care trăgeau tramvaiele în urmă 144 de ani Foto:RATT

RATT propune timişorenilor o întoarcere în perioada anului 1869, mai exact, pe data de 8 iulie, când primul tramvai tras de cai a rulat în Timişoara între Piaţa Traian - locul restaurantelor boeme - şi Cetate, cartierul central al oraşului

Timişoara va aniversa, pe 8 iulie, 144 de ani de la introducerea tramvaiului în oraş, care este al treilea după  New York (1825) şi Paris (1854) ce a beneficiat de acest mijloc de transport pe atunci modern. Cu ocazia Zilei Transportului Public Local, timişorenii sunt invitaţi la o cursă gratuită cu tramvaiul turistic. Pe durata călătoriei un ghid va povesti despre începutul tramvaiului în Timişoara şi despre zonele prin care acesta circula.

Se va merge pe primul traseu (cu aproximaţie, pentru că în acele vremuri tramvaiul avea un traseu diferit), din cartierul Fabric până în Iosefin, pe ruta: Piaţa Traian - Piaţa Libertăţii - Catedrala Mitropolitană -  Piaţa Iosefin - Gara de Nord şi retur. 

Prima cursă va pleca de la ora 11.00 din Piaţa Libertăţii. Următoarele două curse vor trece prin Piaţa Libertăţii la ora 12.00 şi 13.00. În tramvaiul de epocă se va muzica vremurilor de odinioară. De la ora 10.30 tot în Piaţa Libertăţii va avea loc un concert susţinut de formaţia timişoreană de copii „Peregrinii”. 

Povestea tramvaiului de la Timişoara


În 1869 se înfiinţează „Societatea de tramvaie cu cai din Timişoara”, iar în data de 8 iulie în Timişoara se inaugurează prima linie pentru tramvai. Vagoanele erau de fabricaţie austriacă, iluminatul se făcea cu lămpi pe gaz, iar parcul număra 15 perechi de cai, cinci vagoane dintre care trei erau rezerve. 


În 3 noiembrie 1869 traseul se extinde pe ruta: Fabric – Cetate – Iosefin – Gară. În 1898, anul de vârf al tramvaiului tras de cai, se înregistrau peste 850.000 de călătorii pe acest mijloc de transport.

Tramvai tras de cai la Timişoara Foto RATT

Click pe poză pentru galerie foto

În 1899 se trece de la tramvaiul arhaic la cel electric schimbându-se astfel denumirea instituţiei în Tramvaiele Comunale Electrice Timişoara (TCT). Vagoanele electrice aveau un grad mare de confort; de asemenea durata unui traseu s-a redus de la 1 oră şi 30 de minute la 32 de minute. Depoul număra pe vremea aceea un număr de 43 de vagoane motor, 3 vagoane remorcă, 2 pluguri de zăpadă şi câteva vagoane platformă.


Primele tramvaie de fabricaţie românească încep să fie puse în circulaţie în 1921. Peste zece ani, vagonul motor şi vagonul remorcă „Gemene” au fost transformate în tramvai cu dublă comandă care aveau în dotare motoare şi instalaţie de frânare de fabricaţie germană.

În anul 1948 s-a construit linia simplă de tramvai, cu ramificaţie din cea existentă: Mehala – Bulevardul Cetăţii – Calea Bogdăneştilor până în strada Războieni.

Primele tramvaiele „Timiş 1” au început să fie produse la fabrica ITT în 1962. Comanda era manuală neautomatizată şi se făcea cu un controlier de tip C prevăzut şi pentru frânare reostatică. Uşile vagonului erau pliabile, iar acţionarea lor se făcea printr-un mecanism electromagnetic. 

În perioada 1965-1968 se trece la modernizarea vagoanelor de tip GB şi a vagoanelor EP prin modificarea sistemului de acţionare a uşilor din culisare în uşi pliate. În perioada 1966 -1967 se proiectează în cadrul intreprinderii vagonul articulat.

Aceste tramvaie puteau fi văzute pe traseu până prin anii 2000, chiar dacă erau depăşite ca cerinţe pe plan occidental. La mijlocul anilor 90, la Timişoara au fost aduse tramvaie din Germania, primite ca donaţie, care aveau să readucă confortul călătorilor.
 

Primarul vrea să cârpească vechile tramvaie nemţeşti din Timişoara

  

Nostalgii timişorene. Amintiri despre oraşul de altădată: "Pe vremea tramvaiului cu cai"

Cu tramvaiul prin centrul Timişoarei: imagini istorice realizate de olandezul Oerlemans GALERIE FOTO


Citiţi şi
 

EPISODUL 1 „Cel din urmă bastion”


EPISODUL 2.  „Din viaţa Castelului”

EPISODUL 3 "Pe vremea tramvaiului cu cai"

EPISODUL 4 Minunata Gară Domniţa Elena şi trenul de Buziaş care trecea prin centru 

EPISODUL 5 Amintiri despre oraşul de altădată: Hoteluri şi localuri de lux din secolele XVIII-XIX-lea 

EPISODUL 6 Cum mergeau oamenii la "mozi"

EPISODUL 7 Buteliile Shell-Gas şi Aragaz din actuala cofetărie Violeta

E
PISODUL 8 Povestea uzinei de gaz din Timişoara, apărută în 1858

EPISODUL 9 Pe urmele unui celebru "fotoreporter" din Imperiul Austro-Ungar

EPISODUL 10 Timişoreanul care trimitea alimente în Germania, în schimbul unor acordeoane

EPISODUL 11 Elitelele se plimbau pe Corso, elevii, studenţii şi militarii pe Surogat

EPISODUL 12 Plimbare prin magazinele de pe Corso, de acum peste 70 de ani

Nostalgii timişorene: o „raită” prin prăvăliile de pe Surogat, unde erau doar două clădiri

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite