Statul nu mai vinde nave, ci cumpără. Perseus, faimosul remorcher-spărgător de gheaţă, va avea „un frate mai mic”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava Perseus şi-a dovedit din plin utilitatea iarna trecută. Foto: Adevarul
Nava Perseus şi-a dovedit din plin utilitatea iarna trecută. Foto: Adevarul

AFDJ Galaţi a lansat o licitaţie pe SEAP pentru achiziţionarea unui remorcher multifuncţional, nou. Intervenţiile cu acest tip de nave pe Dunărea îngheţată au demonstrat, iarna trecută, necesitatea şi utilitatea unor asemenea investiţii.

Înainte de repriza zdravănă de ger din iarna trecută, remorcherul pentru salvare şi spagerea gheţii Perseus, din dotarea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) stătuse la cheu, nemişcat, timp de un an şi jumătate. Echipajul său era convins că nava este lăsată să ruginească pentru a fi vândută ca fier vechi şi se ruga ca, în 2012, să fie un adevărat ger al Bobotezei.

Călin Iamandi, comandantul navei, declara atunci pentru Adevărul că-şi doreşte pod de gheaţă pe Dunăre:

„Numai aşa Căpitănia ar putea autoriza provizoriu ca Perseus, care nu mai are dreptul să navige, să plece în marş pentru spargerea gheţii".

Dorinţa marinarilor de pe nava Perseus s-a împlinit cu mult peste aşteptările lor căci intervenţiile remorcherului au salvat de la inundaţii (prin formarea de zăpoare) localităţile dintre Cotul Pisicii şi Sulina.
Înainte de a se lupta cu podurile de gheaţă din iarna trecută Perseus avea nevoie de reparaţii pentru care Guvernul a alocat, în 2006,  suma de 10.950.000 de lei (aproape trei milioane de euro) din care nu s-a primit niciun sfanţ. Cum între timp bătrânele motoare fabricate la Reşiţa au fost „chinuite", nu glumă, iar pe bordajul navei au rămas urmele înfruntării cu banchizele groase şi de trei-patru metri, echipajul lui Perseus a sperat ca, măcar după întorcerea victorioasă din lupta cu sloiurile a bătrânului remorcher, acesta să aibă parte de reparaţii.

În acest scop, AFDJ a solicitat la Bruxelles acordarea de fonduri neramburasabile pentru retehnologizarea navelor de salvare Perseus şi Hercules, precum şi pentru construirea a încă patru nave similare, dar mai mici.

Roadele acestor demersuri au început să apară, dar încă nu în sensul dorit de echipajul navei Perseus.

Un spărgator de gheaţă mai mic, dar „nou-nouţ”

În ultima lună a anului trecut,, pe Sistemul Electronic de Licitaţii Publice (SEAP), AFDJ a lansat o licitaţie pentru construirea unui remorcher multifuncţional de până la  2.000 de cai putere (pentru comparaţie, Perseus are 6500 de cai putere). 

Finanţarea disponibilă pentru această achiziţie – prima după mulţi ani în care AFDJ doar a vândut – este de aproximativ  11, 5 milioane lei (2,5 milioane de euro). Termenul limită de depunere a ofertelor este 7 februarie.

Mircea Răzvan Cristea, directorul AFDJ afirmă că noua navă se vrea a fi un frate mai mic şi mai tânăr pentru Perseus şi nicidecum un înlocuitor.

Chiar dacă motoarele uriaşe ale lui Perseus sunt uzate şi consumă enorm de multă motorină, astă iarnă, au demonstrat că doar ele pot asigura suficientă putere pentru înaintarea printr-un pod de gheaţă cu grosimea de trei şi chiar patru metri. Aşadar, în condiţii extreme, doar Perseus, care are şi o redutabilă capacitate de transport şi tracţiune, poate ajunge străbătând Dunărea încremenită de ger, la locuitorii din Deltă.

Sunt argumente suficiente pentru ca actuala conducere a AFDJ să întreprindă diligenţele necesare obţinerii banilor alocaţi în urmă cu şase ani pentru modernizarea acestei nave de excepţie, care are şi o poveste pe măsură, demnă de scenariul unui film de aventuri.

Noul remorcher multifuncţional, care va intra în dotarea AFDJ,  puternic şi cu un pescaj mic, se va dovedi extrem de util, mai ales în timpul verilor secetoase, când nivelul Dunării scade, pentru intervenţii de dezeşuare a convoaielor de barje.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite