Supărarea profesorilor care au corectat lucrările de la simulare. „E bună evaluarea digitalizată, dar cu specialiști plătiți”
0Evaluatorii lucrărilor de la simularea Bacalaureatului se plâng pe grupurile profesorilor că au fost obligați să corecteze mai multe lucrări decât li s-a spus inițial și fără să le fie plătită munca, ajungând să stea în fața calculatorului și opt-zece ore pe zi, în timpul lor liber. În mod neașteptat, printre cei care le spun să nu se mai „vaite” se numără chiar colegi de cancelarie.
Grupurile profesorilor sunt pline de postări ale cadrelor didactice care evaluează lucrări pe platforma digitală și care reclamă volumul enorm de muncă din această perioadă. Sunt primele simulări în care evaluarea se realizează digital, fiecare lucrare fiind corectată de către doi profesori, fără să știe unul de celălalt. Profesorii evaluatori s-au putut conecta la platformă și de acasă, doar că procesul de evaluare a ajuns să le „mănânce” și din timpul liber. În plus, totul se face fără să fie plătiți suplimentar.
Dacă pentru lucrările de la Evaluarea Națională au avut la dispoziție aproximativ două săptămâni, pentru cele de la Bacalaureat timpul este la jumătate, a explicat un profesor, pentru „Adevărul”. Profesorul evaluator nu este scutit în această perioadă nici de predarea la clasă, nici de implicarea în organizarea probelor simulării, și nici de întocmirea situației privind modul cum elevii lor s-au descurcat la simularea Evaluării Naționale. Peste toate, în această perioadă elevii capabili de performanță susțin probele olimpiadelor școlare, iar o parte dintre evaluatori participă și la aceste activități, toate acestea ducându-i la epuizare.
La numărul mare de lucrări de evaluat s-a ajuns pentru că reprezentanții inspectoratelor școlare județene nu au reușit să găsească suficienți evaluatori. Din acest motiv, de la 40 de lucrări, câte reveneau unui singur profesor, s-a ajuns și la peste 60, iar unii au corectat chiar un număr dublu. Au aflat „din mers”, pe platformă, că li s-a alocat un nou lot de lucrări, pe măsură ce alți profesori evaluatori s-au retras.
„Nu este normal ca un profesor să primească la corectură 77 de lucrari pe care trebuie să le termine până luni sau marți. Și să se aștepte să primească și altele în coș. Și să facă și orele. Chiar nu realizează nimeni că munca unui profesor nu înseamna sclavie?! Oameni buni, treziți-vă! Încetul cu încetul veți pierde și puținii profesori dedicați, cu respect față de muncă și dragoste de copii!”, este doar unul dintre mesajele postate un grup privat al cadrelor didactice care numără peste 85.000 membri.
„Mă uit și la rezultate și îmi vine să plâng”
Profesorii care „se vaită” sunt certați chiar de alți colegi profesori. „Stăm ghiocei. Când e cineva în funcție lângă noi ne aplecăm capetele frumos și lăudam sistemul”, e unul dintre răspunsurile colegilor.
„Urmăresc cum vă plângeți, dar nu știți că în toate regimurile profesorii au fost asupriți. Însă mă uit și la rezultatele de acum și îmi vine să plâng”, răspunde un alt membru al grupului, care precizează că este la pensie de șapte ani.
Un profesor evaluator a explicat pentru „Adevărul” și cum au fost „convinși” profesorii să corecteze lucrările de la simulare fără să fie plătiți. „Ni s-a transmis că cine nu corectează acum nu va putea evalua nici în vară, când evaluarea se plătește. E drept, nu am primit un document scris pentru asta”, a spus profesorul. Iar consecința neplății acestui serviciu s-a văzut deja, mai spune profesorul intervievat de „Adevărul”: în grupul evaluatorilor au apărut și profesori care de obicei nu participă la evaluare și, mai mult, unii dintre ei, care au corectat lucrările de la simularea la BAC, nici măcar nu predau la liceu.
Revolta profesorilor neplătiți pentru evaluarea de la simulări a mai scos la iveală și conflictul mocnit dintre profesorii care predau discipline de examen și ceilalți colegi de cancelarie. „Să se dea evaluări naționale plus simulări la TOATE materiile, dacă tot suntem plătiți la fel. Nu cred că singura problemă a învățământului românesc sunt româna și matematica”, scrie un profesor.
Răspunsul vine imediat: „Muzica are un salariu, însă româna și matematica patru salarii, cu meditațiile. Fără taxe, fără impozite. E corect?”. Iar de aici s-a pornit o adevărată dispută, susținătorii profesorilor care ajută elevii contra-cost, în particular, venind cu un argument neașteptat: „Și medicii cheamă pacienții de la stat la privat”.
Lider: „Ni s-a răspuns că intră în obligațiile profesorilor”
Problema plății suplimentare pentru evaluarea lucrărilor de la simulare a ajuns la Ministerul Educației, însă răspunsul nu le-a fost favorabil dascălilor.
„De când au apărut simulările am ridicat problema remunerării muncii respective, exact cum există prevederi pentru examenele propriu-zise. Și s-a răspuns că intră în obligații. (...) Acestea au fost argumentele ministerului, că, aceste activități desfășurându-se în timpul cursurilor, nu pot să facă plată dublă. Problema este că evaluările se fac în afara programului”, a declarat secretarul general al Federației Sindicatelor din Educației „Spiru Haret”, prof. Ionel Barbu, pentru Adevărul.
Liderul FSE „Spiru Haret” a precizat în schimb că nu are cunoștință ca profesorii evaluatori să fi fost informați că dacă nu participă la evaluarea lucrărilor de la simulare nu se vor mai putea înscrie pentru evaluarea din vară.