Exclusiv Războiul tarifelor lui Trump. Ce țări ar putea să înlocuiască SUA pe piața europeană
0Donald Trump susține că va impune taxe vamale de 30% la mărfurile importate din UE și Mexic, începând de la 1 august. Dacă decizia sa va fi menținută, UE și SUA vor intra într-un adevărat război comercial din care Bruxelles-ul riscă să iasă extrem de șifonat, iar România va avea enorm de suferit. Profesorul Liviu Deceanu consideră însă că europenii au câteva soluții pentru a evita dezastrul.

Donald Trump a dat semnalul unui război total al tarifelor între SUA și Uniunea Europeană. Liderul de la Casa Albă a anunțat că va impune tarife de 30% la mărfurile importate din UE și Mexic, începând de la 1 august. Asta după ce mai făcuse un anunț similar în urmă cu trei luni, dar ulterior lăsase loc de negocieri cu Bruxelles-ul. Acum, Trump pare să nu mai aibă răbdare și îi amenință pe europeni, deși negocierile oficiale încă se află în derulare.
Uniunea Europeană e în corzi
În replică, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a avertizat că va lua contramăsuri, subliniind că decizia lui Trump va perturba lanţurile esenţiale de aprovizionare transatlantice. Totuși, Ursula von der Leyen încearcă să-l înduplece pe Trump și face apel la negocieri. Și are toate motivele să pedealeze pe această soluție.
Spre deosebire de Statele Unite ale Americii, economia Uniunii Europene este fragilizată, iar motorul franco-german este gripat. Germania se zbate să iasă dintr-o recesiune grea, iar China pândește și încearcă să îmbie Bruxelles-ul pentru a prelua locul privilegiat al SUA și a deveni principalul partener economic pentru europeni. Numai că o invazie a produselor ieftine chinezești ar însemna o nouă lovitură mortală pentru economiile statelor europene, care se confruntă de mai mulți ani cu o lipsă a competitivității care i-a alarmat deja pe unii dintre cei mai cunoscuți economiști europeni. Mario Draghi, fost premier al Italiei și fost președinte al Băncii Centrale Europene, este unul dintre cei care au tras deja un semnal de alarmă în acest sens.
Profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, economistul Liviu Deceanu explică, într-o analiză pentru „Adevărul”, care sunt perspectivele Uniunii Europene și ale României în această situație. Economistul clujean remarcă faptul că două țări importante - China și India, dar și organizația statelor latino-americane, MERCOSUR (Piața comună a sudului, organizație a statelor din America de Sud), ar putea fi marile profitoare ale acestui război comercial dintre SUA și UE.
Problemele au început din 2019
Din start, Liviu Deceanu amintește că asistăm doar la un episod al războiului comercial dintre SUA și UE, confruntare care a început încă din primul mandat al lui Trump, tot așa cu China și cu Uniunea Europeană.

„Vorbim de o reluare a tensiunilor din 2019, din timpul primului mandat al lui Trump, dar să nu uităm că astfel de tensiuni au existat, într-adevăr, și în perioada lui Biden. În timpul administrației democrate Biden acest război al tarifelor a fost mai scăzut din punct de vedere declarativ, fiind cumva negat, dar faptic el a existat, iar administrația Biden s-a arătat protecționistă. Ne amintim și de acel Inflation Act, unul foarte protecționist, gândit și pus în aplicare de Biden și care a afectat Uniunea Europeană. Pe de altă parte, vedem că Trump se răzgândește foarte mult, că anul ăsta, de exemplu, și-a tot schimbat deciziile de nu știu câte ori și a tot amenințat UE. Deci, în primul rând, e o problemă de credibilitate. El, Trump, probabil că are intenții bune, că vede deficitul comercial enorm al SUA și crede că e din cauza europenilor. Dar, de fapt, e chiar din vina lor. Faptul că americanii cumpără mult, că au acel consumerism dus la extrem, că importă lucruri, în primul rând, din Europa, importă lucruri pe care nu le găsesc în SUA, de la anumite mărci auto sau produse mai de lux. Deci dacă au deficit cu UE, deficitul îl au din vina lor, nu din cauza europenilor”, spune Deceanu.
În opinia sa, asistăm la schimbări globale radicale, iar protecționismul ia aproape pretutindeni locul comerțului liber.
„Suntem martorii unor schimbări istorice radicale”
„Suntem martorii unor schimbări istorice radicale în aproape toate domeniile. Vedem că se schimbă optica și că trecem de la o lume globală, liberală, deschisă, de free trade, înspre o zonă mai protecționistă. Ceea ce nu înseamnă că nu va mai exista comerț. Dar s-a migrat în zona mai protecționistă. Asta e o realitate imposibil de contrazis. Economiștii, în general, susțin că nu-i bine să fie foarte închisă lumea, că așa apare și riscul de conflicte. Evident, protecționismul e explicabil uneori”, mai spune profesorul.
Practic, din martie, atunci când Donald Trump i-a amenințat prima dată pe europeni cu tarife comerciale, negocierile bilaterale nu au dat niciun rezultat, dar pare că vor continua până la 1 august. Deși vulnerabilă și foarte expusă, Uniunea Europeană nu este chiar lipsită de soluții, susține Liviu Deceanu.
„Uniunea Europeană a și amenințat că va replica și că măsurile vor fi direct proporționale. Am avea posibile taxe puse americanilor care ar însuma 72 de miliarde de euro. Și nu e surprinzător, e o regulă ca în comerțul internațional, când cineva îți impune taxe, impui și tu. Sunt așa numitele măsuri de retaliere. Ele înseamnă un fel de răzbunare, practic, altă soluție nu e”, explică Deceanu.
Cine va pierde cel mai mult și cine poate câștiga
De pierdut vor pierde în primul rând europenii, iar cel mai mult vor pierde cetățenii Uniunii Europene, consumatorii. Din buzunarul acestora vor fi plătite toate taxele care vor fi impuse Bruxelles-ului. „Nu e bine nici că UE va răspunde cu măsuri asemănătoare și când spun că nu-i un lucru bun mă refer la consumatorii europeni”, mai spune el.
Dacă războiul comercial dintre SUA și Uniunea Europeană va exploda, la pândă stau țări ca India și China, dar și MERCOSUR.
„Sunt aceste posibile efecte de deturnare de comerț. Acest termen e folosit atunci când cineva înlocuiește un partener comercial cu altul, pentru că s-au schimbat niște realități. Și aici avem acum țări ca și China, India, MERCOSUR, dar și alte zone. Iar aici mă gândesc la Asia de Sud-Est”, adaugă expertul.
Însă chiar dacă Bruxelles-ul va reuși să suplinească o parte din pierderi strângând relațiile comerciale cu India, China și MERCOSUR, pierderea pieței americane va însemna o lovitură pentru economia zonei euro, oricum aflată deja într-o scădere evidentă și asta de mai mulți ani.
„Tensiunile cu SUA vin într-un moment cum nu se poate mai rău pentru Uniunea Europeană. Pe de o parte europenii nu pot apela la Rusia, în condițiile în care sunt de partea Ucrainei în război, iar piața Federației Ruse a fost pierdută. Iar China e în continuare foarte dificilă, foarte periculoasă, și domină clar Uniunea Europeană subordonând-o la capitolul competitivitate. Dar variantele astea, India, MERCOSUR și Asia de Sud-Est, pot să constituie o salvare pentru europeni”, spune Liviu Deceanu. El amintește că Uniunea Europeană a semnat deja, pe 6 decembrie 2024, un acord comercial cu MERCOSUR.
„Exporturile Uniunii Europeane către MERCOSUR, adică această grupare de state din America Latină, sunt de 56 de miliarde de euro mărfuri post-anul trecut și 28 miliarde însumând servicii. Deci, piața sud-americană e importantă și aduce sume uriașe, are un potențial semnificativ, dar sigur că nu se compară cu piața SUA. De asemenea, Uniunea Europeană e cel mai mare investitor străin în MERCOSUR, cu peste 350 de miliarde de euro. Deci, sunt avantaje. Și aici mă refer și la diversificare, la acces la anumite materii prime din America Latină, dar și la diminuarea riscurilor. Pentru că există o vorbă, nu e bine să pui toate ouăle în același coș, iar acum se vede că nu a fost bine că Uniunea Europeană a mizat pe comerț mai mult cu SUA și a neglijat alte piețe”, susține expertul.
Probleme mari pentru România
Există însă două vești proaste, iar una dintre acestea este cu referire directă la România. Aflată oricum într-o situație economică disperată, România ar avea și mai mult de suferit. Alături de Franța, România este țara cea mai nemulțumită de înțelegerea semnată de Bruxelles cu MERCOSUR. Iar faptul că vom fi obligați să ne deschidem piața față pentru produsele sud-americane, mai cu seamă cele agricole, va însemna o lovitură, mai ales pentru Franța și România. De altfel, potrivit Agerpres, România și Franța au solicitat deja Comisiei Europene amânarea aplicării Acordului MERCOSUR, având în vedere impactul asupra fermierilor europeni. Iar Franța și România nu sunt singure în acest demers. Există semnale că inițiativa lor va beneficia de susținerea altor state, iar Italia, Austria, Polonia și Ungaria și-au exprimat deja intenția de a adera la demers.
„Sunt două vești proaste aici. O dată, aceste noi axe de comerț nu pot compensa decât parțial o eventuală scădere a comerțului cu SUA. Apoi, cu MERCOSUR ajungem la discuțiile care au fost și cu Ucraina. Anume, în Uniunea Europeană vor pătrunde mărfuri agricole din țările din America Latină. Acestea au produse agricole foarte ieftine, la fel ca Ucraina, iar concurența va fi una feroce pentru fermierii din România și alte țări europene. Și se va ajunge la falimente și probleme mari. Și aici ajungem la vechea discuție, anume că în politica agricolă comună în Uniunea Europene, încă din anii 60, tot ce reprezenta un avantaj pentru fermieri, însemna un dezavantaj pentru consumatori. Și tot ceea ce era avantaj pentru consumatori, adică prețurile mai mici, era dezavantaj pentru fermieri. Pentru că fermierii europeni nu sunt la fel de competitivi ca cei din America de Sud sau Ucraina și produc mai scump din cauza unor reglementări care îi afectează. Fermierul european are probleme din cauza unor reglementări de mediu severe, problemă care nu-i afectează pe sud-americani și pe ucraineni. Plus forța de muncă e mai ieftină la ei, iar produsele lor sunt mult mai ieftine. Și atunci va fi un adevărat șoc când produsele lor vor intra pe piața europeană, pe piața românească”, avertizează Liviu Deceanu.
Ce soluții ar fi
În același timp, China și India așteaptă cu interes rezultatele negocierilor dintre UE și SUA, sperând că acestea vor reprezenta un eșec. Apoi, cele două țări vor încerca să primească un acces și mai facil la piața europeană. În măsura în care China și India vor oferi același lucru, înțelegerile lor cu Uniunea Europeană ar putea fi reciproc avantajoase. Există însă temerea că așa cum mașinile electrice chinezești au invadat piața europeană și au adus aproape de faliment industria auto europeană, marfa din China și India va afecta industrii europene întregi.
„China și India, dar mai ales China, e foarte competitivă sub aspectul prețurilor. Exemplul industriei auto e foarte bun, poate cel mai bun, și poate reprezenta un avertisment. Deja se știe că mașinile electrice, mai ales chinezești, sunt mult mai ieftine, au deja calitate ridicată și invadează piața europeană. Așa că europenii trebuie să fie foarte atenți ce și cum vor negocia cu India și China, iar Bruxelles-ul să se gândească mai mult la competitivitate și să facă tot ce e de făcut pentru ca firmele europene să redevină competitive și să facă față concurenței din SUA și China, care acum ne spulberă. Și pare că la Bruxelles începe să se înțeleagă chestia asta, și că acum vor să mai reducă un pic din birocrație, din reglementările excesive și să îmblânzească puțin și acel Green Deal care a afectat multe industrii europene”, conchide Liviu Deceanu.