Încurcatele căi ale fondurilor europene la Botoşani. Ce s-a întâmplat cu o finanţare de 30 de milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Calea de rulare a tramvaielor rămasă în Botoşani FOTO Cosmin Zamfirache
Calea de rulare a tramvaielor rămasă în Botoşani FOTO Cosmin Zamfirache

Autorităţile locale din Botoşani renunţă la un proiect european de 30 de milioane de euro, pentru transportul local, fiindcă şi-au dat seama, după doi ani, că nu pot plăti cofinanţarea, şi nici nu pot termina la timp lucrările.

Din 1990, municipiul Botoşani a beneficiat de transport public local, ecologic, cu ajutorul tramvaielor. Acum doi ani, tramvaiele au fost trase pe dreapta, din cauza căii de rulare prea uzate, devenită un adevărat pericol pentru şoferi şi călători, dar şi a vechimii de jumătate de secol a vagoanelor. 

Autorităţile locale au luat decizia accesării fondurilor europene pentru modernizarea completă a transportului cu tramvaie, inclusiv a căii de rulare, a vagoanelor şi staţiilor de aşteptare. Prin Programul Operaţional Regional, Primăria Botoşani a primit aproximativ 30 de milioane de euro finanţare pentru întreaga infrastructură necesară transportului local cu tramvaie moderne. După doi ani şi cu banii la dispoziţie, autorităţile locale vor să renunţe la acest proiect. 

„Proiectul este cu mult depăşit”

Unul dintre motive este de-a dreptul halucinant. Primăria Botoşani a ajuns la concluzia că nu are cum să ducă la bun sfârşit proiectul european în termenul stabilit fiindcă nu s-a realizat nici măcar proiectul tehnic. Din cauza creşterii preţurilor, suma iniţială prinsă în proiect s-a dovedit neatractivă pentru constructori, iar actualizarea preţurilor s-a făcut în pas de  melc din cauza birocraţiei. În aceste condiţii, niciun antreprenor nu s-a prezentat la licitaţiile organizate de Primărie.

„Un impediment îl reprezintă termenul pentru decontarea sumelor din fonduri europene, care este decembrie 2023, în situaţia în care nu am avut câştigător în urma licitaţiilor, şi nici nu avem proiect tehnic. Pentru că aşa a fost strategia la Primăria Botoşani, să se contracteze simultan proiectare şi execuţia”, precizează Cosmin Andrei, actualul edil al Botoşaniului, cel care a preluat proiectul odată cu mandatul. Al doilea motiv este că Primăria Botoşani nu-şi permite cofinanţarea, care s-a mărit considerabil din cauza scumpirii materialelor de construcţie. În aceste condiţii, actuala administraţie a oraşului este dispusă să renunţe definitiv la proiect. „Acest proiect este cu mult depăşit. Necesarul de bani este foarte mare faţă de situaţia iniţială”, adaugă Cosmin Andrei. 

Dacă nu a mers cu tramvaiele, poate iese cu autobuzele

Municipiul Botoşani a rămas fără tramvaie şi s-a pricopsit, în locul lor, cu o flotă de autobuze diesel luate în leasing operaţional, pentru care municipalitatea plăteşte aproximativ 160.000 de lei chirie lunară. Dacă nu a mers cu primul proiect, Primăria accesează un altul prin care speră să aducă, în locul autobuzelor diesel, autobuze electrice. „Vrem să înlocuim aceste autobuze cu unele electrice, pentru care putem primi finanţare de sută la sută, fără cofinanţare de la bugetul local. Autobuze nepoluante, moderne, care să înlocuiască autobuzele diesel”, precizează edilul. 

În plus, Primăria Botoşani nu a renunţat încă oficial la proiectul cu tramvaiele, iar licitaţia derulată de Ministerul Dezvoltării privind achiţia de vagoane moderne este în plină derulare. Totodată, există riscul ca Primăria Botoşani să dea toţi banii înapoi dacă nu implementează acest proiect. 

Vă recomandăm să citiţi şi:

Vîlceanu: Anul acesta ar trebui să tragem 6 miliarde de euro prin PNRR

Ministerul Justiţiei a semnat acordul de finanţare pentru a putea accesa fondurile din PNRR. Câţi bani vor fi alocaţi pentru investiţii

Botoşani

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite