Primar liberal către premierul Bolojan: „Să opriți Anghel Saligny este o greșeală”. Constructorii ar fi anunțat că sistează lucrările
0Un primar PNL îi atrage atenție premierului Ilie Bolojan că anumiți constructori și-au anunțat intenția de a sista lucrările în cadrul programului „Anghel Saligny”, după ce s-au anunțat măsurile de austeritate.
Ecouri după anunțarea măsurilor de austeritate apar din toate domeniile, iar soarta programului național de investiții „Anghel Saligny” trezește unele dintre cele mai mari temeri. Sunt mii de șantiere în derulare în toată țara, iar constructorii se tem că va fi sistată finanțarea.
Primarul liberal al municipiului Slatina, Mario de Mezzo, i-a transmis premierului, de asemenea liberal, Ilie Bolojan că ar fi „o greșeală” sistarea acestui program.
„Domnule prim-ministru Ilie Bolojan, suntem în Slatina, pe strada Artileriei, una dintre cele mai circulate artere din Slatina, care se termină în bulevardul Ecaterina Teodoroiu, bulevard cu patru benzi, de asemenea unul dintre cele mai circulate bulevarde din Slatina. Ce au aceste străzi în comun? Sunt reabilitate pe Anghel Saligny. Mai avem alte două străzi în acest moment în reabilitare pe Anghel Saligny, dar avem și doi constructori care deja ne-au anunțat că intenționează să sisteze lucrările, pentru că au auzit că Anghel Saligny se închide, că nu s-a făcut nicio plată anul acesta și că nu se vor mai face plăți”, și-a început De Mezzo mesajul.
Edilul îi transmite premierului că orașul nu poate rămâne cu străzile în acest stadiu, pentru că ar fi „o catastrofă”, iar oamenii îi vor reproșa primarului, „pentru că oamenii nu au contact cu dumneavoastră, să vină la București 60.000 de locuitori, sau 30.000 afectați, să vă reproșeze dumneavoastră”. „Eu am voturile acestor oameni în spate să vă pot spune: să opriți Anghel Saligny este o greșeală!”, a mai spus primarul, în mesajul său transmis pe rețelele de socializare.
Soluția propusă: compensarea datoriilor pe care le au firmele cu sumele rămase de încasat
Primarul De Mezzo îi indică și o posibilă soluție care ar însemna pentru firme „o gură de oxigen”, iar statul nu ar mai fi obligat să scoată efectiv bani din visterie.
„Și ca să nu vin doar să vă reproșez ceva, să fiu acuzat de rele intenții, aș vrea să vă ofer și o soluție: în Guvernul Tăriceanu, când a fost un impas bugetar s-a luat o decizie care le-a dat constructorilor o gură de oxigen. Datoriile pe care constructorii le aveau la stat - din TVA, din taxe, din impozite – au fost compensate cu banii pe care guvernul trebuia să-i plătească pe lucrări. Vă rog din suflet să evaluați această opțiune, sau alte opțiuni pe care cu siguranță anumiți specialiști, nu toți, din jurul dumneavoastră vi le oferă și să găsiți o soluție pentru a continua lucrările pe Anghel Saligny. Pentru că dacă noi rămânem în Slatina în felul acesta, Slatina va suferi și nu este corect pentru Ciolacu să sufere Slatina următorii ani de zile până când ne redresăm. Eu sunt de acord să susținem toți povara aceasta, pe care au făcut-o alții, nu noi, sunt de acord, însă nu cu costuri atât de mari pentru oamenii care m-au învestit pe mine cu încrederea lor”, a mai spus primarul, transmițând că „are încredere” în premier.
Mario De Mezzo a mai avut anterior o intervenție video în care, adresându-i-se de asemenea premierului, a transmis că este incorect să li se ceară cetățenilor să susțină eforturile de a redresa bugetul și în același timp să fie menținuți pe scaunele de miniștri persoane care au fost părtașe la deficitul uriaș de astăzi.
Anghel Saligny, speranță pentru unii, deșertăciune pentru alții
Conform raportului realizat de Expert Forum, la nivelul lunii martie 2025 valoarea totală a proiectelor aprobate pe programul pentru infrastructură ajunsese la 53 miliarde lei, fiind contractate 44,4 miliarde lei. Alimentarea bugetului acestui program și din Fondul de Rezervă al Guvernului a fost în schimb constant criticată, considerându-se că este folosit în scop politic, pentru ca guvernanții să-și fidelizeze primarii.
Printre criticile aduse programului - care, altfel, reprezintă speranța multor edili - se numără suprapunerea obiectivelor acestuia cu cele ale programelor europene, România riscând să piardă fonduri nerambursabile pentru că primarilor le-a fost mai ușor să aplice pe programul național. Pe de altă parte, mii de proiecte depuse au rămas nefinanțate, necesarul pentru susținerea tuturor fiind aproape dublu față de sumele alocate. Clientelismul, alocarea către firmele cu influență locală, prioritizarea anumitor lucrări de infrastructură precum drumurile, în defavoarea unor proiecte de infrastructură vitală sunt alte critici formulate la adresa programului „Anghel Saligny”.