Cum să faci din alimente adevărate medicamente: mănâncă ciuperci ca să ai oase puternice

Cum să faci din alimente adevărate
medicamente: mănâncă ciuperci ca să ai oase puternice

Ciupercile expuse la soare asigură o bună parte din necesarul zilnic de vitamina D FOTO: Shutterstock

Fragilitatea osoasă apare tot mai devreme, arată statisticile. Principala cauză este carenţa de vitamina D2, o problemă cu care ne confruntăm cu toţii. Suplimentele alimentare şi expunerea la soare sunt soluţiile recomandate, dar amândouă au efecte adverse. Dar şi ciupercile pot face oasele puternice, potrivit unui studiu recent.

Ştiri pe aceeaşi temă


Degeaba luăm calciu din alimente sau din suplimente alimentare dacă avem carenţă de vitamina D. Fără ea, calciul nu se fixează în oase, iar acestea devin fragile şi se rup cu uşurinţă. Carenţa de vitamina D este una dintre cele mai frecvente probleme ale omului modern. Un studiu recent arată că 59% din populaţia occidentală suferă din cauza cantităţii insuficiente de vitamina D din organism.

Vitamina D se găseşte în diverse surse alimentare, de la peştele din conservă până la ouă, dar în cantităţi mult prea mici, atrag atenţia specialiştii. „Pentru a-şi acoperi necesarul zilnic, o persoană ar trebui să mănânce zilnic nici mai mult nici mai puţin de 25 de conserve de ton, 90 de ouă sau 7,5 litri de lapte integral“, explică prof. dr. Horaţiu Boloşiu, preşedinte de onoare al Societăţii Române de Reumatologie.

Necesarul zilnic de vitamina D în Europa este de 800 UI. În aceste condiţii, principalele recomandări ale medicilor pentru asigurarea necesarului zilnic de vitamina D sunt expunerea la soare (care prezintă riscul cancerului de piele) şi administrarea suplimentelor alimentare cu vitamina D.

Cea mai nouă recomandare în acest sens vine însă de la oamenii de ştiinţă din cadrul Facultăţii de Medicină a Universităţii din Boston. În urma unui studiu, ei au constatat că un consum regulat de ciuperci poate înlocui cu succes administrarea suplimentelor cu vitamina D. Există, totuşi, o condiţie: să lăsăm ciupercile proaspete la soare timp de 30 de minute înainte de a le consuma.

Au acelaşi mecanism de sinteză a vitaminei D ca pielea

În cadrul studiului american, 30 de adulţi au primit zilnic, timp de 12 săptămâni, o capsulă care conţinea fie 2.000 de unităţi de vitamina D, fie pudră de ciuperci expuse la soare, cu un nivel crescut al acestei vitamine. La finalul celor trei luni, nivelul de vitamina D al tuturor participanţilor a fost similar, nu existau diferenţe demne de luat în seamă între grupul care a primit suplimentul cu vitamina D şi cel care a primit pudra de ciuperci.

„Aceste rezultate sunt dovada clară că un consum controlat de ciuperci care au fost expuse la radiaţii ultraviolete şi care conţin vitamina D2 sunt surse excelente de vitamine D şi pot acoperi carenţele în cazul adulţilor tineri. Ciupercile produc vitamina D2, sau ergocalciferol, atunci când sunt expuse la soare în acelaşi mod în care pielea umană produce vitamina D3, sau colecalciferol. De asemenea, am descoperit că ciupercile sunt la fel de eficiente în asigurarea necesarului zilnic de vitamina D ca şi suplimentele alimentare cu vitamina D2 sau cu D3“, spune prof. dr. Michael Holick, coordonatorul cercetării americane, publicate în revista „Dermato-Endocrinology“.

Explicaţia oferită de Holick este că ciupercile continuă să producă vitamina D2 chiar şi după ce au fost culese, cu condiţia să fie expuse la soare. În SUA şi în Australia, producătorii de ciuperci obişnuiesc să le lase la soare înainte de a le pune pe piaţă, însă în Marea Britanie, de exemplu, nu există o practică similară.

Orice tip de ciuperci este la fel de bun. Doar scoateţi-le din ambalaj şi puneţi-le la soare, pe o foaie de hârtie. Nu contează în ce poziţie stau ciupercile, cu pălăria în sus sau în jos... Important este să le lăsaţi în soare timp de aproximativ 30 de minute“, recomandă prof. Holick. Potrivit specialistului, prepararea termică nu afectează dramatic nivelul de vitamina D din ciuperci. „De fapt, prin preparare termică, vitamina D poate fi mai uşor absorbită de organism“, precizează Michael Holick.

100 de grame de ciuperci aduc în organism aproximativ 400 de unităţi internaţionale de vitamina D.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările