Lupta împotriva corupției, greu de dus în România. GRECO: 24 din cele 26 de recomandări nu au fost implementate

0
Publicat:

România a implementat sau a tratat în mod satisfăcător doar două din cele 26 de recomandări formulate în raportul aferent rundei a cincea de evaluare privind prevenirea corupției și promovarea integrității la nivel central (funcții executive de conducere) și la nivelul instituțiilor de punere în aplicare a legii, atrage atenția Grupul Statelor împotriva Corupției (GRECO), care menționează că, din cele 24 de recomandări restante, 22 au fost implementate parțial, iar două nu au fost implementate.

Un judecător lovește cu ciocanul
România a implementat doar 2 din cele 26 de recomandări ale GRECO. Foto arhivă

În ceea ce privește funcțiile executive de conducere, adoptarea Legii nr. 49/2025, care introduce norme de etică și conduită pentru membrii guvernului, este crucială pentru implementarea completă a anumitor recomandări”', notează GRECO, organism al Consiliului Europei (CoE), în raportul său de conformitate privind România, adoptat la cea de-a 100-a reuniune plenară, care a avut loc la 3-6 iunie la Strasbourg, și făcut public marți 5 august.

Intrarea în vigoare a acestei legi ar trebui completată de elaborarea unor îndrumări, organizarea de sesiuni de instruire, furnizarea de consiliere confidențială și stabilirea unei monitorizări și aplicări adecvate”, adaugă documentul în concluziile sale.

De asemenea, precizează GRECO, a fost adoptat și publicat un cod de conduită pentru administrația prezidențială, care ar trebui completat cu îndrumări și sesiuni de informare documentate. Acestea fiind spuse, reguli de conduită pentru președinte încă lipsesc, deși acesta rămâne supus prevederilor legale relevante'.

Deși par să existe reguli care guvernează interacțiunile cu lobbyiștii și terții, dezvăluirea acestor contacte lipsește. Președintele, prim-ministrul și consilierii prezidențiali nu sunt supuși obligației de a dezvălui conflictele de interese ad-hoc, aspect care se aplică altor persoane cu funcții executive de conducere. Administrația Prezidențială continuă să publice registrul cadourilor, în timp ce cancelaria prim-ministrului și ministerele încă nu fac acest lucru”, se mai menționează în raport.

DNA a făcut progrese, dar nu suficiente

Capacitatea DNA a crescut și a fost lansată o platformă capabilă să genereze semnale de alarmă bazate pe verificări aprofundate ale declarațiilor de avere și interese. Cu toate acestea, sunt necesare progrese concrete suplimentare în ceea ce privește efectuarea unor verificări eficiente ale integrității pentru persoanele cu funcții executive de conducere, formularea de propuneri legislative pentru revizuirea cadrului actual de integritate, stabilirea unui mecanism de supraveghere dedicat pentru monitorizarea implementării legislației privind accesul la informații, limitarea practicii de legiferare prin ordonanțe de urgență, introducerea de restricții post-angajare și asigurarea desfășurării unor consultări publice adecvate și semnificative”, adaugă documentul.

În ceea ce privește autoritățile de aplicare a legii, Jandarmeria a creat o pagină de internet dedicată publicării tuturor donațiilor. Un proiect unificat de cod de etică atât pentru Poliție, cât și pentru Jandarmerie, se află într-un stadiu avansat de elaborare. A fost elaborată o programă cuprinzătoare de formare în domeniul integrității, care va fi actualizată după adoptarea codului de etică. Verificările de integritate sunt efectuate în timpul recrutării inițiale, și sunt în curs de analiză două propuneri notabile pentru efectuarea de verificări regulate pe parcursul carierei ofițerilor de aplicare a legii. Un portal centralizat de recrutare pentru posturile din cadrul Poliției și Jandarmeriei este operațional, asigurând concursuri deschise și transparente”', notează GRECO.

Cu toate acestea, atrage atenție instituția, „sunt necesare măsuri suplimentare pentru a reduce utilizarea împuternicirii pentru ocuparea posturilor de conducere. Există un sistem de rotație, care ar trebui să fie legat explicit de domeniile identificate ca fiind în mod specific expuse riscurilor de corupție. Sistemul intern centralizat și integrat de resurse umane a introdus o secțiune dedicată în care se înregistrează activitățile secundare și se lucrează la dezvoltarea unor mecanisme eficiente de supraveghere. A fost realizat un studiu cuprinzător al activităților post-angajare a foștilor ofițeri de aplicare a legii, însoțit de mai multe propuneri pentru atenuarea riscurilor conflictelor de interese post-angajare. Poliția și Jandarmeria și-au aliniat procedurile privind protecția avertizorilor la prevederile Legii privind protecția avertizorilor. De asemenea, sunt necesare măsuri concrete pentru creșterea reprezentării femeilor la toate nivelurile și pentru introducerea unor reguli pentru dezvăluirea și gestionarea conflictelor de interese în cadrul Jandarmeriei”.

România trebuie să trimită informații până la 31 decembrie 2026

GRECO solicită autorităților române să transmită informații suplimentare privind implementarea recomandărilor restante până la 31 decembrie 2026.

Grupul de State împotriva Corupției (GRECO) este un organism al Consiliului Europei care își propune să consolideze capacitatea membrilor săi de a combate corupția, prin monitorizarea respectării standardelor anticorupție. Acesta ajută statele să identifice deficiențele politicilor naționale anticorupție, determinând reformele legislative, instituționale și practice necesare. Este format din cele 46 de state membre ale Consiliului Europei, Kazahstan și Statele Unite ale Americii.

Ce riscă România

Grupul de state împotriva corupției nu aplică sancțiuni în sensul tradițional, ci doar monitorizează și evaluează respectarea de către statele membre a standardelor internaționale anticorupție și de a facilita îmbunătățirea capacității acestora de a combate corupția.

GRECO evaluează conformitatea statelor membre cu standardele sale, identificând punctele slabe și recomandând măsuri de îmbunătățire.

Procesul de evaluare și publicarea rapoartelor GRECO creează presiune politică și publică asupra statelor membre să implementeze recomandările.

GRECO facilitează schimbul de bune practici și experiențe între statele membre. Deși GRECO nu are puterea de a impune sancțiuni financiare sau alte sancțiuni, neimplementarea recomandărilor sale poate duce la:

Pe de altă parte, publicarea rapoartelor GRECO poate afecta reputația unui stat și poate duce la critici din partea altor state și a organizațiilor internaționale.

Membrii GRECO pot exercita presiuni politice asupra statelor care nu implementează recomandările, iar refuzul de a colabora cu GRECO și de a implementa recomandările poate duce la izolarea internațională a statului respectiv.

În esență, GRECO se bazează pe mecanisme de presiune morală, politică și reputațională pentru a determina statele membre să acționeze împotriva corupției.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite