2025 ar putea fi anul autostrăzilor în România. Câți kilometri de autostradă vor fi deschiși și în ce regiuni
0Până în 2030, rețeaua de autostrăzi din România s-ar putea dubla, însă o mare parte din tronsoanele de autostradă aflate în execuție ar putea fi deschise traficului rutier în următorul an. Cei mai mulți kilometri de autostradă vor fi inaugurați în regiunea Moldovei.
În luna decembrie 2024, rețeaua autostrăzi și drumuri expres din România a depășit 1.200 de kilometri, iar în prezent alți 700 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres sunt în diverse stadii de execuție.
În 2025, harta autostrăzilor din România va înregistra schimbări importante, odată cu deschiderea mai multor tronsoane de autostradă din zona Moldovei și au unor loturi de autostradă din jurul Capitalei și din Oltenia și Crișana.
Aproape 400 de kilometri noi de autostradă și drumuri expres vor fi realizați până la sfârșitul anului 2025 în România:
Peste 40 de kilometri din Autostrada A0 Centura Capitalei
Autostrada A0 Centura București are o lungime totală de 100,7 kilometri din care au fost deschiși traficului rutier circa 44 kilometri. Restul segmentelor se află în stadiul de execuție, cu termen de finalizare până în 2026.
Potrivit site-ului 130km.ro, care monitorizează proiectele de autostrăzi din România, și a informațiilor prezentate în rapoartele Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în 2024 vor fi deschiși încă 18 kilometri din A0 Centura Capitalei (un segment din Centura Sud), iar în 2025 trei segmente din centura Nord, în lungime totală de 23 kilometri.
Așadar, până la sfârșitul anului viitor, se estimează finalizarea a peste 40 de kilometri din Autostrada A0.
Peste 30 de kilometri din Autostrada A1
Autostrada A1 București - Nădlac are o lungime totală de 579 de kilometri, iar cele mai multe dintre tronsoanele sale, cu excepția a nouă kilometri din Lotul Deva - Lugoj și a segmentelor de pe Valea Oltului (Tronsonul Sibiu - Pitești) sunt deschise traficului rutier.
Autostrada Sibiu - Pitești cuprinde centura Sibiului, de 18 kilometri, inaugurată în 2010 și alte cinci tronsoane care însumează 122 de kilometri. Secțiunea 1 Sibiu - Boița, de 13 kilometri, a fost inaugurată în decembrie 2022.
Pe tronsonul Sibiu - Pitești, secțiunea 5 Curtea de Argeș - Pitești, în lungime de 30 de kilometri, se află în șantier și are termen de deschidere anul 2025.
Un sector al acesteia, de 16 kilometri, ar putea fi finalizat în 2024, anunța, recent, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Astfel, până la finalul anului 2025, ar putea fi deschiși peste 30 de kilometri din Autostrada A1.
Peste 70 de kilometri din Autostrada A3
Autostrada A3 București - Borș - numită și Autostrada Transilvania - are 438 de kilometri, din care jumătate sunt deschiși traficului rutier.
În 2025, ar putea fi finalizate lucrările la Secțiunea Nădășelu - Mihăiești, de circa 17 kilometri, Mihăiești - Zimbor, de 13 kilometri, și Zimbor - Poarta Sălajului, de 13 kilometri, toate trei din zona Cluj - Sălaj, dar și Suplacu de Barcău - Chiribiș, de 26 de kilometri, din Bihor, arată site-ul 130km.ro.
Segmentele, care fac parte din tronsonul de autostrada Borș - Gilău totalizează circa 70 de kilometri de autostradă, a cărei deschidere este estimată în 2025.
320 de kilometri din Autostrada A7
Autostrada A7 Ploiești - Siret, numită și Autostrada Moldovei, are o lungime de 437 de kilometri, și va traversa orașele Ploiești, Buzău, Focșani, Bacău, Pașcani, Suceava și Siret. Centura Bacăului de pe A7, în lungime de 17 kilometri, a fost deschisă în 2020.
Până la finalul anului 2024 este așteptată deschiderea circulației pe toate segmentele tronsonului Buzău - Focșani, de 82 de kilometri. De asemenea, tot în 2024 ar putea fi deschis traficul rutier pe două dintre cele trei segmente ale tronsonului Ploiești - Buzău, în lungime totală de 63 de kilometri. Sectorul Buzău - Pietroasele va fi deschis în 2025.
În 2025 sunt așteptate deschiderea tronsonului Focșani - Bacău, în lungime de 96 kilometri și a tronsonului Bacău - Pașcani, de 77 de kilometri. Astfel, până la finalul anului 2025, șoferii ar putea circula pe întreaga distanță dintre Ploiești și Pașcani, numai pe autostradă, pe 320 de kilometri de autostradă inaugurate în perioada 2024 - 2025.
Peste 30 de kilometri de drumuri expres
În 2025 este estimată finalizarea drumului expres Turda - Tureni, conectat cu Autostrada A3, în lungime de circa cinci kilometri, care va scoate traficul greu din orașul Turda.
Tot în 2025 este anunțată deschiderea viitorului drum expres Brăila - Galați, de circa 13 kilometri, segment al DEx6 Focșani - Brăila - Galați.
În 2025 este estimată finalizarea și a ultimului sector, aflat în lucru, din DEx12 Craiova - Pitești, respectiv a 13 kilometri din cei 121 de kilometri ai șoselei de mare viteză.
România își dublează rețeaua de autostrăzi până în 2030
În România, primele autostrăzi ai fost construite în timpul regimului comunist condus de Nicolae Ceaușescu. După aproape jumătate de secol de comunism, la începutul anilor ‘90, în România erau doar două tronsoane de autostradă care însumau 113 kilometri.
În prezent, infrastructura rutieră din România cuprinde 1.200 de kilometri de autostradă realizați, și alți circa 700 de kilometri aflați în diverse stadii de execuție, cu termene de finalizare între 2024 și 2027, și alți 506 kilometri aflați în procedură de licitații
Până în 2030, rețeaua de autostrăzi a României s-ar putea apropia de 2.500 de kilometri. Totuși, potrivit rapoartelor Eurostat, România a rămas în urma celor mai multe state din Uniunea Europeană în ce privește autostrăzile, un clasament pe care în 2022 îl conduceau de departe Spania cu circa 16.000 de kilometri, Germania, cu peste 13.000 de kilometri și Franța, cu 12.000 de kilometri,