Atenţie, şoferi! De la 1 ianuarie cresc amenzile de circulaţie

0
0
În 2015, amenzile rutiera vor creşte de două ori FOTO Arhivă Adevărul
În 2015, amenzile rutiera vor creşte de două ori FOTO Arhivă Adevărul

Anul 2015 aduce vine cu amenzi de circulaţie mai mari. Asta după ce salariul minim pe economie va creşte la 975 de lei. Astfel, şoferii care încalcă regulile de circulaţie vor plăti sume cuprinse între 195 şi 1.950 de lei. Aceasta însă va fi prima dintre cele două creşteri prevăzute pentru anul viitor.

Potrivit Codului Rutier, un punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie, astfel că o creştere a acestuia duce automat şi la creşterea amenzilor pentru contravenţiile rutiere.

În 2015, salariul minim urmează să crească de două ori, potrivit unei hotărâri de Guvern. Prima creştere va fi făcută la 1 ianuarie 2015, când salariul va creşte de la 900 la 975 de lei, iar cea de-a doua creştere va fi făcuta de la 1 iulie 2015, de la 975 la 1.050 de lei.

Concret, de la 1 ianuarie, un punct-amenda va reprezenta 97,5 lei, iar de la 1 iulie, 105 lei.

Cât vor fi amenzile de circulaţie de la 1 ianuarie

Sancţiunile prevăzute în Codul rutier sunt stabilite pe clase, în funcţie de gravitatea faptelor şi de pericolul social pe care acestea îl prezintă. Amenzile din clasele I-IV de sancţiuni se aplică persoanelor fizice, în timp ce amenzile din clasa a V-a de sancţiuni se aplică doar persoanelor juridice.

Potrivit actului normativ, clasele de sancţiuni sunt următoarele:

  • clasa I: 2 sau 3 puncte-amenda;
  • clasa a II-a: 4 sau 5 puncte-amenda;
  • clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amenda;
  • clasa a IV-a: de la 9 la 20 puncte-amenda;
  • clasa a V-a: de la 21 la 100 puncte-amenda.

Astfel, amenzile care se vor aplica de la 1 ianuarie vor fi următoarele:

  • clasa I: 195 sau 292,5 lei;
  • clasa a II-a: 390 sau 487,5 lei;
  • clasa a III-a: de la 585 la 780 de lei;
  • clasa a IV-a: de la 877,5 la 1950 de lei.
  • clasa a V-a: de la 2047,5 la 9750 de lei.

Printre faptele care se sancţionează cu amenzi din clasa I se numără manevrele de schimbare a direcţiei de mers făcute fără respectarea obligaţiei de semnalizare, conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la momentul eliberării documentului prin care s-a constatat avaria sau lăsarea liberă a volanului, ghidonului ori manetei de comandă a vehiculului în timpul conducerii. 

De asemenea, cu 195 sau 292,5 de lei se mai amendează şi nerespectarea semnificaţiei culorii galbene a semaforului.

Amenzile din clasa a II-a de sancţiuni sunt date, printre altele, pentru nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor şi marcajelor de obligare, nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră sau conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni/caracteristici decât cele trecute în certificatul de înmatriculare/înregistrare ori care sunt uzate peste limita admisă.

Totodată, în anumite situaţii, pe lângă amenzile de 390 sau 487,5 lei, şoferilor li se mai poate suspenda dreptul de a conduce pentru 30 de zile. Printre aceste cazuri se numără:

  • depăşirea coloanelor de vehicule oprite la semafor (la culoarea roşie) sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
  • neacordarea priorităţii de trecere pietonilor care traversează drumul în mod regulamentar;
  • neacordarea priorităţii de trecere vehiculelor care au acest drept;
  • nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului;
  • nerespectarea regulilor privind depăşirea.

Printre faptele pentru care se dau amenzi din clasa a III-a de sancţiuni se numără conducerea unui autovehicul cu un permis auto expirat, nerespectarea distanţei laterale suficiente faţă de vehiculele care circula din sensul opus sau circulaţia cu un autovehicul care are defecţiuni la sistemul de iluminare/avertizare sonoră ori când acestea lipsesc.

De asemenea, în anumite cazuri, pe lângă amenda cuprinsă între 585 şi 780 de lei, şoferii riscă şi suspendarea permisului pentru 60 de zile. Printre aceste situaţii se numără:

  • nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, atunci când în acest fel s-a produs un accident din care au rezultat avarii la un vehicul sau alte pagube materiale;
  • nerespectarea interdicţiei temporare de circulaţie pe un anumit segment de drum public;
  • circulaţia pe sensul opus.

În ceea ce priveşte amenzile din clasa a IV-a de sancţiuni, acestea se aplică, printre alte situaţii, atunci când se circulă cu vehicule al căror termen de valabilitate al inspecţiei tehnice periodice (ITP) este expirat sau atunci când şoferii nu-şi fac verificarea medicală periodică. La fel se sancţionează şi conducerea, fără anvelope de iarnă, a autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.

Codul rutier mai stabileşte ca, pe lângă amenzile cuprinse între 877,5 şi 1.950 de lei, şoferilor să li se poată suspenda permisul timp de 90 de zile în cazuri precum:

  • conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice;
  • conducerea vehiculului cu defecţiuni grave la sistemul de frânare/mecanismul de direcţie;
  • depăşirea cu mai mult de 50 de kilometri pe oră a vitezei maxime admise pe un sector de drum şi pentru categoria autovehiculului condus.

Codul rutier prevede ca, pe lângă amendă, şoferii să primească şi puncte de penalizare. Acestea sunt  înscrise în procesele-verbale de constatare a contravenţiilor şi, la cumularea a cel puţin 15 astfel de puncte, şoferilor li se suspenda dreptul de a conduce.

Astfel, se dau două puncte de penalizare atunci când, printre altele, şoferii folosesc telefoane mobile în timp ce conduc, nu poartă centură de siguranţa, opresc neregulamentar sau circulă pe un sector de drum pe care este interzis accesul.

Trei puncte de penalizare se dau, de exemplu, atunci când şoferii depăşesc cu 21-30 de kilometri pe oră viteza maximă admisă pe un anumit sector de drum, pentru categoria autovehiculelor conduse, staţionează neregulamentar sau pătrund într-o intersecţie atunci când circulaţia este blocată în interiorul acesteia.

Şoferii care refuză verificarea tehnică a automobilului, care depăşesc cu 41-50 de kilometri pe oră viteza maximă admisă pe un sector de drum, pentru categoria autovehiculelor conduse sau circulaţia/staţionarea pe spaţiul interzis care separă sensurile de circulaţie pe autostradă.

Mai multe despre noul Cod Rutier:

Atenţie, şoferi! Riscaţi amenzi grave dacă nu le puneţi copiilor centura de siguranţă

Codul Rutier, în stare de ebrietate: alcoolemie testată la locul accidentului

Senatul a respins proiectul noului Cod rutier propus de fostul ministru Stroe

Totul despre proiectul noului Cod Rutier

Codul Rutier, tras pe dreapta în Parlament. Care sunt noutăţile din ultima variantă a proiectului de legislaţie rutieră

EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?

O idee proastă: Guvernul ne lasă băuţi la volan! Medic psihiatru: Dacă nu e o idee bună, vom afla, dar cu sânge!

VIDEO Codul Rutier va fi adoptat miercuri în şedinţa de Guvern. Premierul şi ministrul de Interne vor să-i lase pe şoferi să se urce băuţi la volan

Ponta, despre studenta omorâtă pe trecerea de pietoni în prima zi de facultate: „Iată de ce viteza, alcoolul la volan trebuie sancţionate mai aspru“

Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“

Evenimente


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri