Cel mai mare producător auto american, lovit de noile reguli comerciale impuse de Trump

0
Publicat:

Ford, cel mai mare producător de mașini din SUA, se confruntă cu consecințe neașteptate ale noilor măsuri comerciale impuse de Trump.

Ford, lovit de noile reguli comerciale impuse de Trump FOTO: Profimedia
Ford, lovit de noile reguli comerciale impuse de Trump FOTO: Profimedia

Ford, compania auto cu cele mai multe mașini asamblate pe teritoriul american, se confruntă cu pierderi semnificative în urma noilor reguli comerciale impuse de administrația Trump. Deși 80% dintre vehiculele vândute de Ford în SUA sunt construite în fabricile sale din America, compania este afectată puternic de noile tarife aplicate pieselor auto și aluminiului importat.

Noile acorduri comerciale cu Japonia, Uniunea Europeană și Coreea de Sud prevăd un tarif de 15% pentru multe produse importate, inclusiv mașinile fabricate de rivali ai Ford precum Toyota, Volkswagen și Kia. În contrast, Ford este afectată de tarife de 25% pentru piesele auto și de 50% pentru aluminiul importat, impuse în această primăvară, informează Daily Mail.

Acest dezechilibru pune în pericol strategia „America First” adoptată de Ford, făcând-o mai puțin competitivă în fața concurenței internaționale. Estimările arată că, doar în următorul an, Ford va plăti aproximativ 2,5 miliarde de dolari în taxe vamale.

Experții atrag atenția asupra dezavantajului competitiv

„Ford are mai multe motive să se plângă”, a declarat analistul Daniel Roeska de la Bernstein. „Dacă acum reduci tarifele și permiți mai multor mașini și componente să intre în SUA, asta dezavantajează relativ mai mult Ford decât pe ceilalți”.

Oficialii promit corecturi, dar efectele se resimt deja

Secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, a recunoscut într-un interviu pentru CNBC că Ford este supus unor presiuni nejuste: „Admir Ford”, a spus el, adăugând că speră să „elimine poverile idiosincratice” cauzate de tarife prin încheierea unui acord cu Canada care să reducă costurile importului de aluminiu.

Cu toate acestea, situația actuală contrazice scopurile declarate ale președintelui Trump, care susține că dorește renașterea producției americane, cu industria auto ca pilon principal. În ciuda sprijinului oferit de administrație, producătorii americani se confruntă acum cu noi dificultăți.

Timp de decenii, piața globală nu a fost echitabilă pentru producătorii auto americani, din cauza tarifelor sau a altor bariere comerciale”, a afirmat Mary Barra, CEO General Motors. „Cred că tarifele pot fi un instrument pe care administrația să-l folosească pentru a crea condiții echitabile”. Însă, în practică, noile tarife au dus la creșterea costurilor și la accentuarea presiunilor economice asupra industriei.

Un război comercial cu efecte în lanț

Producătorii auto sunt afectați nu doar de tarifele pe aluminiu și oțel, ci și de taxele directe aplicate pieselor auto. În perioada acordului NAFTA (Acordul Nord-American de Comerț Liber), companii precum GM, Ford și Stellantis au investit masiv în fabrici din Mexic și Canada. Acum, aceste două țări se află în mijlocul războiului comercial declanșat de Trump, marcat de tarife temporare, amenințări și schimbări bruște de direcție, care creează haos în industrie.

Iar tensiunile nu s-au domolit. În cursul nopții trecute, Trump a anunțat, în mod neașteptat, o creștere a tarifelor pentru Canada la 35%. Tariful pentru Mexic rămâne deocamdată la 25% pentru următoarele 90 de zile.

Consumatorii, victime colaterale

Creșterile de tarife s-au tradus direct în prețuri mai mari pentru mașinile vândute în SUA, fie ele fabricate local sau importate. În plus, companiile auto încearcă să compenseze pierderile eliminând ofertele de finanțare avantajoase, ceea ce generează costuri suplimentare pentru clienți.

SUA

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite