Adio, gării Hunedoarei. Niciun tren nu a mai plecat din staţia CFR de două luni, iar ultimii angajaţi deplâng soarta locului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara din Hunedoara a fost lăsată de izbelişte. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
Gara din Hunedoara a fost lăsată de izbelişte. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

De aproape două luni, de când operatorul privat Regiotrans şi-a sistat activitatea, niciun tren nu mai porneşte din gara Hunedoarei. Marţi, reprezentanţii Regionalei CFR Timişoara s-au deplasat în Hunedoara pentru a inventaria staţia de cale ferată, însă nu au dat niciun răspuns privind reluarea activităţii CFR.

Gara Hunedoarei este pustie de aproape două luni, de când operatorul privat care administra staţia şi linia de cale ferată Hunedoara – Simeria şi-a oprit activitatea pe acest tronson.

Chiar dacă hunedorenii aşteptau ca societatea să îşi reintre în drepturi, acest lucru nu s-a mai întâmplat. Casieriile de bilete din gară au fost închise definitiv, afişele prin care călătorii erau înştiinţaţi despre mersul trenurilor au fost luate, iar peste liniile ferate pustii au crescut buruienile. În gară, marţi, mai puteau fi văzuţi câţiva îngrijitori şi administratorul staţiei CFR, Florin Tripon, care  aşteptau sosirea reprezentanţilor Regionalei CFR Timişoara, pentru a inventaria staţia. Potrivit lui Florin Tripon, societatea Regiotrans şi-a luat o parte din bunurile pe care le-a adus la Hunedoara, semn că nu va mai reveni la administrarea traseului. Cei de la Regionala CFR Timişoara nu au vrut să facă precizări dacă CFR va prelua din nou în administrare linia ferată şi staţia.

Deocamdată, operatorul privat este, în acte, administratorul acestora. În luna aprilie, Florin Tripon a lansat o petiţie, semnată până de peste 1.000 de huendoreni, în care a solicitat autorităţilor să facă demersuri pentru reluarea circulaţiei trenurilor din Hunedoara spre Simeria şi Retur. Petiţia a fost depusă la primărie, în speranţa că reprezentanţii administraţiei locale vor face demersuri pentru ca situaţia să intre în normalitate.

Indiferent de compania care va administra gara din Hunedoara şi linia ferată Hunedoara - Simeria, activitatea de transport ferovier din Hunedoara va rămâne în continuare afectată de concurenţa transportatorilor rutieri, care au luat, practic, aproape toţi clienţii pe care îi aveau operatorii liniei de cale ferată.

garahd

La capăt de linie
Călătorii care mai ajung în gara municipiului Hunedoara sunt întâmpinaţi de un monument impunător, construit la sfârşitul anilor 1940 şi începutul anilor 1950. Gara a fost proiectată de arhitecţii Dan Titu Elian şi Dan Virgil Maiorescu. Poartă şi în prezent pecetea acelor ani, în care România intrase sub dominaţia Uniunii Sovietice: steaua URSS amplasată pe turnul staţiei CFR. Gara Hunedoarei are acum peroanele pustii, iar cele mai multe dintre liniile ferate sunt acoperite de vegetaţie.

gara hunedoara

Până la suspendarea activităţii Regiotrans, conform orarului afişat în holul staţiei CFR, opt trenuri plecau sau ajungeau în Hunedoara, pe ruta Simeria – Hunedoara. Circa 400 de oameni erau abonaţi la serviciul de transport, afirmă Florin Tripon. În trecut, un tren din Hunedoara pornea spre Iaşi, iar altul spre Bucureşti, însă cea mai mare aglomeraţie era în jurul orei în care trenurile porneau spre secţiile combinatului siderurgic din Hunedoara. Cel mai important moment din istoria gării s-a petrecut în iunie 1962, când Hunedoara a fost vizitată de liderul Uniunii Sovietice, Nikita Hruşciov. Însoţit de şeful de stat Gheorghe Gheorghiu Dej, Hruşciov a coborât din trenul special cu care călătorise în uralele a mii de hunedoreni, aduşi special pentru a participa la întâmpinarea liderului URSS. În afara utilităţii ei, gara le oferă vizitatorilor ocazia să vadă două fresce imense, pictate în stilul realismului socialist. Una dintre ele înfăţişează o scenă din vechile uzine ale oraşului, în care personajele sunt muncitori şi oţelari. În cel de-al doilea tablou, acţiunea se mută pe unul din dealurile Hunedoarei, ocupat de alţi muncitori aflaţi la iarbă verde. În fundalul tabloului, apar din nou uzinele. Frescele şi-au pierdut coloritul şi s-au degradat o dată cu trecerea timpului, dar continuă să atragă atenţia vizitatorilor.

gara hunedoara

O istorie de peste un secol
Şi calea ferată Hunedoara – Simeria are o istorie aparte. A împlinit anul trecut 130 de ani de la punerea în funcţiune. Lina ferată care a legat nodul feroviar Simeria de centrul siderurgic Hunedoara a fost înaugurată la 1 iunie 1884. Cei 16 kilometri ai tronsonului feroviar Hunedoara – Simeria au fost construiţi în anii 1883 şi 1884, în urma unui proiect realizat de societatea Deutch & Haas, iar la începutul lunii iunie a anului 1884 calea ferată a fost dată în folosinţă. În deceniile următoare, datorită dezvoltării oraşului Hunedoara şi a siderurgiei, calea ferată a devenit tot mai importantă pentru comunitate. În anii 1950 statul a dezvoltat proiectul feroviar, construind pe acelaşi tronson o reţea de linii industriale necesare combinatului siderurgic, lungimea totală a acestora depăşind 150 de kilometri. Totuşi, abia în 1984, linia CFR Hunedoara – Simeria a fost electrificată.

gara hunedoara

Vă recomandăm şi:

FOTO Cine salvează gara din Brad, bijuteria arhitecturală construită în vremea Imperiului austro-ungar

Mai veche de un secol, gara construită în stil austriac este una dintre cele mai reprezentative construcţii din municipiul Brad. De peste zece ani a fost lăsată în paragină, spre nemulţumirea localnicilor care şi doresc reabilitarea ei.

Fosta autogară din Hunedoara a devenit „leagănul” aurolacilor şi al cerşetorilor

Vechea autogară a Hunedoarei intră în categoria locurilor de nefrecventat din municipiu, din cauza mizeriei care se extine pe ruinele ei şi a faptului că ruinele ei sunt locuite de oameni ai străzii. O firmă privată din Bucureşti o are în administrare, dar nu a făcut niciun demers pentru igienizarea ei.

FOTO Calea ferată Hunedoara – Simeria a împlinit 130 de ani de existenţă

Calea ferată Hunedoara – Simeria a împlinit 130 de ani de la punerea în funcţiune. Lina ferată care a legat nodul feroviar Simeria de centrul siderurgic Hunedoara a fost înaugurată la 1 iunie 1884.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite