UBB îşi testează studenţii din liceu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Liceenii de a XII-a din judeţul Cluj vor fi testaţi gratuit, din semestrul al II-lea, de către psihologii UBB cu scopul de a-i ajuta să-şi găsească profesia potrivită.

Psihologii UBB vor teste gratuit, din semestrul al II-lea al anului preuniversitar 2013-2014, absolvenţii claselor a XII-a din judeţul Cluj ca să îi ajute să-şi găsească profesia potrivită. Proiectul a fost iniţiat de universitate deoarece s-a observat că unii studenţi în anul I sunt înscrişi şi la a doua, respectiv la a treia facultate dintr-un domeniu opus primei facultăţi. Cifrele oferite de cei de la Statistică din cadrul UBB arată că sunt puţin peste 2.000 de studenţi în această situaţie din cei 38.000 câţi are universitatea înscrişi în anul 2013-2014.

Atât liceenii, cât şi directorii de şcoli din judeţ sunt încântaţi de idee. Şeful elevilor din judeţ a sugerat chiar obligativitatea acestor teste deoarece, susţine el, nu e „normal ca în clasa a XII-a, în 2014, când ai de toate, tu să nu ştii ce vrei să faci“.

Idee de la multinaţională

Proiectul testelor are mai multe rădăcini. Prorectorul UBB Mihaela Luţaş, responsabil de relaţia cu mediul de afaceri, fundraising, relaţia cu alumni (foşti studenţi), practica studenţească, povesteşte că ideea acestor teste a apărut în urma unei discuţii dintre universităţile româneşti şi mediul de afaceri.

Întâlnirea a avut loc la Bucureşti, în noiembrie 2013, iar reprezentantul unei multinaţionale spunea că ar găsi potrivit un alt sistem de selecţie decât clasicele sisteme de admitere la facultate, un sistem care să aducă pe piaţa muncii oameni foarte calificaţi şi motivaţi.
La aceeaşi discuţie s-a avansat şi ideea că orientarea în cariera profesională ar trebui începută de timpuriu, nu de pe băncile facultăţii, ci încă din liceu.

„Plecând de la această ideea, noi am zis avem acest Centru de Carieră, Alumni şi Relaţia cu Mediul de Afaceri în cadrul căruia realizăm deja testări pentru evaluarea performanţelor şi pentru orientare aîn carieră a celor care sunt deja studenţi ai UBB. Scopul acestor teste este ca studenţii să vadă dacă li se potriveşte specializarea aleasă şi să vadă dacă au aptitudini suplimentare.
Viiitorii noştri studenţi sunt actualii liceeni. Am considerat că ar fi bine să fim atenţi şi la acest segment“,
afirmă prorectorul Mihaela Luţaş.

image

Un alt motiv, spune universitarul clujean, este situaţia observată la studenţii cărora le predă Economie Europeană la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din cadrul UBB, o facultate care are an de an foarte mulţi studenţi.

„Am studenţi care vin şi-mi spun că ar dori să se mute într-o altă grupă deoarece au un seminar la Fizică sau la Medicină şi nu vor putea ajunge la cursul pe care-l predau. Având şi această situaţie am avut o întâlnire cu directorii de licee din judeţul Cluj cărora le-am prezentat proiectul nostru. Au fost încântaţi. Scopul acestui proiect este ca elevii să ia o decizie în cunoştinţă de cauză în funcţie de ceea ce le place şi ce li se potriveşte“, adaugă prorectorul.

Testele se vor face în tot judeţul Cluj, iar primele rezultate se aşteaptă să se vadă în toamnă. Dacă se dovedeşte eficare, acest proiect ar putea fi extins la nivelul întregii Transilvanii.

Proiectul testelor a fost susţinut financiar printr-o donaţie de circa 4.200 de lei din partea unei multinaţionale din Cluj. Aceasta a cumpărat întreaga baterie de teste acreditate psihologic, teste care poti fi făcute în maxim o oră de către un licean.
În următoarea perioadă urmează să se stabilească lista pe zile şi ore a întâlnirilor celor de la UBB cu liceenii.

Interese şi abilităţi

image

Oana Ghimbuluţ, psiholog la Centrul de Carieră, Alumni şi Relaţia cu Mediul de Afaceri din cadrul UBB, este unul dintre psihologii UBB care vor aplica aceste teste liceenilor.

„Este vorba de o baterie de teste care vizează atât interesele elevilor, cât şi abilităţile pe care ei le au.  În funcţie de cele două dimensiuni principale, ceea ce ştiu elevii să facă şi ceea ce îşi doresc, pot fi generate o serie de domenii care se potrivesc mai bine profilului lor psihologic. Asta nu înseamnă că obligatoriu doar acolo s-ar putea descurca sau în spre acele domenii ar trebui să meargă mai departe“, explică  Oana Ghimbuluţ.

Pe lângă testare, proiectul UBB, care va fi pus în practică şi cu ajutorul psihologilor şi consilierilor din şcolile clujene, oferă şi consiliere psihologică elevilor. 

Prefectul studenţilor: „Testul mi-a întărit alegerea“

Prefectul studenţilor din UBB, Cristina Filip (22 de ani), masterandă la Psihologie, spune că a făcut un test vocaţional în liceu, însă după ce s-a hotărât să urmeze Facultatea de Psihologie. „Testul mi-a întărit alegerea. Aceste teste ajută în orientarea în carieră. Dacă aş fi în liceu aş face un astfel de teste“, afirmă prefectul studenţilor.

Ea consideră că testele i-ar ajuta pe elevii din clasa a VIII-a să-şi descopere anumite abilităţi şi aptitudini de care nu ştiau, deşi la acea vârstă, 14-15 ani, nu ştiu nici ei exact în ce direcţie să se îndrepte, profesional vorbind. „Nu ştiu dacă în clasa a VIII-a mă gândeam la o carieră în educaţie. Opţiunile se schimbă în timp, dar astfel de teste pot să ajute“, adaugă Cristina Filip.

image

Directorii susţin ideea

„Orice lucru ce vine în folosul elevilor e util“, afirmă Constantin Corega, directorul Colegiului Naţional „Emil Racoviţă“, unul dintre cele mai bune licee din Cluj şi din ţară. Acestuia i se pare foarte bună iniţiativa celor de la UBB şi mai spune că şcoala pe care o conduce a cumpărat o serie de teste de orientare în urmă cu câţiva ani, teste care sunt folosite de 2-3 ani. „Însă orice ajutor suplimentar menit să-i ajute pe elevi este binevenit“, adaugă acesta.

image

Ce zic elevii: testele ar trebui să fie obligatorii

Şi elevii văd cu ochi buni aceste evaluări. Ei sunt de părere că aceste teste ar trebui să fie obligatorii pentru că, zic ei, nu e „normal ca în clasa a XII-a, în 2014, când ai de toate, nu mai zic de tehnologie, tu să nu ştii ce vrei să faci“.

„În şcoală ar trebui să se înceapă din clasa a IX-a evaluări periodice din punct de vedere al orientării în carieră. Elevii nu îşi cunosc adevăratele abilităţi, iar asta şi din cauza sistemului educaţional care nu pune preţ pe dezvoltarea personală“, afirmă Ioanis Andrei Divoiu, elev în clasa a XI-a la Liceul Teoretic „Avram Iancu“ din Cluj, totodată preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor din Cluj.

Mai puteţi citi:

Studentul român al anului în Europa, la nivel post-universitar, este un absolvent al UBB

O nouă generaţie de roboţi-terapeuţi vor ajuta persoanele cu autism prin cel mai mare grant derulat vreodată de UBB

Platforma de cercetare psihologică "Matrix" din Cluj va fi folosită la antrenamentul astronauţilor în vederea curselor spre Marte

Clujeanul Daniel David - primul român ajuns director pentru cercetare la faimosul Institut „Albert Ellis“ din New York

VIDEO Primele desene terapeutice din România au fost lansate la Cluj. Un magician îi învaţă pe copii să gândească pozitiv

Cluj-Napoca

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite