FOTO Unde îşi trimite o profesoară elevii ca să-i stimuleze şi ce metode de predare inedite foloseşte: „Încerc să găsesc resurse în ei şi în mine!“
0
Mereu pasionată să găsească noi metode de predare, astfel încât elevii să se simtă stimulaţi. Aşa poate fi descrisă Tatiana Cauni, profesoară de Limba şi Literatura Română şi coordonatoarea trupei de teatru „Masca” a Liceului Teoretic „Emil Racoviţă”, din Baia Mare. Transformarea orelor de curs în ore interactive, presărate cu creativitate, i-au adus cadrului didactic premiul „Profesor MERITO 2019”.
Tatiana Cauni are 44 de ani şi aproape jumătate din viaţă şi-a petrecut-o la catedră. De 20 de ani face parte din sistemul de invăţământ, dar fiecare zi este o nouă provocare pentru a-i îndruma pe elevi să fie creativi şi mai calzi. Prin metode noi de predare, a reuşit să transforme orele de limba română în ore interactive, în care fiecare elev îşi exploatează talentul şi creativitatea. De exemplu, pentru că unul dintre subiectele de Bacalaureat este despre librari, i-a trimis pe copii să intervieveze librarii din Baia Mare şi să le afle poveştile.
„I-am întrebat când au intrat ultima oară într-o librărie şi am aflat că de obicei părinţii lor se ocupă de asta. Atunci, normal că am zis hai să vă provoc la ceva. Le-am dat de lucru două săptămâni, i-am împărţit pe grupe şi le-am zis să intre în librării. Trebuiau să prezinte librăria din toate punctele de vedere, inclusiv numele, să prezinte cum sunt aranjate materialele, să facă un interviu cu librarul. Spre surprinderea mea, ei au crezut că să fii librar înseamnă doar să fii vânzător de cărţi. Adică, stai în faţa tejghelei şi ca şi la magazin vinzi creioane, cărţi. Şocul mare a fost când au descoperit că foarte mulţi librari ştiau ce cărţi au în librărie, ştiau ce să le indice, titluri din cărţile pe care trebuiau să le citească la vârsta lor”, a spus Tatiana Cauni.
Metodele de predare prin care stimulează creativitatea şi talentul elevilor
„Trebuie să recunosc că nu e un mod chiar tradiţional de predare. Nu sunt adepta sistemului tradiţional, dar nici nu sunt în extrema cealaltă în care fac doar lecţii extraordinare. Adevărul este că încerc să găsesc un echilibru. Uneori copiii sunt foarte obosiţi şi atunci nu pot să le dictez la nesfârşit un eseu, un rezumat. Dar nici nu sunt adepta eseurilor printate de pe internet. Încerc să găsesc resurse în ei şi în mine. Să depăşim momentele proaste şi să ne bucurăm de cele bune. Să fii profesor nu este totul roz şi nu întotdeauna toate sunt la superlativ. Nu toată lumea este de acord cu tine. Nu ştiu dacă sunt tradiţional sau nu, dar la mine la oră copiii nu au telefoane. De cum intru la oră, asta este regula de bază, telefonul este pus pe catedră şi când am ieşit, aştept să vină fiecare copil să îşi ia telefonul. Pus pe silenţios, nu mă interesează ce se întâmplă cu ele, dacă vibrează sau nu în timpul orei”, spune Tatiana Cauni.
Nu doar la librării şi-a trimis elevii. Tatiana Cauni i-a implicat pe aceştia şi într-un proiect pe care trebuiau să îl documenteze la bibliotecă. Convinsă că unii elevi au intenţia să fenteze şi să „fure idei” de pe internet le-a spus că trebuie să-i aducă un bileţel semnat de bibliotecară, iar în respectivul bilet trebuia să se regăsească ora intrării şi ieşirii din bibliotecă.
Fiecare clasă la care predă ştie ce înseamnă munca în echipă. Antrenaţi să se dezvolte alături de cel care lucrează la diferite proiecte, elevii dau dovadă de cele mai multe ori de creativitate. De exemplu, elevii de clasa a IX-a au trebuit, folosindu-se de talentul lor, să-şi prezinte cartea lor de suflet.
„Pe elevii din clasa a X-a i-am împărţit în grupe. Au tras la sorţi autorii şi i-am rugat, printre altele să-mi dramatizeze poezia. Ceea ce este un pic mai dificil, dar spre surprinderea mea s-au descurcat foarte bine, foarte inventivi şi ei. Şi-au adus recuzită şi costumaţie. La fel, am avut un juriu şi încă suntem în deliberare. Când vor veni după vacanţă, atunci vor afla rezultale şi notele. La clasa a XI-a am mers puţin mai departe şi m-am gândit să le dau ceva mai interesant. Există o carte, «Cartea simţurilor» se numeşte, scrisă de autori contemporani şi fiecare dintre ei îşi prezintă povestioara pornind de la un anumit simţ (auz, văz, miros). Ei au avut de lucru toată vacanţa, după săptămâna tezelor trebuie să îşi prezinte proiectele. Sunt împărţiţi în câte doi, pe echipe, şi finalul este să creeze o poveste în imagini, pornind de la un simţ pe care ei îl au în comun. Adică, de exemplu, dacă un miros le aduce aminte de copilărie, să creeze acea poveste doar din imagini. Bine, pot să facă din animaţie, colaj, desen sau grafică. Asta e doar partea finală pentru că trebuia să îmi găsească asemănările dintre Camil Petrescu – «Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război» şi povestirea pe care ei au avut-o de citit”, a declarat Tatiana Cauni.
Reţeta pentru relaţia ideală dintre un dascăl şi elevul său
Tatiana Cauni se consideră un profesor sever, şi este de părere că un elev trebuie să ştie exact unde se situează, care este nivelul lui. Tocmai de aceea nu este adepta notelor mari date cu indulgenţă.
„Nu cred că există reţetă pentru o relaţie ideală. Eu cred că fiecare dascăl ar trebui să găsească o reţetă pentru ce aşteaptă el de la elevul din faţa lui. Ceea ce mi se potriveşte mie ca şi personalitate poate nu i se potriveşte profesorului de matematică sau de chimie. Poate şi din natura materiei pe care o predă, structura interioară, aşteptările mai mari sau mai mici, tipul de clasă pe care îl are. Oarecum, cred că trebuie să te pliezi pe ce ţi se întâmplă în primele săptămâni la clasă şi de acolo, sigur găseşti ceva bun. Asta doar dacă îţi doreşti. Pentru că dacă îţi doreşti doar să transmiţi informaţii elevului din faţa ta atunci cu siguranţă nu te va interesa relaţia care se stabileşte în clasă. Din păcate, avem şi genul acesta de profesori. Dar e bine când există şi profesori care îşi doresc mult de la ei şi elevii lor, care păstrează o relaţie caldă, care este interesat de ce sunt supăraţi în ziua respectivă, care se întâlnesc peste câţiva ani, se salută şi vorbesc cu plăcere despre orele pe care le-au avut în comun. Cred că fiecare trebuie să îşi găsească în interior resursele necesare şi să îşi stabilească relaţia care este ideală pentru el”, spune Tatiana Cauni.
Premiată în prezenţa preşedintelui Klaus Iohannis
Tatiana Cauni, se numără printre cele 12 cadre didactice din România care au luat premiul Galei MERITO 2019. Portofoliul ei de activităţi este plin de concursuri, un club de lectură, excursii în ţară şi străinătate. Dar bijuteria ei, după cum chiar ea o spune, este trupa de teatru „Masca”, un proiect care imediat ajunge la majorat.
Profesorii din învăţământul preuniversitar premiaţi în acest an în cadrul Galei MERITO 2019 au fost selectaţi din peste 400 de recomandări venite din partea elevilor, părinţilor, absolvenţilor şi a comunităţii locale, din toată ţara. Procesul de selecţie a durat aproape un an, selecţia finală fiind realizată de către un juriu compus din membri ai comunităţii Romanian Business Leaders. Gala a avut loc sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României, iar profesorii au fost răsplătiţi cu burse în valoare de 1.500 de euro, trofee şi diplome Merito.
Citeşte şi



