Dacia a împlinit 53 de ani. Secretul maşinii oferite cadou lui Nicolae Ceauşescu pe 20 august, 1968

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ceauşescu, la volanul (teoretic) primei Dacii FOTO: ACR
Ceauşescu, la volanul (teoretic) primei Dacii FOTO: ACR

Pe 20 august 1968, pe poarta Uzinei de la Mioveni ieşea primul autoturism Dacia. Nicolae Ceauşescu primea, drept prinos de recunoştinţă, cheile celei cunoscute drept prima Dacie produsă în România – berlina fabricată sub licenţa Renault 8.

În urmă cu mai bine de o jumătate de secol, undeva în apropierea comunei Colibaşi (în prezent, cartier al oraşului Mioveni) se derulau ultimele lucrări de amenajare ale Uzinei de Autoturisme Piteşti. Complexul industrial, construit în urma colaborării cu Renault, avea să înceapă în curând producţia primelor automobile, marcând astfel naşterea uneia dintre cele mai cunoscute şi îndrăgite mărci româneşti – Dacia. 

De la fabricarea primului vehicul, după licenţa modelului Renault R8, până astăzi, Dacia a trecut prin transformări profunde, a cunoscut etapa de creştere şi de optimism a anilor '70, a supravieţuit crizei economice a anilor '80 şi a reuşit să depăşească dificultăţile şi climatul de incertitudine care au definit ultimul deceniu al secolului trecut.

Anul preluării de către Groupe Renault - 1999 - a reprezentat începutul unei noi etape pentru marca Dacia şi pentru uzina de la Mioveni. 

De-a lungul anilor, platforma de la Mioveni a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă, iar cei peste 14 000 de angajaţi îşi desfăşoară activitatea într-un mediu de lucru modern şi competitiv. Uzina de vehicule, Uzina Mecanică şi Şasiuri (cea mai mare turnătorie din ţară, motoare, cutii de viteze, şasiuri), centrul logistic de mare complexitate, cât şi activitatea de inginerie de înalt nivel, asigură o contribuţie importantă la economia judeţului Argeş şi a României.

"Nu cred că este român care să nu aibă vreo amintire cu această maşină"

Astăzi, Dacia marchează 53 de ani de transformări care au făcut ca uzina care a luat fiinţă în 1968 să devină cea mai importantă companie din România.

"Nu cred că este român care să nu aibă vreo amintire cu această maşină. Fie că a avut părinţi care deţineau o Dacie, fie că a făcut şcoala de şoferi pe Dacia, fie că el însuşi a condus pentru mult timp cea mai cunoscută marcă românească de maşini, Dacia rămâne legată de fiecare dintre noi, mai tineri ori mai bâtrâni.

Noi, cei din Mioveni, trebuie să fim cu atât mai mândri, cu cât conştientizăm că bunicii şi părinţii noştri au contribuit la dezvoltarea acestui brand naţional, iar unii dintre noi, chiar acum asistăm din halele Uzinei, cum sub ochii noştri şi din mâinile noastre, se scrie istoria modernă a Dacia.

Povestea Dacia merită să fie spusă în fiecare an adăugând mereu detalii care să ne facă mândri de cel mai cunoscut brand autohton. La mulţi ani, Dacia!", spune primarul oraşului Mioveni, Ion Georgescu.

Momentul 20 august, 1968. Ce secret ascundea Dacia oferită cadou lui Ceauşescu

Data de 20 august 1968 a fost una aşteptată cu deosebit interes. Nicolae Ceauşescu primea, drept cadou de recunoştinţă, cheile celei cunoscute drept prima Dacie produsă în România – berlina fabricată sub licenţa Renault 8. 

Pe maşina ce i-a fost preşedintelui RSR a fost aplicată o plachetă comemorativă din bronz cu mesajul: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste”.

Până la Revoluţie, nimeni n-a avut curajul să conteste că autoturismul înmânat lui Ceauşescu a fost chiar prima Dacia 1100

În realitate, maşina care a ajuns la primul fiu al poporului a fost rezultatul mai multor teste şi îmbunătăţiri aduse primelor vehicule produse cu adevărat în uzină, fiindcă, de fapt, prima maşină ieşise de pe banda de fabricaţie încă din 3 august 1968. Evident, nimeni n-a avut curajul să conteste că autoturismul înmânat lui Ceauşescu a fost chiar prima Dacia 1100 până la Revoluţie.

„Primul autoturism fabricat la Mioveni a rămas în uzină. Nu puteai să-i dai lui Ceauşescu chiar primul autoturism ieşit de pe benzile de montaj. Până la 20 august se produseseră, aici, mai multe maşini care au fost foarte atent verificate, ca să poată fi aleasă cea care avea să-i fie înmânată preşedintelui”, spunea, în 2015, pentru "Adevărul", Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, martorul evoluţiei uzinei de la Colibaşi ca şef de atelier, inginer-şef, director tehnic şi, pentru mulţi ani (1990-2002), director general al Automobile Dacia. 

Maşina care i-a fost făcută cadou lui Nicolae Ceauşecu a ajuns în colecţia de autovehicule istorice a Automobil Clubului Român, fiind achiziţionată, prin licitaţie, în anul 1999, de la Regia Autonomă Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat.

Maşina, de culoare albă, nu este prezentată ca fiind prima produsă la Colibaşi, ci doar ca prima ieşită de pe porţile Uzinei Dacia, descrierea lăsând neelucidat misterul primului vehicul produs la Colibaşi.

Între timp, o bună bucată de timp, în pavilionul S.C. Automobile Dacia a stat expus un alt autoturism, de culoare roşie, însoţit de o pancartă pe care stătea scris „20 august 1968 - Nr. 1”. Niciunul dintre cele două vehicule nu este primul produs la Mioveni.

„Maşina expusă până mai de curând în Pavilionul Dacia şi care, acum, se află la Centru de la Titu, nu a fost nici ea primul autoturism produs de uzină, ci unul din primele 50”, mai spunea, în 2015, pentru "Adevărul", Constantin Stroe. 

Vă recomandăm să mai citiţi: 

Prima Dacia 1100 a ieşit pe poarta uzinei acum 48 de ani

Secretul Daciei oferite cadou lui Nicolae Ceauşescu, maşina cunoscută drept primul autoturism produs în uzina de la Mioveni, dezvăluit după zeci de ani

Piteşti

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite