Criticul Pavel Şuşară acuză MNAR de expunerea de falsuri în expoziţia Brauner şi solicită intervenţia Ministerului Culturii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criticul de artă Pavel Şuşară, preşedintele Asociaţiei Experţilor şi Evaluatorilor de Artă din România (AEEAR), acuză conducerea Muzeului Naţional de Artă de „grave erori instituţionale muzeografice şi curatoriale", prin prezentarea de „falsuri" în expoziţia „Victor Brauner. Între oniric şi ocult" şi solicită intervenţia Ministerului Culturii pentru „clarificarea şi eliminarea" problemei.

Criticul de artă Pavel Şuşară
Pavel Şuşară a susținut că „sunt falsuri la limita ridicolului”.Foto: Arhivă

Întrucât în expoziţia dedicată lui Victor Brauner ('Victor Brauner. Între oniric şi ocult'), deschisă din 1 decembrie 2023, ora 10,00 şi până în 30 aprilie 2024, la parterul Galeriei Naţionale a Muzeului Naţional de Artă al României, a fost introdus un număr de lucrări în mod evident inautentice, adică falsuri Victor Brauner, dar şi altele cel puţin dubioase, vă rugăm să dispuneţi constituirea unei comisii de experţi, cu participarea unui expert internaţional în opera lui Victor Brauner, pentru clarificarea acestui fapt inadmisibil, dar şi pentru scoaterea publicului din confuzie", se precizează în scrisoarea transmisă Ministerului Culturii şi postată pe Facebook, scrie Agerpres.  

  Potrivit criticului, „indiferent dacă la baza acestei grave erori instituţionale, muzeografice şi curatoriale se găseşte incompetenţa sau complicitatea cu distorsiunile de pe piaţa de artă, fenomenul trebuie clarificat şi eliminat, fiindcă altfel el viciază fenomenul artistic românesc, piaţa de artă şi credibilitatea instituţiilor noastre culturale de vârf pe un termen greu de evaluat".

„O incompetenţă impardonabilă”

  Anterior, Pavel Şuşară a semnalat fenomenul, printr-o postare pe Facebook.

Trei expoziţii de neratat la MNAR, Romul Ladea, Zoe Vida Porumb şi Victor Brauner. Din păcate, iar aici nici nu ştiu dacă este vorba doar despre o incompetenţă impardonabilă sau, la fel de grav, despre o manevră conştientă de spălare a unor lucrări şi de manipulare, prin ricoşeu, a pieţei de artă, adică pur şi simplu de complicitate, un număr semnificativ de lucrări, peste numărul degetelor de la o mână, din expoziţia Brauner, sunt falsuri la limita ridicolului. O asemenea alterare a unui act cultural major, comisă de o instituţie publică de vârf, aşa cum este MNAR-ul, nu poate fi trecută cu vederea nici de Ministerul Culturii, dar nici de instituţiile care trebuie să investigheze asemenea tipuri de infracţiuni", se arăta în postarea lui Pavel Şuşară.

Ca răspuns la această postare, Muzeul Naţional de Artă al României a transmis un comunicat de presă în care precizează că expoziţiile Romulus Ladea, Zoe Vida Porumb şi Victor Brauner au fost realizate cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României şi a altor muzee din ţară, precum şi din colecţia familiei (Romulus Ladea) şi cu lucrări puse la dispoziţie de artistă (Zoe Vida Porumb).

Expoziţia Victor Brauner a fost organizată cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României, a Centrului Pompidou, Muzeul de Artă Modernă Saint Etienne, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg, din colecţii particulare din România şi Franţa. Pentru acestea s-au avut în vedere autentificări ale unor experţi recunoscuţi şi prezenţa lor în surse bibliografice care nu a fost contestată în lucrări cu caracter ştiinţific. Prin urmare, Muzeul Naţional de Artă al României nu a luat cunoştinţă până în prezent de existenţa unor falsuri în expoziţiile pe care le-a organizat", se mai precizează în comunicatul MNAR, semnat de directorul general al instituţiei muzeale, Călin-Alexiu Stegerean.   

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite