Totul despre proiectul noului Cod Rutier
0Amenzile propuse iniţial de reprezentanţii Ministerului de Interne au fost uşor îmblânzite la Guvern. Nivelul pentru abaterile considerate principale cauze ale accidentelor rutiere şi ale numărului mare de morţi de pe şosele rămâne însă destul de ridicat.
Guvernul a trimis noul Cod Rutier la Biroul Permanent al Parlamentului, pentru a intra în procedură legislativă normală, au precizat surse parlamentare pentru „Adevărul“. Astfel, luni, proiectul va ajunge pe masa Comisiei juridice a Senatului sau a Camerei Deputaţilor.
„Precedentul proiect de cod rutier a mers mai întâi la Senat, apoi la Cameră, forul decizional. Cred că aşa va fi şi acum“, au precizat aceleaşi surse. După ce va trece de comisii, noul proiect de lege va fi suspus votului în plenul Parlamentului, de unde va fi trimis la Cotroceni spre promulgare, procedură care va necesita timp.
Modificările din noul Cod
Dacă proiectul noului Cod va trece de Parlament în forma actuală atunci amenzile de circulaţie vor putea fi plătite oriunde în ţară într-un cont unic deschis la Trezoreria Statului. Şi pentru că în acest moment doar 25% din şoferii contravenienţi îşi plătesc amenzile, autorităţile au hotărât să condiţioneze dreptul de a conduce de plata amenzilor.
Astfel, din momentul în care agentul rutier dispune sancţiunea, contravenientul are două opţiuni: fie plăteşte în 48 de ore jumătate din amenda minimă prevăzută de lege pentru fapta comisă, fie achită valoarea integrală a sancţiunii în cel mult 30 de zile.
După această perioadă, Poliţia Rutieră verifică în evidenţele Trezoreriei dacă banii au fost viraţi. Dacă nu, în maximum 5 zile, agenţii de circulaţie îi vor trimite contravenientului o notificare la domiciliu, moment din care şoferul mai are la dispoziţie 15 zile ca să demonstreze că şi-a achitat contravenţia, dovada putând s-o facă prezentând chitanţa de plată a amenzii la Poliţie.
Concret, avem la dispoziţie cel mult 50 de zile să ne plătim amenzile din momentul în care am fost sancţionaţi şi ceea ce trebuie reţinut este că potrivit noii legislaţii n-o să mai putem contesta în instanţă contravenţiile.
Şoferii străini care intră în această procedură vor avea 60 de zile la dispoziţie pentru a dovedi că şi-au plătit amenda.
Banii pe care vor fi obligaţi să-i scoată din buzunar şoferii care încalcă regulile de circulaţie vor fi distribuiţi la bugetele localităţilor pe raza cărora au fost constatate abaterile. Doar sumele provenite de la şoferii străini vor fi trimise la bugetul naţional.
Cât riscăm dacă trecem pe roşu
Dacă va trece în forma actuală şi de Parlament cea mai aspră sancţiune care îi viza direct pe conducătorii auto este aceea de suspendare a permisului de conducere pe o perioadă de 2 ani şi o amendă de 9.600 de lei, aplicată în cazul accidentelor grave, cu victime, produse de consumul de alcool, depăşirea cu peste 60 km/h a limitei de viteză, circulaţia pe contrasens, trecerea nepermisă a căii ferate sau şofatul fără carnet sau cu permisul suspendat.
Pentru abaterile rutiere menţionate mai sus, soldate însă numai cu pagube materiale, şoferii riscă amenzi de 4.000 de lei şi suspendarea permisului pe o perioadă de un an.
Pentru celelalte contravenţii, amenzile propuse iniţial au mai fost îmblânzite, nivelul acestora pentru abaterile considerate de autorităţi ca principale cauze ale accidentelor rutiere şi ale numărului mare de morţi de pe şosele rămânând însă destul de ridicat.
Astfel, potrivit noului Cod, trecerea pe roşu se pedepseşte cu suspendarea permisului pentru două luni şi cu o amendă de până la 65 de lei.
Până la 400 de lei pentru vorbitul la telefon în trafic
În plus, şoferii care vorbesc la telefon, trec pe roşu sau nu poartă centura de siguranţă, precum şi motocicliştii sau mopediştii care nu poartă căşti de protecţie vor primi amenzi între 320 şi 400 de lei. Conducătorii auto trebuie să ţină cont însă şi de faptul că legea îi va obliga pe toţi ocupanţii autoturismului să poarte centurile de siguranţă.
Amenzi până la 1.600 de lei riscă cei care trec pe roşu, depăşesc neregulamentar sau nu cedează prioritatea şi în urma acestor fapte produc un accident cu avarii, precum şi depăşirea vitezei legale cu 51-60 km/h. Aceştia însă vor rămâne şi fără permis timp de 3 luni.
Între 1.680 de lei şi 4.000 de lei, precum şi suspendarea carnetului pe 6 luni sunt pedepsele pentru: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată; conducerea unui autovehicul în sens opus; depăşirea vitezei legale cu mai mult de 60 km/h; conducerea unui autovehicul de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, care are o îmbibaţie alcoolică cuprinsă între 0,20 - 0,50 g/l alcool pur în sânge, respectiv 0,15 - 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat; conducerea unei maşini a cărei înmatriculare este suspendată.
Atenţie, însă! În cazul în care săvârşiţi două sau mai multe contravenţii care atrag şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin acelaşi proces-verbal, perioada de suspendare se va calcula prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă, perioadă care poate depăşi 90 de zile.
În plus, cei care încalcă regulile rutiere frecvent trebuie să ştie că în viitor vor avea o perioadă de graţie de 3 ani, în care dacă repetă abaterea pentru care le-a fost suspendat carnetul, pedeapsa se dublează. Astfel, perioada maximă a suspendării permisului poate ajunge şi la 4 ani, iar în acest caz şoferul va fi obligat să dea un test medical şi un nou examen auto, pentru a-şi recăpăta permisul.
Proba practică a examenului auto, filmată
Pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului de obţinere a permisului de conducere, modul de desfăşurare a probei teoretice se va înregistra video, iar în cazul probei practice atât video, cât şi audio. Înregistrarea se va stoca pentru 6 luni la serviciul public comunitar regim permise de conducere care organizează, de altfel, examenul.
Când şi pentru cât se mai dispune suspendarea permisului:
- pentru o perioadă de 30 de zile, dacă titularul permisului a săvârşit contravenţii care cumulează 15 puncte de penalizare;
- pentru o perioadă de 60 de zile, dacă şoferul cumulează din nou cel puţin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce;
- pentru o perioadă de 120 de zile când fapta conducătorului de autovehicul a fost urmărită ca infracţiune la regimul circulaţiei şi instanţa sau procurorul au dispus renunţarea la urmărirea penală, dacă pentru regula de circulaţie încălcată legea prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce;
- pentru o perioadă de un an în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat decesul sau vătămarea corporală din culpă a unei persoane, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus renunţarea la urmărirea penală;
- pentru o perioadă de 2 ani în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală din culpă sau decesul unei persoane dacă şoferul se afla sub influenţa băuturilor alcoolice, se afla pe autostradă şi conducea pe contrasens, a depăşit cu mai mult de 60 km/h viteza maximă admisă, sau a trecut printre bariere la nivelul cu calea ferată, iar instanţa de judecată sau, după caz, procurorul au dispus renunţarea la urmărirea penală.
Cum procedăm când vindem o maşină
În cazul în care hotărâţi să vă vindeţi autoturismul trebuie să ştiţi că aveţi obligaţia de a notifica autorităţii competente, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii dreptului de proprietate.
Notificarea înstrăinării se face prin declaraţie pe proprie răspundere din care să rezulte datele de identificare ale noului proprietar, însoţită de copia actului translativ de proprietate şi de copia documentului eliberat de administraţia publică locală care confirmă radierea de pe rolul fiscal al fostului proprietar.
În situaţia în care noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termenul prevăzut de lege, la data expirării acestuia operează de drept suspendarea înmatriculării vehiculului.
Mai multe despre noul Cod Rutier:
Premierul Victor Ponta a trimis proiectul noului Cod Rutier la Parlament, dar senatorii şi deputaţii nu ştiu dacă vor vota o lege sau dacă proiectul se va întoarce la Guvern, pentru ordonanţă de urgenţă. Premierul Victor Ponta s-a ţinut de cuvânt şi potrivit proiectului şoferii nu vor mai fi amendaţi dacă se urcă puţin băuţi la volan.
EDITORIAL Economiştii, amenzile şi noul cod rutier: cât de periculoşi sunt şoferii beţi?
„Rănirea sau uciderea acestor persoane nevinovate reprezintă, din punct de vedere economic, costuri pe care şoferul beat nu le ia în calcul. Amenzile şi pedepsele fac şoferii să ia în calcul aceste costuri şi să fie mai puţin dispuşi să conducă sub influenţa alcoolului, deci internalizează externalitatea”, scrie Ioana Petrescu, profesoară de economie la Facultatea de Politici Publice de la Universitatea Maryland, pe blogul său de pe adevarul.ro.
Dacă noul proiect de lege al Codului Rutier va fi aprobat miercuri prin ordonanţă de urgenţă, şoferii cu o alcoolemie până în 0,2 mg/l nu vor mai fi sancţionaţi. Specialiştii sunt de părere că propunerea guvernanţilor este una proastă. ”La noi există deja abuz de alcool. Dacă nu e o măsură bună, vom afla, dar nu oricum, ci cu sânge. Este riscant, mai ales că oamenilor ar trebui să li se explice ce înseamnă acel 0,2 mg/l”.
Guvernul va adopta miercuri noul Cod Rutier. Aşa a anunţat premierul Victor Ponta care a menţionat că şoferii se vor putea urca la volan cu o alcoolemie de până la 0,2 miligrame alcool pur în aerul expirat. La şedinţa de săptămâna trecută, miniştrii PSD nu s-au înţeles cu cei de la PNL în ceea ce priveşte noul Cod Rutier, chiar dacă atât premierul Victor Ponta, cât şi ministrul Radu Stroe anunţaseră că vor fi adoptate noile reglementări.
Premierul României, Victor Ponta, a scris un mesaj prin care îşi exprimă profunda tristeţe faţă de tragedia prin care mureşanca Francesca Belea (19 ani), a murit la câteva ore după ce a fost lovită, marţi seară, chiar pe trecerea de pietoni de un şofer de 47 de ani aflat sub influenţa alcoolică. Premierul arată că tragedia studentei nu este decât încă un exemplu trist pentru care Noul Cod Rutier trebuie votat.
Ponta, despre noul cod rutier: „Eu vreau ca de astăzi să nu mai conduci dacă ai dosar penal“
Premierul Victor Ponta a indicat miercuri, la RTV, cele trei modificări care trebuie avute în vedere în noul cod rutier.