Proiectul metroului de la Cluj, contestat din interior: „Asta s-a demonstrat în marile metropole”

Proiectul metroului de la Cluj, contestat din interior: „Asta s-a demonstrat în marile metropole”

Bucureştiul este singurul oraş din România în care există metrou. FOTO: Eduard Enea

Primarul Floreştiului, cea mai mare şi cea mai aglomerată comună din România, consideră că metroul nu reprezintă o soluţie pentru Zona Metropolitană Cluj.

Deşi Floreştiul ar fi una dintre localităţile care ar urma să beneficieze cel mai mult de pe urma transportului public subteran, edilul Horia Şulea are rezerve serioase în privinţa proiectului.
 
„A construi un metrou în Cluj-Napoca n-ar rezolva situaţia traficului în zona metropolitană. O linie axială de metrou nu rezolvă problema în ceea ce înseamnă transportul în zona metropolitană. S-a demonstrat în marile metropole. Aici trebuie să se intersecteze minim două magistrale care să deservească în cele patru puncte cardinale zona propusă”, a spus Şulea, la postul de televiziune Look TV. 
 
În viziunea acestuia, singura soluţie este realizarea centurii Transregio Feleac, o autostradă urbană de 150 de milioane de euro, care ar degreva traficul infernal şi ar rezolva în parte problemele. Opinia lui Horia Şulea este cu atât mai surprinzătoare cu cât el este coleg de partid cu Emil Boc, iar până acum a susţinut acest proiect, cel puţin la nivel declarativ. 
 
„În condiţiile din ziua de astăzi, prima şi cea mai importantă lucrare ar fi ca autostrada urbană să se realizeze. Să înceapă lucrările la această autostradă urbană care să fie construită după un proiect fezabil, nu după viziunea unor proiectanţi de la Bucureşti care habar nu au ce se întâmplă în zona noastră. Dintre cele trei variante care se vor discuta, eu sper să fie acea şosea de luncă care va deservi Gilăul şi nodul de autostradă de la Gilău cât şi comuna Floreşti şi centrul metropolitan şi bineînţeles comuna Apahida”, a mai afirmat Şulea (foto, jos în dreapta).
 

 

 

Ce spun specialiştii

 
Profesorul universitar Nicolae Filip, şeful laboratorului de trafic rutier al Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, susţine că metroul ar putea deveni realitate peste câţiva ani. „Este interesantă ideea, e de acceptat, dar trebuie să vedem care soluţie ar fi cea mai utilă. Evaluarea şi stabilirea unui prag de rentabilitate ţine cont de numărul locuitorilor şi de lungimea liniilor de metrou. Implementarea proiectului peste 20 de ani ar fi un termen pesimist, e posibil să fie realizat mult mai curând. Estimativ, un kilometru ar costa 10 milioane de euro, dar cifrele exacte pot fi stabilite doar după realizarea unor studii serioase”, a punctat Filip.  
 
Daniel Miron, consultant independent în problemele care ţin de mobilitatea urbană durabilă, consideră că oraşul are nevoie de metrou, însă ridică problema finanţării acestui proiect.
 
„Problema ţine în primul rând de finanţare, pentru că nu ştiu ce oraş din ţară are acum bani pentru un proiect de o asemenea amploare. Asta s-ar putea rezolva doar cu fonduri europene sau printr-un parteneriat public privat. Dar am văzut cu toţii că în România este foarte greu să realizezi ceva pe bani europeni sau prin parteneriate. Altfel, dacă se va găsi o sursă de finanţare, lucrurile s-ar putea rezolva. Rămâne de văzut ce fonduri europene vor fi puse la bătaie în următoarele exerciţii financiare, practic de asta depinde realizarea metroului la Cluj. Apoi, odată construit, nu cred că ar exista probleme din punctul de vedere al rentabilităţii. O linie care ar pleca din Gilău şi ar ajunge la Apahida, cu bifurcaţii în principalele cartiere ale Clujului, ar atrage un volum important de călători. S-ar decongestiona automat şi traficul infernal care sufocă în prezent Clujul şi întreaga zonă metropolitană. Cine ar mai pierde timp în traficul suprateran şi cine ar mai apela la maşinile personale şi la tramvaie şi troleibuze, când ar putea să ajungă în 15-20 de minute dintr-un capăt al oraşului în altul?”, a afirmat Miron.
 
Citeşte şi
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările