Mesajele prin care SUA răspund propagandei de război a Rusiei VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 10 ani de război informațional, Washingtonul a preferat să nu răspundă propagandei Moscovei din diverse motive, dar războiul pare să fi schimbat lucrurile, se arată într-o analiză CEPA.

SUA se adresează cetățenilor ruși în clipuri cu privire la război FOTO SHUTTERSTOCK
SUA se adresează cetățenilor ruși în clipuri cu privire la război FOTO SHUTTERSTOCK

Iar asta pentru că în ultimele luni Departamentul de Stat al SUA a publicat o serie de mesaje video adresate cetățenilor ruși. Menite să demaște afirmațiile false ale lui Vladimir Putin, clipurile suprapun extrase din realitatea războiului peste acestea din urmă.

De pildă, unul dintre clipuri se încheie cu mesaje precum: „Adevărul învinge întotdeauna” sau „Protejează-ți viitorul. Puneți capăt crimelor. Opriți războiul”.

Unele dintre acestea conțin convorbiri interceptate între soldații ruși și rudele lor. Într-una dintre acestea un soldat rus povestește cum a ajuns la familie trupul unui camarad după ce a fost scos dintr-o stivă de cadavre aruncate unele peste altele într-un garaj.

Clipurile au stârnit furia și invectivele șefului adjunct al Consiliului de Securitate al Rusiei, Dmitri Medvedev care i-a denunțat pe cei responsabili de clipuri drept adevărații succesori ai ministrului pentru propaganda al Reich-ului nazist, Joseph Goebbels.

Un deputat de rang înalt din Duma a reacționat la rândul său observând că videoclipul denotă lașitate și ascunde incitare la revoltă.

La 30 ianuarie și 7 februarie, Ministerul de Externe a cerut ambasadei SUA să "respecte cu strictețe" legislația rusă. Acesta a amenințat că va folosi toate resursele disponibile pentru a "neutraliza" "propaganda antirusească furibundă" a ambasadei, o aluzie la distribuirea videoclipurilor de către aceasta.

Filmulețele au publicate, de asemenea, pe platformele Departamentului de Stat și pe YouTube, care nu este încă interzis în Rusia.

De obicei, furia Moscovei este îndreptată împotriva unor instituții de presă precum BBC și Radio Free Europe/Radio Liberty, notează CEPA. Deși Kremlinul nu gustă deloc subiectele pe care le acoperă aceste instituții, formatul lor este, în principiu, cel al organizațiilor de știri. Independența lor editorială înseamnă că guvernele nu le pot dicta conținutul.

Videoclipurile Departamentului de Stat au un alt statut: acestea sunt materiale oficiale, de marcă guvernamentală.

Mesajul care l-a înfuriat pe Medvedev

Mesajul SUA care l-a înfuriat în special pe Medvedev, a fost publicat la 4 ianuarie și durează mai puțin de un minut, fiind intitulat "Către poporul rus". Videoclipul începe cu imagini referitoare la parteneriatele dintre SUA și Rusia în cel de-al Doilea Război Mondial, în domeniul cultural și spațial. Și continuă cu scene ale devastării curente din Ucraina, însoțite de mesajul: „Nu credem că ceea ce se întâmplă este demn de voi". Videoclipul se încheie cu scandările demonstranților ruși împotriva războiului și cu mesajul: "Suntem alături de voi toți cei care luptați pentru un viitor mai pașnic".

Postările ce conțin videoclipul au adunat peste un milion de vizualizări pe canalele Telegram și Twitter ale ambasadei, deși nu este clar câte dintre aceste vizualizări au venit din interiorul Rusiei. Este posibil ca cifrele să fi fost stimulate de curiozitatea de a afla ce anume a stârnit plângerile înalților oficiali.

Analiștii în domeniul opiniei publice rusești sunt de mult timp în dezacord cu privire la mesajele despre război care ar putea avea cel mai bun ecou pentru cetățenii ruși. Videoclipurile americane conțin un amestec de abordări, probabil cu scopul de a testa diverse alternative.

Unii dintre ei cred că rușii care au crezut pană acum propaganda Kremlinului ar trebui abordați cu blândețe, ca și cum ar fi persoane atrase într-un cult. Pentru cei care au o astfel de perspectivă, amintirile despre prietenia anterioară dintre SUA și Rusia ar putea fi mai eficiente decât atacurile directe la adresa lui Putin.

Altor ruși nu le pasă prea mult de război, dar ar putea totuși reacționa la mesajele despre prejudiciile pe care acesta le provoacă economiei rusești. Imaginile înfățișând moarte și distrugere din Ucraina pot stârni simpatie, dar este totodată posibil să fie contrabalansate cu contraargumente din propaganda Kremlinului, potrivit cărora Rusia se află într-o luptă pe viață și pe moarte împotriva unei armate combinate Ucraina-NATO.

Având în vedere aparatul de securitate al lui Putin, este puțin probabil ca videoclipurile să aibă un efect prea mare prin ele însele. Dar astfel de eforturi - combinate cu un flux constant de știri proaste despre război care ajung la ruși din alte surse - ar putea afecta gândirea cetățenilor în timp.

Se crede în general că guvernul rus monitorizează îndeaproape atitudinea cetățenilor săi. Dacă aceștia devin mai puțin răbdători din cauza unui război din ce în ce mai costisitor sau continuă să nutrească amintiri despre relații mai bune cu SUA, astfel de sentimente ar putea în cele din urmă să cântărească asupra calculelor din interiorul Kremlinului - sub conducerea lui Putin sau a unui succesor.

Pentru a menține o audiență durabilă pentru mesajele americane, totuși, multe depind de mușchii promoționali din spatele acestora. Câștigarea de atenție pe rețelele de socializare necesită o investiție de marketing și capacitatea de a direcționa anumite videoclipuri către segmentele de populație unde vor fi cele mai eficiente. Pentru ca videoclipurile să aibă un efect continuu, SUA trebuie să se asigure că acestea sunt văzute.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite