Şi preşedintele Iohannis a declarat că desemnarea lui Orban ca viitor premier nu este negociabilă. În această situaţie, şi USR PLUS are tot dreptul să refuze să intre la guvernare, lăsând PNL să se descurce cum poate. Mi se pare corectă această opţiune, care fereşte USR PLUS de decredibilizare, de plata facturilor generate de un guvern în care nu are mare lucru de spus.

Deosebirile de vederi şi de principii  dintre Orban şi USR PLUS

Sunt şi mai evidente în urma interviului acordat de Orban pentru ziare.com. La o dezbatere electorală, Dacian Cioloş a declarat:

„USR PLUS nu va cere niciodată posturi în administraţia publică de împărţit pe sinecuri, dar nici nu o să accepte ca un partener de guvernare, oricare ar fi el, să facă lucrurile astea şi atunci evident că este acolo o teamă”.

Ludovic Orban este şi el, declarativ, de aceeaşi părere.

Poziţia categorică a PNL şi a mea personală, ca prim preşedinte al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, este ca în administraţie toate funcţiile trebuie ocupate prin concurs organizat în condiţii de transparentă.”

Doar că de la vorbe la fapte este o distanţă mare. Orban justifică absenţa concursurilor cu legea 55/2020.

„Este vorba despre Legea 55 privind starea de alertă. Prin acesta lege, majoritatea parlamentară ne-a împiedicat să organizăm concursuri pentru orice funcţie din administraţie. Pur şi simplu, a blocat organizarea de concursuri. Aceasta este realitatea.”

Dar nici  până la 15 mai 2020, când a apărut legea 55  nu s-au organizat concursuri de ocupare a unor posturi în administraţie. Iar din 16/09/2020,  Legea 203 a permis organizarea de concursuri în anumite domenii de activitate.

În februarie 2020, dna ministru Anisie a numit 18 Inspectori Şcolari Generali dintre membri PNL. Fără niciun concurs. La Apele Române, conform anchetei Recorder, 13 şefi numiţi nu aveau nicio legătură cu Sistemul de Gospodărire a Apelor. Erau doar membri PNL sau în legătură cu PNL. Acesta este doar vârful aisbergului. Peste tot situaţia este aceeaşi.

Şi problema nu este neapărat aici. Poţi numi persoane fără concurs, în condiţiile excepţionale aduse de pandemie, dar persoanele să fie pregătite profesional, nu pe criterii de clientelă de partid, cum s-a procedat în anul de guvernare Orban. Aceasta este tradiţia în politica românească, pe care Orban o respectă cu sfinţenie. Partidul ajuns la guvernare îi răsplăteşte pe „ai noştri” cu sinecuri, sau funcţii plătite foarte bine, fără vreun control al activităţii lor trecute. Doar pentru că au adus bani la partid sau au lipit afişe. Când şefii de spitale au fost numiţi doar după criterii de apartenenţă la clientela politică, consecinţa a însemnat zeci de morţi, care puteau fi, eventual salvati, cu un alt tip de management. Tragedia de la Piatra Neamţ este încă vie în memorie.

Dacian Cioloş este de altă părere. „Există un punct central, nevralgic şi fundamental în toată această discuţie. Este vorba despre depolitizare. Nu cred că este ceva de negociat la acest capitol. România a fost paralizată de politizarea tuturor instituţiilor, ceea ce a dus la corupţie endemică şi la traseism politic. Înainte de a trece la reforme, trebuie făcută curăţenia generală, care înseamnă depolitizare. Nu ştiu care este poziţia PNL pe acest subiect, dar ştiu care este poziţia noastră şi a cetăţenilor României exprimată în toate felurile, de la studii sociologice la manifestaţii de stradă.”

În legătură cu traseismul politic, Ludovic Orban apără primirea în PNL a unor foşti membri PSD.

Mulţi au venit alături de noi în cel mai greu moment. Nu puteam să oprim PSD-ul, dacă unii parlamentari nu ar fi venit alături de noi. Au venit pentru că nu au mai suportat politica ticăloasă a PSD-ului. În momentul în care am discutat cu ei, s-a pus şi problema unei noi candidaturi, iar eu, dacă mi-am dat cuvântul, mă ţin de cuvânt. Evident, vorbim de persoane care nu au nicio problemă de moralitate, de opţiunile şi exarcitarea votului din momentul în care au ajuns la PNL”.

Asta cu „nu au nicio problemă de moralitate” este opinia dlui Orban. Care vrea să sugereze că poseda cântarul care măsoară moralitatea!

La observaţia ziariştilor că Mihai Chirica, primarul de la Iaşi, a fost susţinut şi primit în PNL, deşi are un dosar penal la DNA, Orban a dat un răspuns tipic PSD şi lui Dragnea:

„Mulţi oameni au dosare la DNA. Faptul că se face o anchetă nu înseamnă că cineva este şi vinovat. Până la momentul unei decizii definitive, nu poate să zică nimeni că este vinovat.”

Aşa s-au apărat corupţii din PSD, Dragnea, Voiculescu si altii  din alte partide,  ani de zile. Nu ai decizie definitivă, poţi sta în fruntea bucatelor 5-10 ani, până la pronunţarea unei decizii definitive. Şi să furi în continuare liniştit. Nu poţi găsi alte persoane competente, care să nu fie implicate în anchete penale? Poţi, dar  nu sunt din clientela de partid şi nu ai încredere în ele că sunt obediente,  execută întocmai ordinele şefului cel mare, şi aduc bani la partid. Aşa ajungem la paradigma de bază a partidelor, în selectarea persoanelor pentru funcţii de conducere: obedient, chiar dacă incompetent. Să pupe ghiulul stăpânului!

Planul de guvernare al PNL nu este negociabil

Ludovic Orban: „Toate negocierile pe care le vom purta vor fi pe baza Planului de Dezvoltare a României. Sunt convins că după alegeri se va forma o majoritate parlamentară fără PSD, care să aibă capacitatea ca, în următorii patru ani de pace politică, fără alegeri, să ne concentrăm toţi pentru punerea în practică a planului de guvernare”.

Se înţelege de aici că planul de guvernare al PNL nu este negociabil. Chiar dacă viitori parteneri de guvernare ar veni cu idei şi propuneri din propriile planuri de guvernare. M-aş mira  ca PNL să găsească parteneri care să înghită o astfel de condiţie.

Premierul Orban nu are nicio scuză că nu a restructurat aparatul bugetar, restructurare pentru care nu avea nevoie de aprobarea parlamentului. Dându-şi seama că cei care lucrează în sectorul privat, la salarii pe jumătate comparativ cu cei bugetari, ar putea să nu voteze PNL, admite acum că este nevoie de restructurarea acestui aparat.

„Dacă va fi necesar, vom optimiza structurile instituţiilor publice, mai scăpăm de unii care nu-şi fac treaba. Oricum trebuie să facem simplificare, debirocratizare, digitalizare, oricum trebuie să face un audit, o evaluare a instituţiilor publice şi, în mod evident, e posibil să fie redus numărul de angajaţi în sectorul public".

Târziu. A avut timp din noiembrie 2019 să facă această restructurare, dar nu a mişcat un deget.

Concluzie

Am scris şi în alte articole despre „păcatele” guvernării Orban. USR PLUS are tot dreptul să ceară garanţii ca aceste păcate nu se vor repeta. Că se va trece imediat la restructurarea aparatului bugetar care înghite fonduri imense,   renunţarea la miniştri incompetenţi din actualul guvern Orban, la negocierea programului de guvernare, care nu trebuie să fie fix cel propus de PNL. Garantarea aplicării unor principii esenţiale privind depolitizarea, renunţarea la sinecuri, la plasarea în poziţii cheie a clientelei de partid şi la  alte obiceiuri moştenite de la politicienii învechiţi în relele politicii româneşti este absolut necesară.

Cred că o condiţie esenţială pe care ar trebui s-o pună USR PLUS este renunţarea la desemnarea premierului Orban ca viitor premier. Sunt mulţi alţi politicieni în PNL competenţi să conducă viitorul guvern. În caz contrar, nu văd blamabil refuzul alianţei USR PLUS de a participa la viitoarea guvernare.