Exclusiv Când ar putea începe modernizarea Transfăgărășanului. Care este stadiul proiectului

0
Publicat:

După mai multe decenii pe parcursul cărora nu s-a investit aproape nimic, în toamna anului viitor ar putea începe în sfârșit lucrările de modernizare la Transfăgărășan, considerat de mulți drept cel mai spectaculos drum din lume.

Transfăgărășanul, considerat de mulți cel mai spectaculos drum din lume FOTO CNAIR
Transfăgărășanul, considerat de mulți cel mai spectaculos drum din lume FOTO CNAIR

În urmă cu doi ani, oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au luat decizia modernizării Transfăgărășanului.

În octombrie 2023 a fost desemnat câștigătorul licitației pentru realizarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI), fiind vorba de firma RUTIER CONEX XXI.Valoarea contractului se ridică la 8,4 milioane de lei (fără TVA), 40% din finanțare fiind asigurată din fonduri europene.

Iar reprezentanții CNAIR au precizat pentru ”Adevărul” care este punctual stadiul proiectului și care sunt perspectivele.

”În momentul de față, prestatorul a efectuat xpertizele tehnice pentru drum, consolidări, polate, poduri si tunel. Din cadrul documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (DALI), prestatorul a transmis CNAIR: studiul topografic - aprobat pe 31 octombrie 2024; studiul geotehnic și Raportul de Monitorizare Geotehnica de Tip Topografic, ultimele două fiind în analiză la CNAIR. Antreprenorul lucrează la activitățile din cadrul DALI, care mai trebuie finalizate conform contractului (Proiect Geotehnic, Documentația de mediu, Documentația pentru Ocuparea Terenurilor, Piese scrise și piese desenate DALI). Termenul contractual pentru predarea DALI este 30 martie 2025, iar acesta cuprinde soluțiile proiectate finale care vor asigura modernizarea DN 7 C Transfăgărășan”, spun oficialii din cadrul CNAIR.

Data finalizării acestui contract este 30 iunie 2025, după terminarea etapei Documentație de Atribuire a Contractului și Raportul Financiar pentru Asistență Tehnică.

În ceea ce privește o estimare a începerii lucrărilor propriu-zise de modernizare, oficialii CNAIR precizează că nu poate fi prognosticată o dată exactă. Asta deoarece trebuie lansată lictația, desemnat câștigătorul și soluționate eventualele contestații.

”Sperăm ca în a doua parte a anului 2025 să înceapă lucrările de modernizare a Tranfăgărășanului”, adaugă reprezentanții CNAIR.

Ce lucrări vor fi făcute

Durata estimativă a lucrărilor de modernizare a Transfăgărășanului va fi stabilită după finalizarea documentației tehnice.

Din perspectiva tehnică, lucrările de modernizare la Transfăgărășan vor include consolidări, construcție de polate, sistem de scurgere a apelor, benzi pentru vehicule lente, acolo unde amplasamentul permite.

Din punct de vedere turistic, modernizarea Transfăgărășanului va include printre altele realizarea de puncte belvedere. Concret, vor fi realizate mai multe spații pentru comercianți și vor fi amenajate parcări de scurtă durată. La intrările pe Transfăgărășan vor fi amplasate panouri digitale de informare ce vor oferi informații privind starea carosabilului, starea vremii, condiții de trafic și numărul de locuri parcare disponibile.

În cât timp a fost construit Transfăgărășanul

Considerat de mulți specialişti cel mai frumos drum de pe glob, Transfăgărăşanul oferă imagini de neuitat în fiecare anotimp. Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, afirma, în 2009, după parcurgerea Transfăgărăşanului, că s-a plimbat pe „cel mai grozav drum din lume”.

În emisiunea pe care echipa Top Gear - Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May - a realizat-o în România, aceştia au spus despre Transfăgăraşan că este cel mai uimitor drum pe care l-au văzut în viața lor.

„Construit în anii '70, acesta este Transfăgărășanul. 6.000 de tone de dinamită au fost folosite pentru realizarea acestuia și 40 de vieți au fost pierdute. Dar de deasupra arată că și cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de curse din lume a fost înnodată pentru a crea o mare fundă a perfecțiunii automobilistice”, spunea acum 14 ani Jeremy Clarkson, care a condus un Aston Martin pe Transfăgărășan.

„Acesta este cel mai bun drum din lume! România, îți mulțumim că ai acest drum! Putem să rămânem aici pentru totdeauna?”, mai spunea acum 15 ani, în culmea fericirii, Jeremy Clarkson.

Construit pe parcursul a patru ani, între 1970 și 1974, Transfăgărășanul are o lungime totală de 151 kilometri, urcând până la 2.042 de metri în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălţime, după Transalpina, ce străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali şi ajunge la o altitudine maximă de 2.145 metri în pasul Urdele.

Transfăgărășanul începe în comuna Arefu din judeţul Argeş, la kilometrul 61 al DN 7C şi se termină în comuna Cârţişoara (Sibiu), la intersecţia cu DN1. Pe întregul traseu al drumului au fost realizate în total 27 de poduri şi viaducte, precum şi Tunelul Bâlea, cel mai lung tunel din țara noastră (887 metri), ce străbate Muntele Paltinu. Aerisirea tunelului se face în mod natural datorită curenţilor de aer foarte puternici.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite