Video Polata de pe Clisura Dunării a fost inaugurată. Structura uriașă apără șoseaua de căderile de pietre
0Polata de pe Clisura Dunării a fost inaugurată. Construcția masivă din beton, ridicată în ultimii doi ani, protejează șoseaua de căderile de stânci într-o zonă frecvent afectată de astfel de pericole.

La doi ani de la începerea lucrărilor, care au costat 24 de milioane de lei, fără TVA, polata cu o lungime de peste 100 de metri și o înălțime de 5,5 metri, construită în zona localității Berzasca, pe Drumul Național 57 (Baziaș – Orșova), a fost inaugurată.
Structura va proteja traficul rutier de căderile de pietre, a informat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„Reprezentanții CNAIR au efectuat recepția la terminarea lucrărilor (RTL) de construcție a polatei de pe Drumul Național 57. Construcția acesteia a fost necesară pentru a proteja participanții la trafic și drumul de rocile care cad frecvent de pe versant în zonă. Realizarea acestei polate a fost singura soluție pe termen lung împotriva riscurilor produse de prăbușiri de bolovani pe suprafața drumului”, a transmis instituția.
Stânca, scobită în urma detonărilor
CNAIR a publicat pe pagina sa de Facebook (video) imagini cu noua construcție, în care se pot observa urmele detonărilor efectuate pentru stabilizarea versantului de deasupra. Zona rămâne una expusă căderilor de pietre, iar polata vine ca măsură esențială de protecție.
Unii români au propus ca stânca de deasupra polatei să fie valorificată artistic, în stilul statuii lui Decebal de la Dubova, situată la aproximativ 25 de kilometri spre Orșova.
„Pe stânca de deasupra polatei, lăsată cam așa, ar merge o sculptură... un Dac, ceva”, a comentat un român, pe pagina de Facebook a instituției.
Altcineva a remarcat că și alte sectoare ale DN 57, care traversează versanți abrupți și stâncoși, necesită intervenții similare pentru siguranța traficului.
Șoseaua spectaculoasă de pe Clisura Dunării
În zona polatei a fost amenajat și un sistem de ziduri de retenție pentru protecție suplimentară, care extinde lungimea totală a lucrărilor la peste 200 de metri. Scopul construcției este de a preveni accidentele cauzate de căderile accidentale de rocă de pe versantul abrupt, înalt de circa 100 de metri, situat în imediata vecinătate a șoselei.





Proiectul a fost inițiat în urma mai multor incidente produse în ultimii ani pe acest tronson al DN 57, în care roci de mari dimensiuni s-au desprins și au ajuns pe carosabil. Din anii 2000, în mai multe locuri de pe traseul Berzasca - Dubova, au avut loc prăvăliri de pietre.
Cel mai recent incident grav s-a petrecut în ianuarie 2023, în zona Berzasca, când drumul a fost complet blocat din cauza prăbușirii unor stânci.
DN 57, care leagă Baziaș de Orșova, străbate sud-vestul României pe o distanță de aproximativ 140 de kilometri, urmărind cursul Dunării printr-una dintre cele mai spectaculoase regiuni ale fluviului – Clisura Dunării, aflată pe teritoriul județelor Caraș-Severin și Mehedinți.