Video Autostrada cu tuneluri din vestul României. Stadiul lucrărilor la doi ani de la semnarea contractului

0
0
Publicat:

Compania Națională de Infrastructură Rutieră a prezentat, în procente, stadiul lucrărilor la „autostrada cu tuneluri” din vestul României. Termenul de finalizare al investiției ce cuprinde 9.16 kilometri de autostradă și două tuneluri de peste doi kilometri este decembrie 2026.

Șantierul Autostrăzii cu tuneluri, în afara programului de lucru. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Șantierul Autostrăzii cu tuneluri, în afara programului de lucru. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Cel mai recent raport publicat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) arată că stadiul lucrărilor la sectorul de nouă kilometri Marginea - Holdea, singurul rămas nefinalizat din tronsonul de autostradă Lugoj - Deva (A1) a ajuns la 3,16 la sută, în octombrie 2024 (video).

Informarea arată că termenul estimat de finalizare al „autostrăzii cu tuneluri” este decembrie 2026. Investiția se ridică la 1,83 miliarde de lei și cuprinde realizarea segmentului de autostradă de la limita județelor Hunedoara și Timiș. Pe o subsecțiune a acestuia, de 3,5 kilometri, vor fi construite tuneluri cu o lungime de peste doi kilometri, un viaduct și un pasaj. Pe aceste segment, constructorii au putut intra din luna august, după ce au primit autorizația de construcție emisă de Ministerul Transporturilor.

„În data de 14 octombrie 2022 a fost semnat contractul pentru proiectarea și executia lucrărilor pentru obiectivul major de investitii: Autostrada Lugoj – Deva (A1), lot 2: km 27+620 - km 56+220, Secțiunea E și finalizare sectiunea D - valoarea contractului fiind de 1.826.845.634 lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată prin PNRR. Durata contractului este de 45 de luni, din care 11 luni perioada de proiectare și 34 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani”, arată CNAIR, în raportul privind stadiul investițiilor în infrastructură rutieră.

Autostrada cu tuneluri traversează Podișul Lipovei - Poiana Ruscă, declarat sit Natura 2000 de importanță comunitară și a devenit, în trecut, subiect al reclamațiilor unor organizații de mediu care au solicitat creșterea măsurilor luate pentru protejarea animalelor sălbatice din zonă.

„Conform condițiilor din acordul de mediu a fost prevazută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E, în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 kilometri. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 metri. În data de 5 decembrie 2022 a fost emis ordinul de începere al activității de proiectare. în data de 27 iulie 2023, CNAIR a emis ordinul de mobilizare nr. 1 din 10 august 2023 (data de începere a contractului de supervizare)”, arată raportul CNAIR.

Tuneluri de autostradă unicat în România

Potrivit reprezentanților CNAIR, viitoarele tuneluri vor fi unice în România, prin prisma deschiderii foarte mari de intrare în tuneluri. Practic, de pe autostradă se va intra direct în tunel, pe două benzi și pe banda de urgență (11,25 metri/sens), spre deosebire de alte autostrăzi, unde numărul benzilor ce pot fi folosite se reduce la două, la intrarea în tuneluri.

Autostrada Lugoj - Deva are 100 de kilometri traversează județele Timiș și Hunedoara, din vestul României, având traseul parțial pe valea Mureșului până la Dobra, apoi se îndreaptă spre Câmpia de vest, pe la poalele Munților Poiana Ruscă. Până la sfârșitul anului 2019 au fost dați în folosință circa 90 de kilometri din autostradă.

Lucrările la sectorul numit și Autostrada cu tuneluri, cu o lungime de 9,13 kilometri, au fost oprite din 2017. Licitația a fost reluată de CNAIR, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la tronsonul Margina-Holdea, inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei, fără TVA, bani alocați de statul român prin Programul Național de Redresare și Reziliență.

Lucrările la acest tronson ar trebui realizate până la finalul anului 2026, potrivit estimărilor inițiale, însă dată fiind întârzierea cu care au început, termenul ar putea fi prelungit până în 2027.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite