Meseria viitorului pentru românii fără studii superioare. „Unii se bucură de un program lejer, pentru alții este un coșmar”

0
0
Publicat:

Transporturile se numără printre domeniile ofertante pe piața muncii din Europa, iar numeroși români se declară mulțumiți de salariile primite ca șoferi profesioniști și de oportunitățile acestei meserii. Unii au relatat despre „prețul plătit” și neajunsurile acumulate odată cu trecerea timpului.

Munca de șofer profesionist implică responsabilități ridicate. Foto: Freepik.com
Munca de șofer profesionist implică responsabilități ridicate. Foto: Freepik.com

Numeroși români susțin însă că au reușit să obțină venituri lunare mulțumitoare, fără a avea nevoie de studii superioare. Una dintre meseriile cele mai accesibile lor este cea de șofer de camion, în Europa.

Meseria de șofer profesionist se numără printre cele mai căutate pe piața muncii, datorită penuriei de șoferi de camioane din întreaga Europă. Lipsa șoferilor de camion este o problemă de lungă durată în Europa și rămâne nerezolvată, arată un raport recent al Uniunii Internaționale de Transport Rutier (IRU). Potrivit unui raport al IRU, publicat anul trecut, vârsta medie a șoferilor de camion europeni este de 47 de ani, însă 33 la sută au peste 55 de ani, în timp ce doar 5 la sută au sub 25 de ani, evidențiind o diferență critică de vârstă.

„Mai mult de jumătate dintre companiile europene de transport nu își pot extinde afacerile, deoarece nu găsesc muncitori calificați din cauza penuriei de șoferi de camion, potrivit studiului IRU din 2023, care a chestionat peste 1.000 de operatori europeni de transport rutier de mărfuri. Uniunea Europeană, Norvegia și Regatul Unit au nevoie împreună peste 233.000 de șoferi de camion. Se estimează că aceasta va depăși 745.000 până în 2028, din cauza șoferilor care se pensionează dacă nu se iau măsuri semnificative”, arată IRU.

Același raport indica faptul că în România, în 2023, circa 23.000 de locuri de muncă în transporturi erau neocupate.

Salariile pentru șoferii profesioniști încep de la 2.000 de euro și ajung la 3.000 - 4.000 de euro, în funcție de experiența solicitată și de condițiile de lucru, arată numeroase anunțuri de angajare.

Șoferii sunt atrași de salariile competitive, cererea mare pe piața muncii, programul flexibil, oportunitățile de călătorie, de specializare și de diversificare a activității.

Românii, mulțumiți de salarii, nemulțumiți de condiții

Însă la rândul lor, povestesc unii dintre ei, plătesc un preț care la prima vedere pare greu de contabilizat.

„Tirismul este plătit bine, dacă faci curse prin străinătate, dar și acolo îți distrugi sănătatea, chiar dacă nu pare. Ca sa faci bani în lumea aceasta, fie iți distrugi mintea, fie iți distrugi spatele”, scrie unul dintre șoferi pe Reddit.

Pentru mulți șoferi de camioane, meseria este un stil de viață, crede un alt român, care se consideră motivat de pasiunea pentru camioane, utilaje mari, necunoscut și aventură.

„Este o meserie solicitantă din toate punctele de vedere: ore multe pe drum, oboseală, spații înguste, șoferi proști, legi care trebuie respectate la sânge, amenzi foarte mari, situații periculoase și imprevizibile. Mulți nu conștientizează cât de obositor este să nu știi unde și dacă te mai oprești, să nu fii în siguranță niciodată, nici pe drumuri și nici în parcări, să nu ai acces la grupuri sanitare (curate), la o bucătărie propriu-zisă, să fii singur 24 din 7”, spune unul dintre ei.

Munca de șofer oferă multor români ocazia de a vedea Eruopa. Sursa: Freepik.com
Munca de șofer oferă multor români ocazia de a vedea Eruopa. Sursa: Freepik.com

Un alt șofer de camion, de 3,5 tone, povestește, la rândul lui, că este plecat de acasă timp de 4 - 5 săptămâni.

„Dacă consideri că poți petrece perioade îndelungate doar cu tine însuți, atunci totul este în regulă. Singurătatea din parcări în zilele moarte și în weekend-uri sunt cele mai grele lucruri. În rest, mâncare, și facilități ca băi, dușuri sau un cuptor cu microunde găsești pe orice autostradă din Uniunea Europeană. La o ieșire de cinci săptămâni, cheltui cam 800 de euro și pun deoparte 1.400 de euro, în condițiile în care sunt fumător și nu mă rețin de la nimic, adică nu cumpăr cele mai ieftine produse și mănânc la restaurant dacă vreau”, spune acesta.

Un altul arată că reușește să pună deoparte 2.000 de euro lunar, conducând un camion pentru transport de până la 40 de tone.

„Stai câteva săptămâni, alții chiar luni, într-o cabină, singur, de trei pe doi metri. Acolo mănânci, dormi, te speli, râzi, plângi. De multe ori, dormi în tot felul de locuri pe marginea drumului, în tot felul de parcări fără lumină sau wc și asta pentru că ți se termină programul de condus ori din cauza vreunui accident de pe drum. Trebuie să își gătești singur, să îți speli, să faci față singurătății și stresului, fie de la dispecer, fie de la tot felul de controale ori al unor greșeli legate de program sau de asigurarea mărfii”, scrie el.

Cea mai grea parte a meseriei, adaugă el, este depărtarea de familie. Pe lângă aceasta, se adaugă unele probleme de sănătate, cauzate de condusul îndelungat, ori de alimentație. Însă veniturile lunare compensează uneori din neajunsuri.

Este o meserie periculoasă, crede un alt șofer, iar șansele de accident cresc odată cu numărul de kilometri parcurși. Este, adaugă acesta, monotonă și duce la sedentarism și oboseală psihică, iar cei mai afectați sunt șoferii cei care își lasă familiile în România.

„Unii se bucură de un program lejer, venituri bune, trafic decent, mașini de calitate și un mediu de lucru puțin stresant. Pentru alții munca de șofer este un coșmar - de la programul de lucru la mașină, la tipul de marfă, la drumuri și trasee, la oamenii cu care interacționează, la banii primiți”, adaugă acesta.

Dacă vrei o casă, o mașină și alte lucruri frumoase, dar îți vei pierde anii tinereții pe autostrăzile din Europa, în loc să stai cu familia, nu prea este vreo afacere, este de părere un alt român.

Meserii mai puțin solicitante, dar bine plătite

Statisticile Uniunii Europene plasează România printre țările cu cei mai puțin absolvenți de studii superioare. Mai puțin de 23 la sută dintre români au studii universitare, în timp ce state ca Irlanda, Lituania, Norvegia și Suedia procentul depășește 50 la sută, arată un raport Eurostat.

Numeroși români care spun că nu au avut nevoie de studii superioare susțin că au venituri mulțumitoare pentru ei, din meserii mai puțin solicitante decât cea de șofer de camion. Unul dintre ei a povestit că este bucătar și vinde burgeri la festivaluri, iar în timpul verii ajunge la câștiguri lunare de aproape 10.000 de euro.

Un alt român s-a specializat în vânzarea de covrigi, gogoși și cafele. Și-a achiziționat o tonetă și se plimbă cu ea pe la porțile fabricilor, în timpul schimburilor de tură și al pauzelor de masă. Obține venituri de până la 40.000 de lei pe lună.

Un alt român a relatat că este fotograf de evenimente și primește circa 1.000 de euro pe eveniment, și în cazul nunților, până la 2.000 de euro. O tânără specializată în realizarea tatuajelor spune că în unele zile obține 3.200 de lei, costul unui tatuaj fiind de 800 de lei.

Orice înseamnă meseriaș (instalator, zugrav, faianțor, parchetar) reprezintă meserii bine plătite, fără a mai avea nevoie de facultate, crede un român.

Unii români spun că facultatea i-a ajutat schimbându-le modul de a gândi și de a aborda problemele, chiar dacă nu le-a folosit în meseria lor.

„Viața este lungă și pot interveni schimbări ale societății, care să te forțeze să faci altceva. Facultatea făcută cu seriozitate este o bază pe care poți construi orice. Nu regret că am făcut-o chiar dacă nu lucrez în domeniul care l-am studiat”, scrie un alt român.

Un altul spune, însă, că regretă că a absolvit o facultate care nu i-a adus vreun beneficiu la locul său de muncă.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite