Evaluare Națională 2025. Ce subiecte au primit elevii la Română. Reacțiile profesorilor și elevilor: „Vom avea cel puțin doi de zece pe școală”. Rezolvările corecte
0Elevii care vor merge din toamnă la liceu au susținut astăzi prima probă a Evaluării Naționale, cea la Limba și literatura română. Timpul alocat probei - două ore - i-a pus pe elevi la mare încercare. Subiectele au fost accesibile.
UPDATE Peste 6.500 elevi au absentat de la prima probă a Evaluării Naționale
Din cei 159.229 elevi înscriși de unitățile școlare pentru susținerea examenului de Evaluare Națională, au lipsit, la proba scrisă la Limba și literatura română, 6.587 elevi, în toată țara, conform datelor Ministerului Educației și Cercetării. Trei elevi au fost eliminați din examen pentru tentative de fraudă.
La nivel național funcționează 3.190 de centre de examen. Miercuri, 25 iunie 2025, elevii sunt așteptați să susțină proba scrisă la Matematică.
Baremul de corectare la limba și literatura română, publicat de Ministerul Educației


UPDATE: Subiecte la limba și literatura română, publicate de Ministerul Educației










UPDATE Profesoara de Limba și literatura română Ionela Mircescu, din cadrul liceului Teoretic „Ioniță Asan” Caracal, a rezolvat, pentru „Adevărul”, cerințele
Ionela Mircescu a explicat ce aveau de făcut elevii și care dintre subiecte vor face diferența între o notă bună și una foarte bună.
„Subiectele au fost, așa cum era de așteptat, pe o structură previzibilă, cu un grad de dificultate mai ridicat la gramatică, probabil că acolo se va face și diferența.
Așadar, au avut două texte suport, foarte frumoase din punctul meu de vedere, Radu Tudoran „Toate pânzele sus” și „Spre Polul Sud” de Emil Racoviță, care au vizat atât înțelegerea textului, cât și capacitatea de exprimare corectă și creativă a elevilor”, a precizat profesoara.
UPDATE „Vom avea cel puțin doi de zece pe școală”
„S-au bucurat foarte mult pentru subiectul doi. Mici greșeli pe subiectul 1B8. A fost mult mai ușor decât anul trecut. Cu siguranță vom avea cel puțin doi de zece pe școală. Cu toate acestea, copiii buni au mai greșit la gramatică”, a declarat, pentru „Adevărul”, un profesor.
UPDATE Elevii, mai mult sau mai puțin surprinși de subiecte
„Mie mi s-a părut în regulă. Au fost foarte accesibile subiectele. Nu cred că a fost cineva în dificultate”, consideră o elevă.
Din punctul său de vedere, va fi foarte dificil să se facă diferența între elevii foarte buni și cei buni.
„Nu mă așteptam să fie atât de ușor. Ne-am bucurat la început, când am văzut că la subiectul doi a picat o compunere narativă. Mă așteptam la ceva mai greu și la gramatică, dar și la subiectul doi: poate un text argumentativ, un rezumat sau poate chiar ceva cu șablon, mesaj”, a mărturisit o elevă care speră să obțină nota zece la Română și tot zece, media finală.
„M-a surprins subiectul referitor la compunere, dar în mod plăcut. Pot să spun că am făcut tot. Cu siguranță iau peste opt”, a declarat, pentru „Adevărul”, la ieșirea din examen, un candidat.
„La grilă am făcut tot. La compunere, nu. A fost greu”, a mărturisit un alt elev.
„Mi s-a părut ușor, citisem textele, n-au fost probleme”, a comentat altcineva.
UPDATE S-a încheiat timpul alocat probei la Limba Română
La ora 11.00, examenul la Română s-a încheiat.

UPDATE Pe rețelele sociale au început să apară și rezolvările
UPDATE Elevii pot obține ușor peste nota 8
Subiectele la Limba Română au fost caracterizate de un profesor ca fiind „ușoare”:
„Se poate obține ușor opt și ceva”

UPDATE Subiectele la Limba Română









Compunere liberă, despre o excursie
La subiectul II, elevii ar avea de realizat o compunere liberă, despre o excursie.
Absolvenții de gimnaziu susțin luni, 23 iunie 2025, prima probă a Evaluării Naționale 2025, cea la Limba și literatura română.
Accesul în sală are loc în intervalul orar 8.00 – 8.30, iar proba începe la ora 9.00. Timpul de lucru este de 120 de minute (două ore), considerat, inclusiv de către profesori, la limită pentru a putea rezolva pe larg cerințele subiectelor pe care le vor primi candidații.
Ce vor avea de rezolvat candidații
Structura subiectelor pentru Evaluarea Națională 2025 le este cunoscută elevilor. Au avut la dispoziție teste de antrenament, iar în cursul anului școlar au susținut mai multe simulări ale probei.
Rezolvarea corectă a cerințelor de la Subiectul I le poate aduce maximum 70 puncte. În cadrul subiectului le sunt date două texte: textul 1 - care este un text literar și textul 2 - care este un text non-literar – iar pe baza acestor două texte sunt formulate întrebări.
La Subiectul I.A., la subpunctele de la 1 la 5, vor avea de răspuns la întrebări pe baza textului dat.
„Citiți textul cu atenție, de câteva ori, pentru a oferi răspunsul corect”, este sfatul pe care profesoara de Limba și literatura română Ionela Mircescu l-a transmis elevilor săi.
La cerința de la subpunctul 6 pot avea, de exemplu, să precizeze o trăsătură a unui personaj. Pentru a răspunde cerinței, elevii trebuie să identifice trăsătura respectivă și să precizeze mijlocul de caracterizare: DIRECT - realizat de narator sau de alte personaje / INDIRECT și reiese din fapte, acțiuni, relațiile cu celelalte personaje, limbajul folosit. Trebuie de asemenea să redea, în sprijinul celor menționate, o secvență din text, pe modelul: „O secvență semnificativă este: „…”.

Pot avea de asemenea cerințe de tipul:
-Extrageți o figură de stil pe care o veți preciza; de ex.: O figură de stil, identificată în secvența citată, este metafora/ comparația/ personificarea/ epitetul:„…”
-Precizați elementele de versificație. Elementele de versificație, prezente în secvența citată, sunt RIMA, care este încrucișată/ împerecheată/ îmbrățișată/ monorimă și măsura versurilor, care este de 8-9 silabe, 7-8 silabe etc..
La 7 li se va solicita să precizeze un element comun/o temă comună celor două texte date.
La 8 li se cere un punct de vedere pe o anumită temă, valorificându-se, de obicei, Textul 1. „Nu este obligatoriu să se facă text argumentativ! Cerința poate fi rezolvată astfel: „Consider că/ Sunt de părere că..., deoarece... ” și vor continua argumentația – „Valorificând textul 1,….”.
La 9 ar putea avea de asociat un text literar dat cu un altul și de identificat o valoare culturală / morală comună. „Temele pot fi: iubirea, natura, călătoria, jocul, istoria, pacea, războiul, copilăria, adolecența etc.”, precizează prof. Mircescu.
În cea de-a doua parte a subiectului I, la B., vor avea 4 itemi de tip grilă, care acoperă noțiuni de fonetică și vocabular.
„Recapitulați grupurile de sunete, despărțirea în silabe, mijloacele de îmbogățire a vocabularului (derivare, compunere, conversiune) sau categoriile semantice (sinonime, antonime, omonime, paronime)”, au fost sfătuiți elevii.
La 5. Vor avea un exercițiu care conține noțiuni de morfologie. „Elevii trebuie să identifice anumite părți de vorbire (substantive în cazuri diferite, cu funcții sintactice diferite, adjective la diferite grade de comparație, pronume sau adjective pronominale, verbe la moduri și timpuri diferite etc). Cerințe posibile: Identifică trei substantive aflate în cazuri diferite / Extrage trei verbe aflate la timpuri/ moduri diferite/ Identifică trei pronume diferite precizând felul acestora...”, a precizat profesoara.
La 6. se verifică cunoștințele de sintaxă a propoziției. Se cere alcătuirea de enunțuri diverse: asertive, interogative, imperative, exclamative, în care anumite cuvinte să îndeplinească diferite funcții sintactice. Exemple: *asertive: A plecat la teatru; *interogative: A plecat și el?; *imperative: vb. propoziției trebuie să fie la modul imperativ: Du-te la școală! Vino aici! Dansați cu toții! Fii sănătos! Nu fi rău! Bagă de seamă! Potoliți-vă! Corectați-vă! Faceți așa! Nu face asta!; *exclamative : Ce frumos e! Ce mare a crescut! Cât de drăguță este!.
La 7. cerința este să identifice propozițiile dintr-o frază dată (fie toate propozițiile, fie doar prop. subordonate); construirea unui anumit tip de raport sintactic (de coordonare/ de subordonare); precizarea tipului de raport sintactic care există în fraza dată.
„Atenție! Dacă se cere rescrierea subordonatelor, se scriu integral și se precizează felul lor. Fără prescurtări! Nu AT, CD, ci propoziție subordonată atributivă; propoziție subordonată completivă directă”, le-a transmis profesoara.
Li se poate cere, de asemenea, să construiască diferite subordonate sau să construiască o subordonată introdusă prin anumite elemente de relație - conjuncții sau locuțiuni conjuncționale subordonatoare, pronume relative sau adverbe relative. „Se poate da propoziția regentă și să construiți un anumit tip de subordonată sau se poate da subordonata și să refaceți propoziția regentă”, au mai fost atenționați elevii.
La 8. exercițiul le va cere să corecteze anumite greșeli, să precizeze forma corectă a cuvintelor sau să pună cuvintele aflate între paranteze la forma corespunzătoare.
Subiectul al II-lea este cel de care, de obicei, elevii se tem cel mai mult. Acest subiect le aduce, dacă este tratat complet, conform baremului, maximum 20 de puncte. Pot primi cerințe de tipul:
- caracterizarea personajului dintr-un text epic/dramatic;
-e-mail/ scrisoare/ pagină de jurnal/ text argumentativ/ rezumat/ compunere narativă în care să insereze pasaje descriptive, explicative, dialogate;
-mesaj text liric/ epic/ dramatic.
„Recomandarea ar fi ca pe viitor ministerul să lase 5, 10, 15 minute pentru familiarizarea cu subiectele”
„Cel puțin nota 5 se poate lua lejer”, a precizat un alt profesor de Limba și literatura română, pentru „Adevărul”.
Timpul, însă, s-ar putea să fie un factor mare de presiune, pentru că au nevoie, consideră profesorul, de cel puțin 5-10 minute pentru a citi cele două texte date, iar pentru a răspunde pe îndelete la cerințe le trebuie o foarte bună organizare. „Din acest motiv, recomandarea ar fi ca pe viitor ministerul să lase 5, 10, 15 minute pentru familiarizarea cu subiectele, iar cele două ore să se calculeze din momentul în care elevii se apucă de scris”, mai spune profesorul.
Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziția celor interesați linia TELVERDE 0800801100 pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul va fi disponibil în zilele în care au loc probele scrise, între orele 8:00 – 16:30 (luni și miercuri), respectiv 8:00 – 14:00 (vineri).
Subiectele și baremul de corectare vor fi publicate pe site-ul dedicat, în fiecare zi cu probă scrisă, la ora 15:00.
Activitățile din cadrul Evaluării Naționale 2025 se realizează prin intermediul platformei dedicate evaluării digitalizate. Lucrările sunt scanate la finalul probei, înainte ca elevul să părăsească sala de examen, iar pentru evaluare sunt repartizate aleatoriu către doi profesori evaluatori din alte județe decât cel în care se susține examenul.