FOTO Cine salvează gara din Brad, bijuteria arhitecturală construită în vremea Imperiului austro-ungar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara din Brad este lăsată în paragină. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.
Gara din Brad este lăsată în paragină. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Mai veche de un secol, gara construită în stil austriac este una dintre cele mai reprezentative construcţii din municipiul Brad. De peste zece ani a fost lăsată în paragină, spre nemulţumirea localnicilor care şi doresc reabilitarea ei.

Comunitatea din Brad a lansat o petiţie pentru reabilitarea gării monument istoric din municipiu.

Gara din municipiul Brad, construită în secolul XIX, este un monument de arhitectură de importanţă locală. Starea sa actuală este una de degradare avansată, clădirea fiind în paragină de peste 12 ani. Toate demersurile administraţiei publice locale, de peste 10 ani, pentru reabilitarea clădirii de către proprietar, şi anume Compania Naţionala de Cai Ferate CFR SA, au rămas fără ecou sau doar simple promisiuni. Gara din Brad este o adevărată capodopera arhitecturală, unică la noi în ţară, o construcţie asemănătoare existând în Tirol (Austria). Administraţia publică locală a municipiului Brad consideră oportun ca în clădirea gării din Brad, pe lângă funcţionalitatea actuală, să amenajeze un Muzeu al Ţării Zarandului organizat printr-o colaborare cu unităţile administrativ-teritoriale din Ţara Zarandului. Prin semnarea petiţiei ne sprijiniţi în a atrage atenţia asupra acestui monument aflat în pericol şi a determina proprietarul si instituţiile competente la reabilitarea lui”, transmit iniţiatorii petiţiei, transmise către Guvernul României, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Prefectura Judeţului Hunedoara, Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” , Sucursala Regională C.F. Timişoara.

Soartă incertă
Clădirea staţiei de cale ferată Brad a fost construită la sfârşitul secolului al nouăsprezecelea şi este considerată o bijuterie din punct de vedere al detaliilor arhitecturale. Potrivit arhitectului Dan Enyedi, gara din Brad este una dintre cele mai reuşite clădiri care au existat în judeţul Hunedoara şi chiar în Ardeal. Arhitectul relata că gara poate fi restaurată, întrucât structura ei este viabilă.

Gara din Brad

În prezent, situaţia gării este una dezastruoasă, iar în lipsa investiţiilor în reabilitarea ei este considerată un pericol pentru cei din jur. „Clădirea se află într-o stare avansată de degradare. Plafoanele riscă să se desprindă şi să cadă, punând în pericol siguranţa călătorilor. Noi am cerut în repetate rânduri celor de la SNCFR să se implice în reabilitarea monumentului, însă am primit doar promisiuni“, declara recent primarul municipiului Brad, Florin Cazacu.

gara brad hunedoara foto daniel guta adevarul

Administraţia locală din Brad a solicitat SNCFR permisiunea de a prelua în administrare spaţiile de la etaj ale gării monument istoric, pentru a amenaja aici un muzeu al Ţării Zarandului, dar, potrivit primarului, compania de stat nu a luat nicio decizie în această privinţă. Din gară mai pleacă trenuri doar spre Arad, dar călătorii sunt tot mai puţini şi, în cea mai mare parte a timpului, monumentul istoric uitat este lăsat în grija câinilor maidanezi.

gara brad hunedoara foto daniel guta adevarul

Vă recomandăm şi:

FOTO Oraşele Hunedoarei în ilustrate rare. Cum s-au schimbat în anii 1900

O serie de ilustrate rare prezintă oraşele din zona Hunedoarei, în cea mai romantică perioadă a lor, primii ani din secolul XX. Comunităţile din Deva, Hunedoara, Orăştie, Haţeg, Brad, Simeria şi Petroşani se aflau în plină dezvoltare, în oraşe aflate la începutul modernizării.

VIDEO Blestemul aurului. Ce a rămas din Treptele Romane, galeria care a deschis romanilor calea spre inima Apusenilor

Galeria Treptele Romane a fost clădită în urmă cu circa 1.800 de ani, potrivit istoricilor, iar în prezent se află pe lista monumentelor din patrimoniul naţional. Situl a rămas abandonat de mai mulţi ani, fără ca nimeni să ia vreo măsură pentru conservarea sau punerea lui în valoare.

Calea ferată Deva - Brad, proiectul uriaş din comunism devenit praf şi pulbere

Calea ferată destinată să lege municipiile Deva şi Brad, considerată unul dintre marile proiecte de infrastructură din perioada comunistă, a rămas doar o amintire, fiind distrusă şi apoi dată la fier vechi. Lucrările la proiectul de infrastructură s-au întins pe aproape patru decenii, însă o alunecare de teren pe câteva zeci de metri dus la închiderea ei.


 

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite