O amplă campanie de dezinformare pro-rusă „inundă” Republica Moldova înaintea alegerilor din 2025

0
Publicat:

Republica Moldova a devenit ținta principală a unei campanii de dezinformare pro-rusă de proporții, numită Matryoshka, care are ca scop discreditarea guvernului pro-european de la Chișinău în contextul alegerilor parlamentare care vor avea loc în septembrie 2025, potrivit unui studiu publicat de organizația NewsGuard.

Maia Sandu. FOTO: Facebook
Maia Sandu. FOTO: Facebook

Campania este descrisă drept una dintre cele mai sofisticate operațiuni de propagandă desfășurate recent în regiune. Aceasta promovează afirmații false despre președinta Maia Sandu, acuzând-o că ar fi deturnat 24 de milioane de dolari și că ar fi dependentă de „droguri psihotrope”.

Doar într-un singur val de dezinformare, lansat după anunțul alegerilor din aprilie 2025, Matryoshka a difuzat 39 de știri false despre Republica Moldova, în comparație cu zero în perioada similară a anului trecut.

Conținut fals cu aparența unor surse legitime

Studiul, citat de Euronews, arată că aceste dezinformări sunt prezentate în formatul și stilul unor instituții media cunoscute, cum ar fi BBC, The Economist sau Euronews, pentru a induce în eroare publicul. De exemplu, un videoclip fals, purtând sigla BBC, susținea că organizația Bellingcat ar fi dezvăluit că Maia Sandu ar avea o amantă care a furat fonduri publice. Nicio astfel de investigație nu a fost însă realizată de BBC sau Bellingcat, iar NewsGuard a confirmat că nu există dovezi reale în sprijinul acestor acuzații.

O parte din conținutul fals a fost distribuit și de rețeaua media Pravda, cu sediul la Moscova, inclusiv prin servicii în limba română. Unele materiale au folosit sigla Asociației Americane de Psihologie pentru a părea legitime.

Implicarea inteligenței artificiale și exploatarea ChatGPT

Studiul atrage atenția și asupra faptului că unele modele de inteligență artificială, inclusiv ChatGPT, au fost păcălite de articolele Pravda, folosindu-le drept surse atunci când au fost chestionate despre anumite acuzații nefondate.

De exemplu, o afirmație virală potrivit căreia 42% din voturile prin corespondență la alegerile prezidențiale din 2024 ar fi fost exprimate în numele unor persoane decedate a fost atribuită în mod fals lui Eliot Higgins, fondatorul Bellingcat.

Moldova, teren fertil pentru propaganda rusă

Potrivit NewsGuard, campania Matryoshka se încadrează într-o strategie mai largă a Kremlinului de a împiedica apropierea Moldovei de Uniunea Europeană. Moldova este țară candidată la aderarea la UE și se află la intersecția intereselor estice și vestice, având o societate divizată între susținătorii integrării europene și simpatizanții Rusiei.

Campania de dezinformare are ca scop semănarea neîncrederii în guvernul pro-european și în procesele democratice, prin discreditarea liderilor de la Chișinău și subminarea instituțiilor statului.

Republica Moldova

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite