Cum îți poți rata vacanța all-inclusive. Zece greșeli frecvente ale turiștilor
0Tot mai populare în rândul românilor care își fac planuri de vacanță, ofertele turistice „all-inclusive”, unde cea mai mare parte a serviciilor obișnuite este cuprinsă într-un singur pachet oferit de hoteluri, nu înseamnă eliberarea completă de griji.

Câteva greșeli făcute de turiștii care optează pentru astfel de sejururi ar putea duce la ruinarea vacanțelor, chiar și atunci când bugetul alocat lor este unul substanțial.
Un specialist în turism și management hotelier a oferit câteva sfaturi utile celor interesați de ofertele „all-inclusive”.
All-inclusive nu înseamnă chiar „totul inclus”
Una dintre greșelile pe care le pot face românii care optează pentru sejururi all-inclusive este să creadă că resorturile alese oferă gratuit toate serviciile din pachetul turistic.
„De obicei, anumite servicii sunt excluse: transportul de la și către aeroport, tratamentele spa, băuturile alcoolice premium și chiar Wi-Fi-ul în cameră, iar alte facilități pot fi doar parțial incluse. De exemplu, sporturile acvatice pot fi în tarif, dar pentru echipamente motorizate (cum ar fi skijetul) va trebui să plătești extra”, afirmă specialistul în turism, citat de publicația Reader’s Digest.

Acesta le recomandă turiștilor să citească cu atenție detaliile pachetului turistic, înainte de a ajunge la destinație, și să întrebe personalul resortului dacă anumite servicii la care au dubii sunt incluse sau necesită costuri suplimentare.
Lipsa informării despre destinația de vacanță
A doua greșeală frecventă a turiștilor care aleg resorturile all-inclusive este să nu se documenteze din timp despre locul în care urmează să meargă.
„Uneori, avem turiști care vin cu așteptări uriașe și sunt dezamăgiți pentru că nu li se îndeplinesc toate dorințele, lucruri pe care le-ar fi înțeles dacă s-ar fi documentat dinainte despre resort”, afirmă autoarea articolului.
Ea recomandă celor care aleg astfel de sejururi să cerceteze cu atenție atât site-urile resorturilor, cât și platformele online unde pot găsi relatări despre experiențele altor turiști care au beneficiat de aceleași servicii.
Prea mult sau prea puțin bacșiș
În mod obișnuit, pachetele turistice all-inclusive includ și bacșișul în prețul sejurului, astfel încât oaspeții nu sunt așteptați să lase bacșiș pentru servicii obișnuite, cum ar fi curățenia sau servirea mesei.
„Anumite servicii extra, cum ar fi tratamentele spa sau excursiile de lux, pot să nu fie incluse în pachetul all-inclusive, iar în acest caz nici bacșișul nu este inclus. De asemenea, în unele țări bacșișul este de așteptat, în timp ce în altele nu este o practică obișnuită. De exemplu, în Japonia nu ar trebui să lași deloc bacșiș într-un resort all-inclusive”, explică specialistul.
Turiștilor li se recomandă să citească cu atenție detaliile pachetului sau să întrebe la recepție ce servicii presupun bacșiș suplimentar. De asemenea, este util să aibă la ei o sumă de bani pentru bacșișuri, care, chiar dacă nu sunt obligatorii, sunt considerate gesturi de apreciere și bunăvoință.
Prea multă băutură și mâncare
Unii turiști simt presiunea de a consuma mai mult decât de obicei, doar pentru că toate alimentele și băutura sunt incluse în pachetul turistic, însă nu există nicio regulă care să spună că trebuie să încerce fiecare preparat din meniu.

„Cum aproape toate mâncărurile și băuturile sunt incluse, unii turiști cred că trebuie să mănânce sau să bea excesiv ca să-și scoată banii. Din păcate, am văzut oaspeți care au stat la pat o zi sau chiar două după astfel de excese, ratând toate celelalte activități distractive”, precizează specialistul în turism.
El le recomandă turiștilor să fie moderați cu mâncarea și băutura la fiecare masă.
Vacanță petrecută doar în resort
Vacanțele all-inclusive sunt o ocazie bună pentru relaxare, însă mulți turiști nu profită de tot ce au de oferit resortul și zona din jur.
„Majoritatea resorturilor sunt amplasate în locuri renumite pentru frumusețea, cultura, clima sau oportunitățile de aventură, iar să nu explorezi nimic din împrejurimi este chiar o greșeală”, informează Reader’s Digest.
Site-ul îi sfătuiește pe turiști să iasă din zona de confort și să încerce lucruri noi: de la tururi ghidate, la delicatese locale și activități disponibile în afara hotelului.
Răceala față de angajați aduce dezavantaje
Angajații resorturilor sunt o sursă excelentă de recomandări despre ce poate fi încercat în zonă, despre obiceiurile locale, pregătiri pentru excursii și alte lucruri specifice destinației. Dar toate aceste informații și servicii suplimentare pot fi oferite în special celor care reușesc să construiască o relație bună cu personalul.

„Chiar dacă ajungi la acel resort o singură dată în viață, puțină amabilitate contează enorm și îți poate asigura o ședere plăcută și sentimentul că ești tratat cu adevărat bine. Un turist amabil va fi tratat regește, așa că acesta este un sfat pe care chiar nu vrei să-l ignori”, informează publicația.
Ea le recomandă turiștilor să salute cu zâmbetul pe buze, să-și amintească numele angajaților și să fie politicoși cu personalul resortului. Este bine, totuși, să evite întrebările prea personale, care ar putea fi interpretate greșit sau ar putea deranja.
Cheltuieli pentru servicii care nu sunt folosite
Travel + Leisure, un site de turism, atrage atenția asupra unei alte greșeli frecvente a turiștilor, faptul că plătesc pentru servicii pe care nu le folosesc.
„De exemplu, dacă mergi în vacanță și nu consumi alcool sau preferi să mănânci doar pește și salate, un pachet premium cu băuturi sofisticate nu îți aduce niciun beneficiu. Poate plătești pentru acces la spa, dar de fapt vrei să stai toată ziua pe plajă”, arată publicația de călătorii.
În astfel de cazuri, turiștii sunt sfătuiți să opteze pentru un pachet mai simplu sau chiar pentru o vacanță clasică
Bugetul alocat vacanței poate fi o greșeală
O altă greșeală frecventă pe care o fac turiștii este să nu țină cont de bugetul disponibil pentru vacanță, riscând să regrete banii cheltuiți.
„Stabilirea unui buget este esențială pentru a-ți proteja finanțele și pentru a rămâne în limite rezonabile. E ușor să te convingi că un pachet foarte scump merită răsfățul, dar dacă nu te simți confortabil cu suma sau trebuie să apelezi la economii (sau chiar să intri în datorii), mai bine renunți. Fii atent și la extra-opțiunile care nu sunt incluse în pachet, pentru că acestea pot adăuga rapid sume importante la nota de plată finală”, informează Travel + Leisure.
Când telefonul rămâne mai important ca vacanța
Mulți turiști pierd bucuria momentului pentru că sunt mereu cu ochii în telefon.
„Ești în vacanță ca să iei o pauză de la rutină. Lasă-te purtat de experiență: admiră natura, privește-ți copiii jucându-se, savurează un cocktail cu partenerul, mergi la spectacole sau dansează în club”, recomandă specialiștii în turism, potrivit Reader’s Digest.
Sfatul lor este ca telefonul s[ fie folosit doar pentru poze sau filmulețe și timpul petrecut cu tehnologia să fie limitat.

„Astfel, eviți și frustrarea din locurile unde internetul este slab sau limitat la anumite zone”, completează publicația.
Ignorarea regulilor de siguranță
Unii turiști cred că avertizările meteo, regulile de sănătate publică, evitarea zonelor interzise și respectarea zonelor de înot sau purtarea vestei de salvare sunt pentru alții, nu pentru ei.
„Regulile de siguranță nu sunt făcute să-ți strice vacanța, ci să te protejeze. Ignorarea lor te poate pune în pericol și îți poate strica tot sejurul”, arată directorul de marketing al unui resort popular.
El le recomandă turiștilor să respecte regulile și să evite riscurile, chiar dacă sunt convinși că „știu deja” cum se face o anumită activitate.
Alte greșeli frecvente în vacanțele all-inclusive includ: lipsa hidratării (mulți uită să bea apă suficientă), nefolosirea pălăriilor sau umbrelor pentru protecție solară, uitarea loțiunii de plajă, a medicamentației atunci când este cazul, așteptarea ca personalul să supravegheze copiii sau faptul că turiștii nu consultă programul resortului pentru a afla când au loc diverse activități și în ce constau acestea.