Atenţie, şoferi! Riscaţi amenzi grave dacă nu le puneţi copiilor centura de siguranţă
0La sfârşitul lunii septembrie vor intra în vigoare o serie de modificări făcute de Ministerul Administraţiei şi Internelor Codului Rutier. Una dintre ele prevede o amendă usturătoare pentru şoferii care transportă copiiifără centura de siguranţă sau care nu sunt ţinuţi în scaune speciale omologate.
Astfel, va fi sancţionată cu trei puncte de penalizare „nerespectarea obligaţiei conducătorului de autovehicul de se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranţă sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate“, a explicat comisarul-şef Florin Brăcea, şeful Direcţiei Rutiere a Poliţiei Române.
Conform ordonanţei de urgenţă publicată în Monitorul Oficial, şoferii vor fi amendaţi cu patru sau cinci puncte de amendă, care transformate în bani ar însemna 450 de lei.
„Regulile existau şi până acum, însă nu exista posibilitatea de a sancţiona direct şoferul autovehicului“, a detaliat comisarul-şef Brăcea.
Practic, această obligaţie apare în urma unei directive europene prin care se urmăreşte reglementarea unitară la nivel european a obligaţiilor privind transportul copiilor şi tipurile de dispozitive de fixare în scaune pentru copii utilizate, astfel încât protejarea acestora să fie mai eficientă în cazul unui accident.
Probele biologice, recoltate la faţa locul
Ordonanţa aduce noutăţi şi în ceea ce priveşte locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, de la sfârşitul lunii, probele care arată concentraţia de alcool în sânge vor putea fi recoltate şi în locul unde se produce evenimentul în trafic, mai exact în ambulanţele care au în echipaj un medic ori în autospeciale SMURD.
Probele de sânge vor putea fi recoltate astfel „în măsura în care prin aceasta nu se afectează acordarea asistenţei medicale de urgenţă sau de prim ajutor, precum şi în situaţia în care persoana implicată într-un accident de circulaţie refuză transportul de urgenţă la o unitate sanitară sau starea sa de sănătate nu impune acest transport“, prevede ordonanţa.
O a treia noutate se adresează celor care au permisul auto anulat ca urmare a condamnării pentru o infracţiune care a fost dezincriminată prin Noul Cod Penal. Aceste persoane se vor putea prezenta la Poliţie pentru eliberarea unui nou permis de conducere, fără a mai susţine examen şi cu prezentarea documentului care atestă o astfel de situaţie.
Noul Cod Rutier, dezbătut la infinit în Parlament
Modificările care vor intra în vigoare la sfârşitul lunii erau prevăzute şi în mult discutatul Nou Cod Rutier care a luat drumul Parlamentului după ce Victor Ponta a anunţat că acesta îi va lăsa pe şoferi să se urce „puţin” băuţi la volan.
Mai exact, în toamna anului trecut, Guvernul a elaborat un nou Cod Rutier, ce urma să fie adoptat prin ordonanţă de urgenţă, pentru a fi aplicat cât mai rapid. În urma unor critici venite din partea societăţii civile, care a contestat faptul că o măsură atât de importantă se face prin ordonanţă de urgenţă şi nu prin lege, premierul Victor Ponta a făcut pasul înapoi şi a transformat proiectul de ordonanţă în proiect de lege, pe care l-a trimis Parlamentului, pentru o „asumare comună“.
Până la 0,2 (miligrame alcool pur în aerul expirat - n.r.) nu e nici măcar contravenţie. Înseamnă un pahar de bere. Vorbesc de omul obişnuit care se duce la o nuntă şi bea un pahar de vin. Victor Ponta, premier
„Astăzi, Codul Rutier îl trimitem spre Parlament. Vreau să văd foarte clar o implicare a tuturor – nu vreau să fie, dom‘ne, «Codul lui Stroe şi al lui Ponta» şi toată lumea contra. Eu vreau să fie vorba despre o asumare comună a lucrurilor esenţiale pe care trebuie să le rezolvăm cât mai rapid, şi anume siguranţă mai mare pe drumuri, sancţiuni mai dure pentru cei care încalcă legea, aplicarea sancţiunilor, că degeaba dăm sancţiuni dacă nu le aplicăm. Eu sunt convins că această asumare comună va avea loc foarte repede“, spunea Ponta
în octombrie anul trecut.
De fapt, explicaţia premierului a fost doar un tertip care l-a scăpat de critici, pentru că nicăieri în lege nu există sintagma „asumare comună“. Aşadar, Ponta a renunţat la ordonanţa de urgenţă şi a cerut Parlamentului să adopte noul Cod Rutier printr-o lege. Însă nici până în ziua de azi această lege nu a mai fost adoptată. Ba proiectul a fost modificat în comisii, ba a fost respins de Senat.
Acum, se aşteaptă ultimul cuvânt, al deputaţilor. Ulterior, dacă noul Cod Rutier va fi adoptat, legea va ajunge pe masa preşedintelui, spre promulgare. Şeful statului poate însă să întoarcă legea în Parlament sau o poate contesta la Curtea Constituţională. Toţi aceşti paşi legislativi necesită săptămâni bune.
Mai multe despre noul Cod Rutier:
Senatul a respins proiectul noului Cod rutier propus de fostul ministru Stroe
Senatorii au respins luni proiectul noului Cod rutier, propus de fostul ministru de Interne Radu Stroe. Senatul a respins acest proiect în calitate de prima Cameră sesizată.
Totul despre proiectul noului Cod Rutier
Amenzile propuse iniţial de reprezentanţii Ministerului de Interne au fost uşor îmblânzite la Guvern. Nivelul pentru abaterile considerate principale cauze ale accidentelor rutiere şi ale numărului mare de morţi de pe şosele rămâne însă destul de ridicat.
Premierul Victor Ponta a trimis proiectul noului Cod Rutier la Parlament, dar senatorii şi deputaţii nu ştiu dacă vor vota o lege sau dacă proiectul se va întoarce la Guvern, pentru ordonanţă de urgenţă. Premierul Victor Ponta s-a ţinut de cuvânt şi potrivit proiectului şoferii nu vor mai fi amendaţi dacă se urcă puţin băuţi la volan.
EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?
„Rănirea sau uciderea acestor persoane nevinovate reprezintă, din punct de vedere economic, costuri pe care şoferul beat nu le ia în calcul. Amenzile şi pedepsele fac şoferii să ia în calcul aceste costuri şi să fie mai puţin dispuşi să conducă sub influenţa alcoolului, deci internalizează externalitatea”, scrie Ioana Petrescu, profesoară de economie la Facultatea de Politici Publice de la Universitatea Maryland, pe blogul său de pe adevarul.ro.
Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.
Guvernul va adopta miercuri noul Cod Rutier. Aşa a anunţat premierul Victor Ponta care a menţionat că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. La şedinţa de săptămâna trecută, miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL în ceea ce priveşte noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că vor fi adoptate noile reglementări.
Premierul României, Victor Ponta, a scris un mesaj prin care îşi exprimă profunda tristeţe faţă de tragedia prin care mureşanca Francesca Belea (19 ani), a murit la câteva ore după ce a fost lovită, marţi seară, chiar pe trecerea de pietoni de un şofer de 47 de ani aflat sub influenţa alcoolică. Premierul arată că tragedia studentei nu este decât încă un exemplu trist pentru care Noul Cod Rutier trebuie votat.
Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“
Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.