Analiză: Dodon propune mecanisme de interferenţă externă în afacerile interne ale Republicii Moldova
0Ultimii paşi ai preşedintelui Dodon pe plan extern, pe direcţia Est-Vest, evidenţiază tentativa acestuia de a împacheta politica externă „echilibrată” la un loc cu problematica transnistreană, scrie expertul politic Dionis Cenuşă într-un articol de analiză pentru Agenţia de presă IPN.
În timpul vizitei de la Bruxelles, a doua la număr după cea din februarie 2017, Igor Dodon a articulat tezele vechiului „pachet comprehensiv pentru Moldova”. Invocat la Conferinţa de Securitate de la München din februarie 2019, „pachetul comprehensiv” este fondat pe două concepte. Primul vizează “promovarea unei politici externe echilibrate”, iar al doilea se referă la “consolidarea principiului de neutralitate”, recunoscut la nivel internaţional, comentează politologul.
Consensul actorilor externi – SUA, UE şi Rusia – pe marginea depăşirii crizei politice moldoveneşti din iunie 2019 a servit ca reper pentru a justifica valabilitatea tezelor “pachetului comprehensiv”, observă Dionis Cenuşa.
El punctează că aceste teze au figurat în discuţiile cu şefa diplomaţiei UE Federica Mogherini şi cu secretarul general NATO, Jens Stoltenberg.
Din propunere ignorată la Conferinţa de la München, menţinerea unei “politici externe echilibrate în baza statutului de neutralitate” este considerată de Igor Dodon “o prioritate de bază pentru conducerea Republicii Moldova”, argumentează politologul.
Dionis Cenuşa afirmă că, neîmpărtăşite de prim-ministra Maia Sandu şi Ministerul de Externe şi neconsultate cu societatea civilă din Moldova, aceste aspiraţii de politică externă sunt nelegitime “din faşă”.
Cu toate acestea, preşedintele Dodon planifică să discute “pachetul comprehensiv pentru Moldova” cu UE, SUA şi Rusia şi împreună cu acestea “să elaboreze un plan de acţiuni pentru implementarea acestuia cu succes”, subliniază politologul.
Nici teoretic şi nici practic, un asemenea “pachet” nu este nici logic şi nici realizabil, chiar dacă preşedintele Dodon îl prioritiează pe agenda sa politică, afirmă Dionis Cenuşa.
În primul rând, scrie el, politica externă şi statutul de neutralitate reprezintă o emanaţie a suveranităţii populare şi nu pot fi fixate din exterior, dacă ţara este subiect recunoscut al dreptului internaţional. Alt defect de logică al acestui “pachet”, descris de politolog, constă în faptul că orice intervenţie a SUA, UE sau Rusiei în materie de politică internă vor echivala cu o imixtiune în afacerile interne ale Moldovei.
Abordarea mecanică faţă de politica externă sau neutralitate degradează suveranitatea naţională a ţării şi alterează voinţa populaţiei. În general, înainte de a lansa asemenea demersuri în străinătate, preşedinţia trebuie să confrunte subiectul pe plan naţional, inclusiv să-l testeze în dialogul cu partenerii de guvernare, concluzionează Dionis Cenuşa.