Poliția Locală are noi puteri care vor ajuta financiar primăriile
0Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat după un parcurs extrem de rapid prin cele două Camere ale Parlamentului un proiect de lege care mai dă niște competențe suplimentare agenților de poliție locală în domeniul rutier.

Concret, după ce legea va fi promulgată, polițiștii locali vor putea solicita proprietarului sau deţinătorului mandatat al unui vehicul datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice, iar în cazul nerespectării transmiterii informaţiilor solicitate vor putea da amenzi.
„La solicitarea poliţiei rutiere sau a poliţiei locale, proprietarul sau deţinătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice. Poliţia locală poate solicita aceste date de identificare numai în legătură cu exercitarea competenţelor în domeniul circulaţiei pe drumurile publice”, se arată în proiect. Măsura e destinată identificării mai facile și amendării celor ce obișnuiesc să staționeze sau să parcheze mașina neregulamentar.
Amenzile se achită integral
Reamintim că este contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni nerespectarea de către proprietarul sau deţinătorul mandatat al unui vehicul a obligaţiei de a comunica, în termenul indicat în cuprinsul solicitării poliţiei rutiere sau poliţie locale, după caz, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice. „Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac direct de către poliţistul rutier sau de către poliţistul local, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României de către poliţiştii de frontieră”, se mai arată în proiect. Drept urmare, dacă legea va fi promulgată de președintele Klaus Iohannis, polițiștii locali vor putea aplica și amenzi de până la 2.900 de lei, în cazul persoanelor fizice, și de până la 14.500 de lei, în cazul persoanelor juridice, dacă nu primesc răspuns la astfel de solicitări. Foarte important, potrivit altor modificări anterioare ale Codului rutier, amenzile pentru această abatere trebuie achitate integral, adică lor nu li se aplică regula plății a jumătate din minimul amenzii în cel mult 15 zile.
Există entități care doresc să dea puteri sporite polițiilor locale
Parcursul acestui proiect de lege de la depunerea în Parlament și până la aprobarea finală dată de Camera Deputaților, care este for decizional în acest caz, este unul cel puțin ciudat. Pe 5 mai 2022, acesta este depus în Biroul Permanent al Camerei Deputaților de parlamentarul PNL Cristian-Tudor Băcanu, care fost sprijinit de 14 colegi de partid, dar și de un deputat de la Minorități. În aceeași zi, proiectul a fost înaintat Senatului după care se intră într-o pauză de câteva luni. Pe 19 septembrie, proiectul este aprobat de Senat și trimis Camerei Deputaților. Ulterior, documentul este avizat de Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, iar pe 7 noiembrie primește raport favorabil din parte altor patru comisii parlamentare. A doua zi a fost aprobat în plen cu 177 de voturi pentru, 27 contra și 35 de abțineri.
Experții consultați de „Adevărul” au păreri oarecum împărțite despre această modificare legislativă. Concret, fostul şef al Poliţiei Rutiere, Lucian Diniţă, a criticat în termeni foarte duri proiectul recent aprobat de deputați. „Avem o evidentă suprapunere de competențe. Există entități care doresc în continuare să dea puteri sporite polițiilor locale. Cel mai probabil vorbim de primari, pentru că polițiile locale sunt practic polițiile primarilor. Ei dau ordine. În plus, trebuie avut în vedere că dacă legea va fi promulgată, agenții de la polițiile locale vor da amenzi, dar acestea nu vor fi încasate de bugetul de stat, ci de cel local”, spune Lucian Diniţă.
Posibile abuzuri
Fostul şef al Poliţiei Rutiere mai susține că această modificare legislativă a venit și pe fondul unei pasivități a autorităților. „Trebuie să mai observ că Guvernul a fost de acord cu această schimbare a Codului Rutier. Probabil și celor de la Poliția Rutieră le convine că mai scapă de unele responsabilități. Din păcate, prevăd că or să apară foarte multe abuzuri, amenzi date din birou, ca să zic așa, iar acestea nu vor putea fi contestate decât în instanțe”, a subliniat pentru „Adevărul” Lucian Diniţă .
La rândul lui, deși admite că putem discuta despre o suprapunere legislativă, Octavian Rusu, expert în politici publice, fondator şi CEO al Issue Monitoring, a explicat că această reglementare poate fi văzută și dintr-un alt unghi. „Așa se vor putea degreva agenții de la Poliția Rutieră de unele sarcini să spunem auxiliare. Ei vor rămâne să se ocupe de fluidizarea traficului, de siguranța circulației și nu vor mai fi obligați să umble după mașini parcate aiurea”, a precizat Octavian Rusu.