Scandalul mașinilor parcate ilegal: „Fiecare locuitor are dreptul la un loc de parcare gratuit“

0
Publicat:

Hotărârea Consiliului Local din Râmnicu Vâlcea privind ridicarea mașinilor parcate neregulamentar a stârnit vii dezbateri. Opoziția și-a motivat gestul de respingere a deciziei prin lipsa locurilor de parcare.

În ultima ședință de Consiliu Local (CL) al Municipiului Râmnicu Vâlcea, de la finele lunii august, s-a decis o nouă măsură împotriva celor care folosesc locurile de parcare de pe domeniul public fără să le plătească, dar și a mașinilor staționate neregulamentar pe carosabilul din oraș. Acestea vor fi ridicate prin delegarea instituției de transport public în comun, ETA, aflată în subordinea Primăriei Râmnicu Vâlcea, cu ajutorul unei autoutilitare din dotare. Angajații ETA vor fi însoțiți pe teren de polițiștii locali.

Propunerea primarului Mircia Gutău nu este o noutate. A generat și în trecut controverse, ca în toată țara. S-a renunțat la vechea hotărâre care s-a dovedit ilegală, în instanță, dar, ulterior, s-au adus noi modificări asupra legislației în vigoare, motiv pentru care a fost repusă pe tapet.

Și de această dată, la Râmnicu Vâlcea, a fost aprig contestată: „Fiecare locuitor are dreptul la un loc de parcare gratuit”, au motivat consilierii locali care n-au fost de acord cu proiectul de hotărâre de CL.

De aici și până la izbucnirea unui nou scandal în Râmnicu Vâlcea pe tema locurilor de parcare nu a mai fost decât un pas. Practic scandalul lipsei locurilor de parcare s-a transformat în scandalul ridicării mașinilor parcate ilegal sau neregulamentar din diverse motive.

Parcarea publică, lacunară

Locurile de parcare pentru localnicii din Râmnicu Vâlcea reprezintă o problemă la fel ca în mare parte a orașelor țării, fiind insuficiente. Situația s-a acutizat după ce administrația publică locală a luat decizia de a transforma zonele din fața blocurilor, considerate până atunci parcări ale locatarilor, de pe bulevardele și străzile principale, în parcări ale domeniului public și de a le trata ca atare. 

Practic aglomerarea de pe străzile centrale s-a mutat pe străduțele dintre blocuri, care seară de seară se dovedesc neîncăpătoare din cauza numărului mare de mașini.

Plata prin SMS, în lipsa parcometrelor (doar 17 în tot orașul) și prețurile piperate i-au înfuriat pe mulți localnici, care au văzut în această decizie o limitare a drepturilor pe care le au. Practic, s-au trezit peste noapte că nu mai au unde să parcheze. Locurile de parcare aparțin acum domeniului public și sunt taxate. Se plătește la oră / pe zi sau prin abonamente.

Consilierii liberali au solicitat implementarea unui nou regulament pentru sistemul de parcare publică din Râmnicu Vâlcea, dar acesta a fost considerat a fi fantezist de către edilul-șef din Râmnicu Vâlcea, deși a susținut că nu au existat amendamente la cel propus de administrația publică locală. „Pentru alocarea a câte unui loc de parcare pentru fiecare apartament din municipiu ne-ar mai trebui suprafaţa încă unui oraş”, a justificat Mircia Gutău.

Orașul cu două mașini la câte-un apartament

La rândul lor, consilierii locali și-au motivat decizia de respingere a proiectului de hotărâre de CL, privind ridicarea mașinilor staționate ilegal, astfel: „Contractul de delegare a serviciilor de ridicare autovehicule bazat pe actualul Regulament de Parcări din municipiu este o decizie profund greșită din partea administrației locale. Regulamentul de parcări propus de primarul municipiului și-a demonstrat limitările și neajunsurile în ultimii doi ani”.

Scandalul mașinilor parcate ilegal a scos la iveală necesitatea schimbării actualului regulament. Opoziția a menționat că a depus, încă din primăvara acestui an, un nou Regulament care oferă fiecărei locuitor al orașului dreptul la un loc de parcare gratuit. „Acest Regulament nu a fost supus pentru dezbatere în Consiliu Local niciodată, încălcându-se grav Codul Administrativ care oferă tuturor consilierilor dreptul de a propune Hotărâri de Consiliu Local!”, au atras atenția consilierii liberali.

Pe lângă câte un loc de parcare gratis destinat fiecărui apartament, s-a mai propus ca autoturismele localnicilor care plătesc taxe și impozite locale să aibă acces gratis maximum o oră la parcările cu plată din oraș, iar cu banii proveniți din parcări să se construiască alte facilități de acest gen, supraetajate.

Consilierii locali care au fost de acord cu actualul regulament au fost acuzați că au votat pentru distrugerea spațiilor verzi și a trotuarelor pentru amenajarea de parcări cu plata, dar și pentru eliberarea de ecusoane pentru parcare rezidențială cu mult peste numărul celor disponibile, fapt ce a dus la învrăjbirea cetățenilor.

Pe de altă parte, lipsa locurilor de parcare este recunoscută și de administrația publică locală. În timp ce Opoziția susține că în Râmnicu Vâlcea sunt peste 35.000 de apartamente și puțin peste 18.000 locuri de parcare (din care mai bine de 4.000 de locuri de parcare sunt cu plată), primarul Mircia Gutău a atras atenția că orașul se sufocă cu cele 40.000 de mașini înmatriculate la un număr de 20.000 de apartamente.

Iar comparația cu orașe precum Sibiu și Brașov, în care se practică parcarea cu plată între anumite ore, chiar peste limita impusă la Râmnicu Vâlcea (de luni până vineri între 08:00 - 17:00, iar sâmbăta între 09:00 - 13:00), i-a nemulțumit profund pe mulți vâlceni care au considerat că nu este corectă, având în vedere puterea economică a orașelor menționate.

Cum este motivată necesitatea ridicării mașinilor parcate ilegal

Măsura ridicării vehicului ce ocupă locul de parcare fără plata taxei se aplică doar în cazul în care „deţinătorul/utilizatorul vehiculului nu poate fi identificat”. Am încercat, prin această modalitate, să stopăm obiceiul unor ”samsari” de maşini second-hand sau deţinători de autoturisme înmatriculate în străinătate de a considera domeniul public al municipiului drept parcare personală, sfidându-i pe toţi cei care îşi achită conştiincioşi obligaţiile legale”, a justificat decizia primarul Mircia Gutău.

Imaginile din galeria foto atașată demonstrează cât de haotic parchează unii șoferi mașinile în Râmnicu Vâlcea, sub pretextul lipsei locurilor de parcare ori a imposibilității efectuării plății, deși în cazul unora gestul este menit să demonstreze cu totul altceva.

Din fotografiile postate de un grup de socializare care taxează încălcarea regulilor rutiere „Ai parcat ca un bou Vâlcea”, se observă inclusiv mașini de Poliție parcate neregulamentar / ilegal și chiar mașina primarului staționând pe spațiul pietonal din fața instituției administrației publice locale.  

Anul trecut s-a depus o petiție online de strângere de semnături privind eliminarea taxelor de parcare pentru zonele rezidențiale, care până acum nu a avut efectul scontat.

De ce parcarea cu plată este considerată un abuz

Mulți vâlceni s-au plâns că în lipsa parcometrelor, metodele de plată sunt prea complicate pentru ei și nu se descurcă atunci când vor să plătească un loc de parcare. Alții pretind că sunt obligați să plătească de două ori pentru locul de parcare, având în vedere taxele și impozitele pentru locuință și mașină și abonamentul pentru parcarea rezidențială.

„Am plătit ecuson ca să nu am loc de parcare. Să plătesc și abonament ca să nu am loc de parcare?!”, au remarcat vâlcenii referindu-se la faptul că sunt insuficiente locurile de parcare și prin urmare nu se oferă vreo garanție pentru plata anticipată a acestora.

Mulți s-au arătat nemulțumiți de faptul că în lipsa unui parcometru sunt nevoiți să plătească în plus, dacă au card în euro (diferența din comisionul valutar), spre exemplu.

„În Germania, regulile sunt mult mai simple și pe bani mai puțini. În orașe precum Râmnicu Vâlcea nu exista parcări cu plata decât în zona centrală, nu în tot orașul. Și asta de luni până vineri, între 07:00 și 18:00. Iar amenda pentru parcare e de 30 de euro. În Râmnicu Vâlcea e de 400 lei (80 de euro)”, au mai atras atenția vâlcenii.

De când s-a reglementat parcarea publică în zonele rezidențiale, locurile stau mai mult goale, au remarcat mulți localnici.

Pe rețelele de socializare societatea civilă a lansat și ideea că actualul „Regulament al parcărilor” din oraș ar putea ascunde o escrocherie de milioane de euro, menționând condiționarea unor proprietari de apartamente de a plăti, retroactiv, locuri de parcare pe care credeau că le au deja rezervate. În Râmnicu Vâlcea astfel de locuri ajung la 12.000 de euro.

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite