Secretul Daciei oferite cadou lui Nicolae Ceauşescu, maşina cunoscută drept primul autoturism produs în uzina de la Mioveni, dezvăluit după zeci de ani

0
0
Nicolae Ceauşescu la volanul primului autoturism Dacia 1100, cu prilejul vizitei de lucru a conducătorilor de partid şi de stat la Uzina de autoturisme Piteşti (20 august 1968) FOTO Fototeca online a comunismului românesc/ 169/1968
Nicolae Ceauşescu la volanul primului autoturism Dacia 1100, cu prilejul vizitei de lucru a conducătorilor de partid şi de stat la Uzina de autoturisme Piteşti (20 august 1968) FOTO Fototeca online a comunismului românesc/ 169/1968

La 20 august, 1968, Nicolae Ceauşescu, primea în dar, odată cu „prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România“, cheile celei cunoscute drept prima Dacie produsă în România – berlina fabricată sub licenţa Renault 8. Secretul Daciei 1100  înmânată „celui mai iubit fiu al poporului“ a fost păstrat cu sfinţenie zeci de ani.

Revendicat, fără argumente convingătoare pentru cei care cunosc istoria Uzinei de la Mioveni, de către fostul general de Securitate Ion Mihai Pacepa, care, în 1990, se autointitula „ţarul industiei auto româneşti” şi declara că i s-ar datora aducera în ţară a licenţei Renault, proiectul Dacia, demarat în urmă cu aproape o jumătate de secol, este considerat de majoritatea românilor una dintre cele mai inspirate decizii ale lui Nicolae Ceauşescu.

Fabricarea modelului Dacia 1100  sub licenta R8 a început imediat după semnarea unui contract între Renault şi statul român, în 1968, la doi ani de la punerea bazelor Uzinei de Automobile Mioveni (1966). Oficial, primul vehicul fabricat în România a ieşit de pe liniile de montaj pe 20 august 1968.  Momentul festiv care a urmat l-a avut, evident, în centrul atenţiei, pe Nicolae Ceauşescu – Preşedintele Republicii  Socialiste România.

„Fabricarea primului automobil Dacia, în 1968, a însemnat un eveniment naţional bine gândit, aşteptat cu sufletul la gură de toată lumea. Nici nu realizam noi, atunci, cum avea să evolueze uzina, gândită, iniţial, doar pentru fabricarea a 50.000 de bucăţi, şi care, iată, astăzi, a ajuns la 350.000 de bucăţi, adică de şapte ori mai mult“, a declarat, pentru „Adevărul“, Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, martorul evoluţiei uzinei de la Colibaşi ca şef de atelier, inginer-şef , director tehnic şi, pentru mulţi ani (1990-2002),director general al Automobile Dacia. 

Prinos de recunoştinţă pentru grija purtată industriei socialiste

În semn de mulţumire pentru atenţia acordată Uzinei de la Colibaşi, Nicolae Ceauşescu avea să primească, într-un îndatoritor ceremonial tipic socialist, cheile „primei Dacii“ produse de constructorul român.

Pe maşina ce i-a fost înmânată tovarăşului preşedintete a fost aplicată o plachetă comemorativă din bronz cu mesajul: „Primul autoturism de serie fabricat în RSR.  Muncitorii, inginerii şi tehnicienii constructori de maşini vă aduc dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, prinosul de recunoştinţă pentru iniţierea producţiei de autoturisme în România şi pentru grija permanentă ce o purtaţi dezvoltării industriei noastre socialiste”. Până la Revoluţie, nimeni n-a avut curajul să conteste că autoturismul înmânat lui Ceauşescu a fost chiar prima Dacia 1100. 

În realitate, maşina care a ajuns la primul fiu al poporului a fost rezultatul mai multor teste şi îmbunătăţiri aduse primelor vehicule produse cu adevărat în uzină,  fiindcă, de fapt, prima maşină ieşise de pe banda de fabricaţie încă din 3 august 1968.

„Primul autoturism fabricat la Mioveni a rămas în uzină. Nu puteai să-i dai lui Ceauşescu chiar primul atutoturism ieşit de pe banzile de montaj. Până la 20 august se produseseră, aici, mai multe maşini care au fost foarte atent verificate, ca să poată fi aleasă  cea care avea să-I fie înmânată preşedintelui”, mai spune Constantin Stroe. 
 

Autoturismul care i-a fost făcut cadou lui Nicolae Ceauşecu a ajuns în colecţia de autovehicule istorice a Automobil Clubului Român, fiind achiziţionat, prin licitaţie, în anul 1999, de la Regia Autonomă Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat. Maşina, de culoare albă, nu este prezentată ca fiind prima produsă la Colibaşi, ci doar ca prima ieşită de pe porţile Uzinei Dacia, descrierea lăsând neelucidat misterul primului vehicul produs la Colibaşi.
 

În paralel, o bună bucată de timp, în pavilionul S.C. Automobile Dacia a stat expus un alt autoturism, de culoare roşie, însoţit de o pancartă pe care stătea scris „20 august 1968 - Nr. 1”. Niciunul dintre cele două vehicule nu este primul produs la Mioveni.

„Maşina expusă până mai de curând în Pavilionul Dacia şi care, acum, se află la Centru de la Titu, nu a fost nici ea primul autoturism produs de uzină, ci unul din primele 50”, mai spune Constantin Stroe. 

Dacia 1100 era, de fapt, un Renault 8

Primul model produs de uzina de la Colibaşi – Dacia 1100 – a reprezentat un model intermediar până la intrarea în producţie a Daciei 1300. 

În fapt, primul model produs la Colibaşi, o berlina cu tractiune şi motor pe spate, a fost un Renault 8. Francezii furnizau, conform contractului de licenţă, părţile componente ale modelului, care erau asamblate la noi. Dacia 1100 a fost fabricată timp de patru ani, perioadă în care au fost produse  37.500 de unităţi.

Dacia 1100 S – modelul pentru raliuri

Pentru cei care nu ştiu, trebuie precizat că Dacia 1100 a avut şi un model Sport (Dacia 1100 S), cu două perechi de faruri, un motor 65 CP, mai puternic decât al Daciei 1100  (46 CP, bloc motopropulsor cu o capacitate cilindrică de 1108 cm³, cutie de viteză în 4 trepte şi consum de 7 litri la suta de kilometri), cu pneuri late şi care ajungea la o viteză de până la 145 km/h. Modelele Dacia 1100 S erau folosite de Poliţie şi în raliuri.

Recomandări pe aceeaşi temă:

Legendele Epocii de Aur. Cum i-a fost ascuns lui Ceauşescu platoul cu marmură şi granit din centrul Buzăului

Ceauşescu, în căutarea petrolului algerian

Pacepa: Ceauşescu găsea că Dacia e perfectă pentru idioţi

Piteşti


Ultimele știri
Cele mai citite