Cum sfârşeau hunedorenii pe şoselele anilor 1920: primele accidente mortale şi jefuitorii de maşini de la drumul mare

Cum sfârşeau hunedorenii pe şoselele anilor 1920: primele accidente mortale şi jefuitorii de maşini de la drumul mare

Maşinile din anii 1920 nu aveau deloc siguranţa oferită de cele din prezent, dar numărul lor era infim.

În anii care au urmat primului război mondial, până în 1930, parcul auto al judeţului Hunedoara avea puţin peste 400 de autoturisme, autobuze şi camioane, însă în ciuda numărului mic al maşinilor tragediile rutiere au devenit un motiv de îngrijorare pentru comunitate.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

La mijlocul anilor 1920, mărcile Ford, Citroen şi Chevrolet puteau fi văzute pe şoselele Hunedoarei, iar „minunile” motorizate îi atrăgeau tot mai mult pe hunedoreni, care asaltau şcolile de şoferi nou înfiinţate în Deva şi Petroşani.

Atmosfera acelor vremuri de pe şoselele judeţului Hunedoara e relatată de publicistul Marian Boboc, în volumele sale din ciclul „Prăvălia cu istorii”, pe baza mărturiilor din presa locală interbelică.

Accidentele rutiere grave erau tratate cu interes de ziare, mai ales că de cele mai multe ori printre victimele lor erau persoane cu funcţii importante, singurele care îşi permiteau luxul de a deţine maşini. Defecţiunile autoturismelor au fost una din cauzele primelor accidente rutiere grave: „Automobilul D-lui Toderaş din Petroşani, mergând cu viteză nebună spre Pui, în dreptul staţiei Băniţa, din cauza vitezei şi a frânelor defecte s-a izbit de un stâlp, prăbuşindu-se în şanţ. Şoferul Toderaş Bela s-a ales cu ambele picioare fracturate, iar ceilalţi pasageri cu contuziuni destul de grave”, relatează Marian Boboc în volumul său „Prăvălia cu istorii”.

Probleme tehnice

Textul e preluat dintr-un ziar local din 1928. Aceeaşi publicaţie prezenta accidentul în care a fost implicat un judecător din Petroşani: „D-l judecător T. Făurescu a suferit un accident care putea să-i fie fatal. Oprindu-se în vârful unei pante, motorul autobuzului cu care mergea, acesta s-a răsturnat asupra unei prăpăstii. Mai grav a fost rănit d. dr. Bruno Halmos, apoi d-nii: grefier Goga, Dr. E. Molnar. D-l Făurescu a scăpat cu leziuni mai uşoare şi cu o mână sucită”.

Tot o defecţiune tehnică a dus la rănirea gravă a doi pasageri dintr-un automobil de marfă: „D-nul Sterian Gais, şef-portărel, pe când suia o pantă cu un automobil de piaţă, maşina defectându-se, şoferul n-a mai putut-o opri şi a pornit înapoi pe pantă. Cum alături era o prăpastie, d-l Gais împreună cu fiica sa au sărit jos, rănindu-se grav la faţă şi corp, peste d-l Gais trecând chiar roţile maşinii. Ambele victime sunt grave rănite şi se găsesc sub cură medicală”, relata un ziar interbelic.

Depăşirile neregulamentare au cauzat şi ele tragedii: „Camionul Dv. 425, transportând zarzavaturi la Petroşani şi mergând cu viteză mare, voind să treacă înaintea cursei de persoane, din neglijenţa şoferului, s-a răsturnat în şanţul şoselei. În maşină se aflau trei persoane, dintre care proprietarul Gherson a rămas mort pe loc, iar şoferul şi un bulgar, grav răniţi, au fost internaţi în spitalul din Haţeg, unde ambii au încetat din viaţă”, informa un ziar hunedorean, în 1930, citat în volumul „Prăvălia cu istorii”

Drumuri proaste, invadate de hoţi
La fel ca în prezent, presa interbelică locală deplângea starea drumurilor din judeţ. În zonele de munte, în urma viscolelor, circulaţia trebuia oprită cu zilele, din cauza şoselelor blocate. O altă problemă cu care se confruntau şoferii din trecut erau jefuitorii la drumul mare, care, înarmaţi cu puşti, reuşeau uneori să oprească maşinile, în locuri izolate, pentru a îi tâlhări pe pasagerii acestora.
În 14 august 1934, în apropiere de municipiul Deva, o bandă de tâlhari înarmaţi cu arme de foc şi topoare a atacat maşina Discomului, societate colaboratoare a băncii Marmorosch Blank, l-a ucis pe şoferul acesteia şi a jefuit utilitara. Banda era formată din trei mineri şi doi plugari, care puseseră la cale jefuirea maşinii cu care erau transportate valorile şi sumele depuse la Banca Marmorosch Blank de societăţile hunedorene care activau în industria tutunului.

Tâlharii conduşi de Todor Popa au doborât un copac pentru a tăia calea maşinii, în care se aflau o funcţionară a băncii şi doi bărbaţi.

Jaf la drumul mare
“După ce maşina băncii s-a oprit în faţa trunchiului doborât care bloca drumul, tâlharii au atacat-o având feţele acoperite cu cârpe. Todor Popa a descărcat un foc de armă din partea stângă spre cabina maşinii, iar Petru Oprean a tras un foc de revolver din partea dreaptă. Avram Ştefan a tras pe femeie din maşină lovind-o în cap cu o bâtă şi apoi cu arma, în timp ce îi striga să dea banii. Ioan Bocan a trecut prin faţa maşinii cu securea şi s-a îndreptat către şofer, care era ameţit după ce au fost trase focuri însepre el. L-a lovit cu securea în cap, în partea dreaptă a maxilarului inferior, după care şoferul a şi căzut imediat mort, cu capul în afara maşinii şi trupul pe treptele ei.

Bocan s-a retras şi a rămas cu securea în mână. Încasatorul Traian Boldura a fost pus la pământ, lovit în cap cu arma, dar apoi a reuşit să fugă. Şoferul mort a fost scos din maşină şi buzunărit dar nu s-a găsit asupra lui decât acte, iar din portofelul femeii, tâlharii au luat 1.800 de lei. Ioan Bocan a spart uşa maşinii cu toporul şi a luat o geantă în care se aflau 4.000 de lei. A lovit apoi o altă uşă, din interiorul cabinei maşinii, dar nu a mai deschis-o pentru că între timp Todor Popa le-a strigat celorlalţi membrii ai bandei „Lăsaţi totul că-i mort”, astfel tâlharii s-au retras în pădure, unde au împărţit prada şi şi-au îngropat hainele”, se arată în rechizitoriul dosarului jafului, aflat la Arhivele Naţionale ale judeţului Hunedoara. La scurt timp, cei cinci hunedoreni au fost prinşi şi au fost condamnaţi la temniţă pe viaţă.

Vă recomandăm şi:

FOTO Amintiri din „cetatea oţelului”: povestea celor mai interesanţi ani din istoria combinatului de la Hunedoara

ISTORIA JAFURILOR SÂNGEROASE: Povestea ultimilor haiduci care au jefuit maşina de bani a celebrei Marmorosch Blank

FOTO-VIDEO Frânturi din istoria zbuciumată a celui mai mare combinat siderurgic din Transilvania

„Regele” fierului vechi din Hunedoara: Povestea lui Ovidiu Luca, fierarul care a ajuns milionar din cenuşa combinatului

FOTO Cum a dispărut "Victoria" Călan, una dintre marile uzine ale Transilvaniei

FOTO Imagini rare din istoria zilei de 1 Mai: cum sărbătoreau hunedorenii în vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările