S-a decis: Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni de mandat al preşedintelui ţării, iar alegerile prezidenţiale şi cele parlamentare nu pot avea loc simultan
0Curtea Constituţională a Republicii Moldova a prezentat marţi, 7 iulie, hotărârea de interpretare a unor articole din Constituţie, la sesizarea deputaţilor Sergiu Litvinenco şi Vasile Bolea, privind posibilitatea organizării concomitente a alegerilor prezidenţiale şi parlamentare. Prin urmare, Curtea a decis că alegerile prezidenţiale şi cele parlamentare nu pot avea loc în aceeaşi zi.
De asemenea, Înalte Curte a decis că dizolvarea Parlamentului în ultimele şase luni de mandat al preşedintelui ţării este interzisă în orice circumstanţe.
Precizăm că Partidul Acţiune şi Solidaritate, timp de câteva luni, a insistat pe demisia lui Igor Dodon, afirmând că este singura cale prin care pot fi organizate alegeri parlamentare anticipate şi alegeri prezidenţiale în aceeaşi zi.
Analiza Curţii
I. Cu privire la faptul dacă Constituţia permite dizolvarea Parlamentului în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui Republicii
Curtea a reţinut în Hotărârea nr. 29 din 24 noiembrie 2015 că Constituţia permite dizolvarea Parlamentului în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui Republicii dacă în termen de trei luni a fost imposibilă formarea Guvernului (a se vedea punctul 1 din Dispozitivul Hotărârii). Totuşi, Curtea a constatat că interpretarea sa din această Hotărâre a fost dată doar pentru situaţia în care Preşedintele Republicii era ales de către Parlament, interpretare care nu este valabilă în prezent, deoarece Preşedintele Republicii este ales de către popor.
În contextul actual, în care Preşedintele Republicii este ales de către popor şi este necesară menţinerea continuităţii structurilor statului alese de popor şi evitarea suprapunerii campaniilor electorale parlamentare şi prezidenţiale, Curtea a reţinut că interdicţia dizolvării Parlamentului în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui Republicii Moldova, prevăzută de articolul 85 alin. (4) din Constituţie, este aplicabilă.
Caracterul constant al acestei interdicţii se explică şi prin faptul că în ideea constituantei asupra separaţiei ramurilor puterii, prevăzute de articolul 6 din Constituţie, această separare implică ca autorităţile publice alese de popor să fie constituite într-un mod care să împiedice uniformizarea acestora, astfel oferindu-se soluţia separării temporale a campaniilor electorale parlamentare şi prezidenţiale.
Curtea a observat că Legea Supremă interzice explicit şi în mod absolut dizolvarea Parlamentului în ultimele 6 luni ale mandatului Preşedintelui Republicii şi nu prevede excepţii de la această interdicţie.
Prin urmare, dizolvarea Parlamentului în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui Republicii Moldova este interzisă în orice circumstanţă.
II. Cu privire la faptul dacă Constituţia permite dizolvarea Parlamentului în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui Republicii în cazul în care în această perioadă Preşedintele demisionează şi sunt întrunite condiţiile pentru dizolvarea Parlamentului
Curtea a reţinut că Preşedintele Republicii are dreptul să demisioneze dacă consideră necesar şi această decizie a lui comportă un caracter absolut, fiind calificată drept o circumstanţă „voluntară şi subiectivă" apărută din proprie iniţiativă. Preşedintele nu poate fi obligat să-şi exercite mandatul contrar voinţei sale. În cazul în care acesta renunţă la exercitarea mandatului, funcţiile sale sunt preluate, în conformitate cu prevederile articolului 91 din Constituţie, în ordine, de Preşedintele Parlamentului sau de Primul-ministru.
Curtea a reţinut că şi în cazul exercitării interimatului de către Preşedintele Parlamentului sau de către Prim-ministru interdicţia dizolvării Parlamentului, prevăzută de articolul 85 alin. (4) din Constituţie, este aplicabilă. Aceasta deoarece funcţia de Preşedinte al Republicii, în virtutea caracterului său, nu permite intermitenţe şi nu se întrerupe, ci continuă a fi exercitată de Preşedintele Parlamentului sau de Prim-ministru, care deţin interimatul acestei funcţii.
Interdicţia prevăzută de articolul 85 alin. (4) din Constituţie operează indiferent de faptul dacă în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui Republicii această funcţie este exercitată de Preşedintele ales sau de persoanele care asigură constituţional interimatul funcţiei în perioada respectivă.
Aşadar, Constituţia nu permite dizolvarea Parlamentului în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui Republicii în cazul în care în această perioadă Preşedintele demisionează şi sunt întrunite condiţiile pentru dizolvarea Parlamentului.
III. Cu privire la faptul dacă Constituţia permite organizarea alegerilor parlamentare şi a alegerilor prezidenţiale (ordinare sau anticipate) în aceeaşi perioadă
Curtea a notat că Constituţia interzice crearea situaţiilor în care structurile statului alese de popor să fie lipsite de continuitate, că separarea puterilor presupune ca autorităţile publice alese de popor să fie constituite într-un mod care să împiedice uniformizarea acestora, ceea ce înseamnă interzicerea suprapunerii campaniilor electorale pentru alegerea Parlamentului cu cea pentru alegerea Preşedintelui Republicii. Curtea a observat că în cazul organizării simultane a alegerilor prezidenţiale şi a alegerilor parlamentare (ordinare sau anticipate) exigenţele în discuţie nu ar fi respectate.
Prin urmare, Constituţia nu permite desfăşurarea alegerilor parlamentare şi a alegerilor prezidenţiale (ordinare sau anticipate) în aceeaşi perioadă.