”Sprijin oferit de Arhiepiscopia Bucureştilor spitalelor copleşite de numărul de decese provocate de COVID-19”. Când am citit acest titlul de ştire m-a dus cu gândul că BOR sprijină spitalele în sensul că îndeamnă la vaccinare sau cel puţin că donează materiale sanitare, măşti şi concentratoare de oxigen. Nici pomeneală. În realitate era vorba că Biserica din Bucureşti pune la dispoziţie spaţii pentru păstrarea temporară a trupurilor celor decedaţi, nu din proprie iniţiativă, ci ca răspuns la solicitările spitalelor.

Şi totuşi, întrebarea centrală este: ce împiedică BOR în plină pandemie să îndemne credincioşii să se vaccineze? Şi ce împiedică să realizeze acum o colectă naţională special pentru salvarea vieţilor pacienţilor COVID-19 şi să sisteze alte proiecte fără prioritate precum construcţia de biserici, catedrale, etc? Când Ministerul Sănătăţii ne anunţă că suntem in criză de concentratoare, de ce BOR nu zice: staţi puţin, facem noi apel si achiziţionăm sau împrumutăm câteva de la bisericile nostre surori, că aşa ne-a învăţat Domnul. Pauză...

Ce n-a făcut Biserica în pandemie!!!

În toată perioada pandemiei şi nici acum când suntem pe primul loc în Europa la numărul de decese, liderii BOR, Patriarhul şi nici mitropoliţii sau episcopii nu au îndemnat creştinii să se vaccineze. 

1) Patriarhul ca lider al BOR nu a dat un semnal clar, un îndemn cu putere multă, constant şi repetat de la vârf care să sune simplu: Oameni buni, vaccinaţi-vă. Vreţi să trăiţi, vreţi să nu fiţi responsabili de moartea celor dragi, vaccinaţi-vă.

Patriarhul Daniel nici măcar nu ne-a anunţat că s-a vaccinat, deşi sunt convins că a făcut-o. Credinţa în Isus de acord, dar cu coronavirus nu te joci. Putea să anunţe publicul şi implicit creştinii ortodocşi din Romania măcar ziua în care s-a vaccinat, puteam să emită un comunicat precum Papa Francisc. Nu să-i vedem bicepsul (ca cel al preşedintelui), dar măcar imaginea de la intrarea într-un centru de vaccinare ar fi avut un impact şi ar fi fost un îndemn clar al faptului că vaccinul nu este o făcătură, că Patriarhului nu îi este teamă şi că noi trebuie să ne vaccinăm. Că vaccinarea nu are nicio legătură cu exprimarea libertăţii de conştiinţă, cu antihristul, ci cu o măsură simplă de sănătate. Iar dacă din motive medicale nu s-ar fi vaccinat ar fi putut să ne spună şi asta ”Eu din motive medicale nu am putut să mă vaccinez, dar vă îndemn pe toţi”. Cum ar fi arătat imaginea col. Gheorghiţă şi a dlui Arafat cu seringa în mână vaccinând pe rand întregul Sinod după prima lor şedinţă din 2021. Ăsta impact! Cel puţin prin iulie 2021 puteam bănui că nu s-ar fi vaccinat. 

Dacă până în prezent nu avem un răspuns limpede cu privire la vaccinarea Patriarhului, nici unul din cei peste 50 de mitropoliţi şi episcopi nu s-au fotografiat mergând spre vaccinare sau măcar să ne anunţe public. Cu siguranţă ar fi încurajat vaccinarea în eparhiile lor, ar fi crescut numărul celor imunizaţi şi mai ales ar fi scăzut numărul celor decedaţi. De fapt, cu câteva excepţii, nici preoţii nu ne-au arătat că s-au vaccinat. Putem banui că unii sau poate chiar toţi s-au vaccinat. Despre episcopul Gurie inmormantat sambata sursele oficiale BOR si cele medicale au precizat ca a fost vaccinat prin iunie cu o singură doză. Am aflat acum la inmormantare. Păi, nu ar fi fost frumos si de impact, uman, creştineşte şi incurajator gestul episcopului dacă era public?

2) Nu au predicat vaccinarea în mesajele publice. Comunicatele foarte târzii ale Patriarhiei au fost foarte generale ”Să ascultăm de medici” dar nu îndemnuri cu credinţă ”vaccinaţi-vă”. Nici la înmormântarea celor doi episcopi ortodocşi ucişi de COVID-19 (Gurie şi Pimen) niciunul dintre mitropoliţii care au predicat nu au vorbit nici de coronavirus şi nici de vaccinarea. Au pierdut şanse uriaşe ignorand realitatea dureroasă. S-au ascuns în aceleaşi predici tematice banale şi lacrimogene. Ar fi scăzut astfel temerile şi ideile conspiraţioniste regăsite preponderent în rândul celor ortodocşi si da, s-ar fi salvat vieţi. 

3. Şi poate ceva mult mai simplu: Nu au pus la dispoziţia autorităţilor sanitare şi cetăţenilor bisericile ca centre de vaccinare. Cat de creştineşte ar fi fost ca sâmbătă sau chiar duminica după Liturghie oamenii din oraş sau cei de la sat să se oprească în corturile din curţile bisericilor şi să se vaccineze. Sănătate pentru spirit şi trup. Iar preoţii să fie voluntari la centrele de vaccinare din propria avlie. Am apreciat însă pe stareţul mânăstirii Neamţ care la începutul pandemiei (mai 2020) a organizat fără să primească niciun ban de la stat un centru de carantină cu 104 locuri de cazare în cadrul centrului social Sf. Paisie de la Neamţ.

4. Nu au urmat exemplele Bisericilor surori, ale Bisericii ecumenice sau ale celei catolice şi anglicane. Avem exemple concrete pozitive în alte ţări inclusiv printre ortodocşi:

La cel mai înalt nivel, Patriarhul Ecumenic, Bartolomeu, la 81 de ani, s-a vaccinat încă din 28 ianuarie 2021. Omu nu a stat pe gânduri, acolo în buricul Turciei. Este gestul celui mai important lider ortodox la nivel mondial. Patriarhia Ecumenică a publicat imaginea cu bătrânul patriarh cu mască şi cu braţul dezvelit pentru vaccin alături de un mesaj direct:

Rugăciunea fierbinte a Preasfinţiei Sale este ca toţi să fie vaccinaţi cât mai curând posibil pentru a opri acest virus global şi mortal. 

photo: goarch.org Vaccinarea Patriarhului Ecumenic, Bartolomeu 





În Grecia ortodoxă, arhiepiscopul Ieronim al II-lea (83 de ani) s-a vaccinat după ce a fost infectat cu coronavirus. apoi s-a întâlnit cu premierul grec Mitsotakis şi i-a declarat că va încuraja vaccinarea creştinilor v-om încerca să îi facem pe toţi oamenii să creadă. Doar în acest mod vom putea clădi zidul care ne va proteja pe toţi.

Grecia este o susţinătoare a campaniei de vaccinare. Prin proiecte pilot ale guvernului elen încă din septembrie 2021 în curţile bisericilor au fost amenajate centre mobile de vaccinare tocmai pentru a încuraja vaccinarea.

La Ierusalim liderii religioşi au respectat legile guvernului. Patriarhul Ierusalimului cu ocazia slujbei de Paşti a declarat că doar cei care au fost vaccinaţi vor primi avizul de la Poliţie şi reprezentanţii Patriarhiei, să intre în Biserica Învierii.

Arhiepiscopul grec Elpidoforos al Americii la 53 de ani s-a vaccinat public şi a clarificat că nu există nicio scutire religioasă de la niciun vaccin, inclusiv cel împotriva COVID-19-19, cu excepţia cazurilor medicale.

În Bulgaria, episcopul Tihonii s-a vaccinat în mod public la televiziune în decembrie 2020 alături de ministrul Sănătăţii.

În Rusia ortodoxă, culmea cea ultra-ortodoxă, naţionalistă şi conservatoare, mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, o persoană extrem de influentă la nivelul clericilor a susţinut vaccinarea avertizând creştinii de păcatul nevaccinării: cine nu se vaccinează comite un păcat pentru care trebuie să se căiască tot restul vieţii deoarece sunt responsabili de moarte altora.

Clerul din Serbia a tratat cu superficialitate coronavirusul şi a plătit scump cu moartea patriarhului infectat si a unor episcopi. Zeci de mii de oameni adunaţi la înmormântarea mitropolitului Amfilohije Radovic au contribuit la răspândirea virusului şi au decedat.

Patriarhul Irinej care a participat la înmormântare s-a infectat şi a murit o lună mai târziu, in noiembrie 2020. Alţi doi episcopi, episcopul Artemije şi episcopul Milutin alături de protopopul Josifov infectaţi tot la aceeaşi înmormântare au murit. Alţi episcopi infectaţi au supravieţuit. După această tragedie sârbii, vecinii noştri, au luat în serios vaccinul. Astfel, Ana Brnabic primul ministru al Serbiei, a fost primul premier din Europa care s-a vaccinat cu Pfizer chiar în ajunul Crăciunului din 2020.

„M-am simţit obligată să fiu prima care a primit vaccinul, pentru a arăta că credem în acest vaccin”

În Marea Britanie s-a întâmplat ceva mult mai frumos:

Fix în catedrala istorică din Bangor (Wales) s-a deschis un centru de vaccinare. Organizatorii au declarat: Dacă de sute de ani, creştinii au venit aici pentru sănătatea spirituală, iată acum Biserica ajută la sănătatea fizică. În această lună, octombrie, bisericile din Kentucky (US) pot fi esenţiale pentru salvarea spitalelor copleşite de COVID-19, acestea organizând în curţile lor centre de vaccinare, pastorul Lewis declarând: orice lucru care alungă suferinţa şi moartea este un lucru minunat. 

photo: bbc.com  

People attend their vaccination appointments inside the cathedral

Liderii Bisericii Catolice din România au susţinut direct vaccinarea şi au explicat că ei înşişi s-au vaccinat.

La 14 ianuarie 2021, ÎPS Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit romano-catolic de Bucureşti l-a citat pe Papa Francisc, că a ne vaccina reprezintă un gest etic important, întrucât ne ferim atât pe noi, cât şi pe cei cu care intrăm în contact de infectarea cu COVID-19-19. În plus, vaccinându-ne, contribuim la stingerea pandemiei, la reluarea activităţii profesionale şi, implicit, la revenirea la o viaţă normală. De aceea, eu m-am înscris pe lista persoanelor care doresc să se vaccineze”.

Deloc întâmplator, vineri, 23 octombrie 2021, liderul Bisericii Greco-catolice din România, Cardinalul Lucian Mureşan, i-a îndemnat pe fiIi săi la vaccinare printr-o scrisoare adresată episcopilor, preoţilor, călugărilor greco-catolici. A spus clar şi răspicat: 

"Misiunea dificilă de a pune capăt acestei pandemii îi revine autorităţilor Statului, pe care Biserica le susţine prin rugăciune şi prin îndemnarea fiilor Săi la vaccinare”

Cunoaştem că papa Francisc la 84 de ani, s-a vaccinat tot în ianuarie 2021, în prima zi de vaccinare organizată de Vatican şi că în repetate rânduri a vorbit de vaccinare. După decesul medicului său personal, papa Francisc a declarat că mare parte din personalul de la Vatican s-a vaccinat. De fapt ambii papi s-au vaccinat.

„Pot confirma că, în cadrul programului de vaccinare al statului Vatican, începând de astăzi, prima doză de vaccin COVID-19-19 a fost administrată Papei Francisc şi Papei Emerit Benedict”, a spus Matteo Bruni, directorul Biroul de presă al Sfântului Scaun ca răspuns la întrebările jurnaliştilor.

Suveranul Pontif numeşte vaccinarea şi contribuţia la vaccinarea populaţiei în majoritatea ei, 'un act de iubire. Iubire faţă de noi înşine, iubire faţă de rude şi prieteni, iubire faţă de toate popoarele'

Ce mai putea face BOR?

Să interzică pelerinajele mari cu peste 20.000, 30.000 de participanţi, cel de la Iaşi şi cel de la Bucureşti, de acum. Ce ar fi însemnat aceste gesturi? în primul rand mai putini morţi, mai putini infectaţi. Să nu-mi spuneţi că, în ciuda masurilor de protecţie sanitară, acolo unde ai 20.000 de oameni virusul nu exista. ÎÎn al doilea rând ar fi explicat credincioşilor că e vremea să stea acasă, să se păzească de COVID-19, să evite spaţiile aglomerate. Cu toate că se păstrează distanţa şi masca (ştim foarte bine cat de bine respectă romanii regulile), BOR ar fi dat de înţeles că respectă recomandările medicale şi mai mult că respectă medicii.

Or, permiţând organizarea acestor festivaluri religioase de mari dimensiuni, BOR a arătat că nu le pasă de situaţia gravă din ţară, de cei peste 500 de morţi zilnic. Dacă la UNTOLD tot cu mii de participanţi s-a intrat pe baza biletului de vaccinare sau a adeverinţei, la biserica, la pelerinaje e intrarea libera. Mare păcat!  

La nivel local preotul este un lider. Multe luni la rând în biserică preoţii şi nici credincioşii nu purtau mască la slujbă, nu au păstrat distanţa, au organizat slujbe şi ceremonii în ciuda restricţiilor, vezi cazul mitropolitului de la peştera apostolului Andrei, Teodosie care a sfidat cu un tupeu incredibil legile statului. Bine că nu a fost arestat. Excese în predici au fost auzite de mulţi episcopi şi preoţi şi călugări de la începutul pandemiei pana în prezent, vezi cazul episcopului de la Giurgiu, cercetat penal sau ai altor calugari cu absurditati si fantasme (5G, solzi, etc).

Nesupunerea faţă de legile statului totdeauna a fost o temă veche pentru liderii BOR. Poziţia anti ştiinţă a unor lideri religioşi ne este de asemenea cunoscută.

Mitropolitul Irinei al Olteniei a fost singurul care a vorbit despre vaccinare şi despre sprijinul bisericii în campania de vaccinare în decembrie 2020. Însă de la acea declaraţie nu am mai văzut nimic practic. Poate şi-a revizuit opinia.

Din păcate, BOR a avut sute de preoţi infectaţi cu SARS-CoV-2 şi a pierdut zeci de preoţi răpuşi de coronavirus, mulţi dintre ei nefiind vaccinaţi, despre alţii nu avem informaţii. Zeci de călugări de la mănăstirile din întreaga Românie au fost infectaţi cu SARS-CoV-2 şi spitalizaţi, exemple precum mănăstirile Cozia, Lainici, Putna, Galata care au fost închise. Unii călugări decedaţi în urma COVID-19 au rămas anonimi.

Chiar în acest weekend au decedat preotul Aurel Dolea şi soţia sa nevaccinaţi din Dolj (46 de ani) lăsând în urmă doi copii orfani. Săptămânal, aproape fiecare preot dintr-o parohie mare de oraş oficiază înmormântări ale persoanelor ucise de COVID-19. Unii preoţi şi-au pierdut persoane dragi din familiei, alţi apropiaţi dragi, unii preoţi au fost ei înşişi infectaţi cu SARS-CoV-2 şi cu toate acestea unii nu cred în coronavirus.

Nu ştiu dacă Patriarhia BOR ştie câţi preoţi au murit infectaţi cu SARS-CoV-2. Eu am găsit cel puţin 20 de preoţi. Redau mai jos lista cu cei 20 preoţi şi episcopi infectaţi şi ucişi de COVID-19 în ordinea vârstei, după cum spuneam unii nevaccinaţi. Cu siguranţă sunt mai mulţi preoţi despre care presa nu a scris:

  1. preotul militar din Timişoara, Radu Cosmin Bogdan (37 de ani)
  2. preotul Alin Păşcuţa din Bihor (40 de ani)
  3. stareţul Varlaam de la mănăstirea Partoş- Timişoara (42 de ani)
  4. preotul Vasile Daniel Mitu din Dăeşti-Vâlcea (43 de ani)
  5. preotul Adrian Claudiu Căpitănescu din Severin (46 de ani)
  6. călugărul David Oprea din Iaşi (47 de ani)
  7. preotul Nicolae Apetroae din Neamţ (50 de ani)
  8. preotul Ioan Panusciac din Satu Mare (53 de ani)
  9. preotul Ion Ciuraru din Assisi, Umbria, Italia (54 ani)
  10. stareţul Ghelasie de la Sighişoara (58 de ani)
  11. preotul Aurel Mărgineanu din Iaşi (62 de ani)
  12. preotul Dorin Alexandru Cicirean din Arad  (62 de ani)
  13. stareţul Laurenţiu Popa de la Stanisoara-Valcea (66 de ani)
  14. preotul Dumitru Nechifor din Iaşi (69 de ani)
  15. preotul Ioan Jauca din Prundu Bârgăului- Bistriţa (70 de ani)
  16. preotul Cristişor Manea din Buzău (82 de ani)
  17. preotul Victor Porof din Botoşani (91 de ani)
  18. preotul Puchianu, soţia şi fiul acestuia, Râşnov- Brasov
  19. episcopul Gurie din Deva (52 de ani) şi
  20. episcopul Pimen din Suceava (90 de ani)

 

În amintirea zecilor de preoţi ucişi de COVID-19 şi spre sănătatea poporului roman, acum pe Dealul Patriarhiei am putea avea amenajate câteva corturi de vaccinare, iar patriarhul Daniel la predica dedicată Sfântului Dumitru ar putea îndemna clar: Vaccinaţi-vă, buni creştini!

P.S. mă gândesc că printre zecile de întrebări la Judecată, Domnul Isus te va întreba pe dumneata părinte: "Şi dumneata părinte atunci în pandemie când sute de romani mureau infectaţi zilnic, ce-ai făcut pentru biserica ta, ce exemple le-ai dat, ce i-ai învăţat? Ce i-ai îndemnat? Câte măşti le-ai cumpărat?"

Ce vei răspunde?