Probleme grave reclamate pe un lot al autostrăzii Lugoj - Deva: „E o chestiune de timp până când versantul va cădea“

Probleme grave reclamate pe un lot al autostrăzii Lugoj - Deva: „E o chestiune de timp până când versantul va cădea“

Şantierul Autostrăzii Lugoj - Deva. la Bretea Mureşană. FOTO: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

O asociaţie care monitorizează marile proiecte de infrastructură atrage atenţia asupra mai multor probleme pe şantierul Lotului IV al Autostrăzii Lugoj – Deva şi susţine că există pericolul alunecării unei cariere de bazalt, care poate duce la devastarea noii autostrăzi. Lucrările sunt în parametri normali, informa, recent, ministrul Transporturilor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul Asociaţiei Construim România, care monitorizează marile proiecte de infrastructură derulate în România, susţine într-un articol publicat pe formul asociaţiei că integritatea Lotului IV din viitoarea autostradă Lugoj – Deva este periclitată.. Există riscul unei alunecări de teren, în zona carierei de bazalt a satului Bretea Mureşeană, aflată în imediata vecinătate a traseului autostrăzii, atrage atenţia reprezentantul forumului de infrastructură.

„Asemeni unei răni deschise, cariera de piatră expune la suprafaţă straturi de stâncă în mod normal îngropate sub pământ. Adică expune respectivele straturi eroziunii, pentru că permite apei să se infiltreze prin fisuri care altfel îi erau inaccesibile. Mai mult, vibraţiile induse de exploatarea din carieră (explozii, picamere etc.) duc la fracturarea pereţilor laterali ai acesteia, mână în mână cu ciclurile de îngheţ/dezgheţ ale apei infiltrate. După câteva decenii de exploatare, versantul carierei, deşi pare stâncă solidă, este de fapt un puzzle instabil de rocă fragmentată, cu rezistenţa mult redusă. În momentul în care pintenul de stâncă în care versantul se sprijină în sol este tăiat de debleul unui drum (şanţul larg prin care trece drumul), este doar o chestiune de timp şi de ploaie suficientă până când versantul cade peste drum. Acesta este exact cazul alunecării de la Litochovice din Cehia, cea cu care am asemănat ca posibile efecte alunecarea activă a Dealului Bucium de la Aciliu de pe A1 Orăştie – Sibiu Lot 3. Versantul căzut în Cehia peste şantierul autostrăzii D8 era cel al unei cariere de piatră, iar alunecarea a survenit după ce autostrada a tăiat pintenul de sprijin al versantului”, informează autorul în articolul publicat pe forumul construim-românia.ro.

Situaţia „în parametri normali”, susţinea ministrul
La Bretea Mureşană situaţia este identică, atrage atenţia fondatorul Asociaţiei Costruim România. „Autostrada A1 trece exact prin baza versantului de sub cariera de piatră. (...) Problema majoră este însă că versantul carierei de piatră de la Bretea Mureşană este de acum dislocat şi pus în mişcare. Iar pământul de umplutură pus în locul stâncii excavate nu are rezistenţa necesară împiedicării alunecării. Prin urmare în timp versantul carierei de piatră va continua să împingă pe sub autostradă, la fel ca şi la Aciliu, ruperea catastrofală devenind doar o chestiune de timp şi suficientă ploaie”, susţine fondatorul construim-românia.

Recent, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a vizitat lotul IV al autostrăzii Lugoj – Deva,în lungime de 22 de kilometri, iar concluzia acestuia a fost diferită de cele reclamate de Asociaţia Construim România. „Situaţia de pe Lotul 4 al Autostrăzii se prezintă în parametrii normali, iar antreprenorul român a reasumat termenul de finalizare a lucrării pentru finele lui 2017”, a transims Răzvan Cuc. Tot atunci, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara a publicat imagini de pe şantierul Lotului IV al viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva, aflat în construcţie încă de la începutul anului 2014, şi care avea termen de finalizare în 27 mai 2016.

„Pe şantierul Lotului 4 Lugoj-Deva, antreprenorul mobilizează în permanenţă circa 500 de muncitori şi peste 170 de utilaje. În cursul lunii iulie 2017, lucrările pe acest lot s-au axat pe infrastructura pasajelor, terasamente, realizarea podeţelor şi relocarea/protejarea utilităţilor”, a informat DRDP Timişoara.

Mihai Alexandru Crăciun susţine că aşteaptă o reacţie a contructorilor faţă de situaţia reclamată.


Vă recomandăm să citiţi şi:

Autostrada Lugoj – Deva şi „blestemul Peşterii cu lilieci”. Dealul din jurul grotei este excavat, dar liliecii rezistă

Dealul de la marginea satului Şoimuş este excavat în aceste zile pentru a face loc traseului viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva, însă în zona Peşterii – Tunel, în care se ascund câţiva lilieci, lucrările sunt blocate. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere caută soluţii pentru relocarea acestor vietăţi.

VIDEO Autostrada Vestului, încă un an complet sterp. Istoria celor 0 kilometri daţi în folosinţă şi lungul şir de rateuri

Niciun kilometru din Autostrada Lugoj – Deva, al cărui termen de finalizare a fost stabilit, iniţial, în 27 mai 2016, n-a fost dat în folosinţă în acest an. Lucrările la autostradă au demarat la sfârşitul anului 2013, dar problemele tehnice şi un lung şir de ghinioane au condus la întârzierea proiectului.

Autostrada Deva – Lugoj va fi realizată integral până la sfârşitul anului 2017, potrivit celor mai optimiste planuri

Abia la sfârşitul anului viitor şoferii vor putea folosi integral autostrada Lugoj – Deva, în lungime totală de circa 100 de kilometri, potrivit celor mai recente informaţii oferite de directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: