O petiţie împotriva desfiinţării UEFISCDI, semnată de peste 2.300 de persoane, depusă luni la Guvern

O petiţie împotriva desfiinţării UEFISCDI, semnată de peste 2.300 de persoane, depusă luni la Guvern

UEFISCDI a fost înfiinţat în urmă cu cinci ani, prin comasarea a trei instituţii care alocau banii în cercetare   FOTO: Arhiva Adevărul

Organizaţiile cosemnatare se opun vehement desfiinţării sau reorganizării UEFISCDI, lansând prin această petiţie un apel către Parlamentul României să respingă proiectul de lege şi să permită Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI) să îşi continue activitatea ca până în prezent.

Ştiri pe aceeaşi temă

Petiţia a fost semnată de aproximativ 2.300 de persoane din peste 300 de oraşe din întreaga lume şi va fi trimisă luni, 20 aprilie, în format tipărit către Ministerul Educaţiei şi Senatul României, au anunţat organizaţiile care au iniţiat petiţia. este vorba de mai multe ONG-uri reprezentative din domeniul învăţământului: Fundaţia Centrul pentru Acces la Expertiza Studenţilor şi Absolvenţilor Români (CAESAR) şi Liga Studenţilor Români din Străinătate (LSRS), alături de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR), Consiliul Tineretului din România (CTR), Societatea Academică din România (SAR) şi Uniunea Studenţilor din România (USR).

Organizaţiile cer Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice:

  • Să respingă proiectul de lege în cauză.
  • Să nu grăbească orice proces de legiferare cu referire la viitoare modificări ale sistemului de educaţie din România fără respectarea procedurilor aplicabile şi fără a se asigura de faptul că o suficientă consultare publică a avut loc în prealabil.
  • Să facă public modul în care se doreşte organizarea finanţării pe exerciţiul 2014 – 2020, precum şi o evaluare a modului în care lucrurile s-au desfăşurat până acum.


ONG-urile spun despre UEFISCDI că şi-a dovedit eficacitatea în activităţile întreprinse şi continuă să fie un exemplu de urmat în materie de eficienţă şi transparenţă pentru alte instituţii publice, meritând astfel sprijinul total al Guvernului şi al Parlamentului în demersurile sale prezente şi viitoare. Acest punct de vedere este împărtăşit şi de Comisia Europeană, care şi-a afirmat deja în mod public sprijinul pentru UEFISCDI.

Organizaţiile semnatare amintesc că exemple de succes de instituţii similare, care administrează fonduri europene destinate cercetării se regăsesc în Marea Britanie, Franţa, Germania şi Elveţia, unde structuri asemănătoare au contribuit la conturarea planurilor strategice de dezvoltare pe termen mediu şi lung ale statelor respective, ceea ce este absolut vital şi pentru România.

În continuare, ONG-urile mai spun că în baza experienţei acumulate până în prezent, UEFISCDI poate asigura dezvoltarea capacităţii organizaţionale necesare pentru a gestiona fondurile dedicate atât cercetării fundamentale, cât şi cercetării aplicative, menţinând standarde de performanţă şi practici de nivel internaţional. Organizaţiile co-semnatare consideră că cercetarea şi inovarea trebuie să rămână o prioritate în România, întrucât creşterea economică a ţării şi crearea de locuri de muncă se leagă în mod direct de un sistem funcţional de cercetare şi de dezvoltare.

De asemenea, reprezentanţii cercetătorilor atrag atenţia că desfiinţarea UEFISCDI ar avea un impact profund negativ asupra cercetării româneşti şi a imaginii României în lumea cercetării pe plan internaţional. Mai mult decât atât, corupţia din sistem ar urma să crească, iar transparenţa finanţării cercetării nu ar mai fi aceeaşi.

UEFISCDI a fost înfiinţat în urmă cu cinci ani, prin comasarea a trei instituţii care alocau banii în cercetare. Acestea erau Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare, Centrul Naţional de Management Programe (subordonat Ministerului Educaţiei) şi Agenţia Managerială de Cercetare Ştiinţifică, Inovare şi Transfer Tehnologic, care avea sediul la Universitatea Politehnică (AMCSIT - Politehnica).

Ecaterina Andronescu vrea scindarea UEFISCDI

Soarta instituţiei care alocă fondurile în cercetare se află în mâinile Senatului, după ce fostul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu a propus descentralizarea alocării fondurilor în cercetare. Deocamdată, proiectul a fost retrimis la Comisiile Senatului pentru raport suplimentar.

Senatorul Ecaterina Andronescu a explicat pentru "Adevărul" că UEFISCDI ar urma să fie înlocuit cu alte două instituţii, care vor împărţi practic competenţele UEFISCDI. Spre exemplu, o instituţie se va ocupa de evaluare şi alta de monitorizare, a exemplificat Andronescu.

"Doresc să subliniez că nu se întoarce nimic la Politehnică, cum s-a speculat în presă. În ceea ce priveşte votul din plen, s-ar putea să ne întoarcem la comisie, să aşteptăm o ordonanţă de urgenţă sau o hotărâre de guvern care să reglementeze cele două instituţii. Nicăieri în lume nu este o singură entitate care să gestioneze toate resursele din cercetare, dacă spargem în două instituţii, nu vom avea la un loc toate resursele", a spus Andronescu.

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a explicat pentru "Adevărul" că foarte curând, Ministerul Educaţiei va lua o decizie finală printr-o Hotărâre de Guvern, care va decide dacă UEFISCDI rămâne intactă sau dacă va fi împărţită în alte două instituţii.

Ministerul Educaţiei vrea să ciupească din atribuţiile UEFISCDI

Cele trei agenţii de implementare a programelor naţionale în cercetare, UEFISCDI, Agenţia Spaţială Română - ROSA şi Institutul de Fizică Atomică - IFA ar putea fi reorganizate, în urma unei propuneri a Autorităţii Naţionale pentru Cercetare (ANCSI). Astfel, cercetarea fundamentală şi cea aplicativă ar urma să se împartă între actualul UEFISCDI şi, respectiv, noua Agenţie de Dezvoltare Tehnologică şi Inovare.

Măsura este susţinută de Ministerul Educaţiei şi a primit votul Colegiului Consultativ pentru Cercetare (CCCDI), unul dintre cele două organisme consultative ale MECS-ANCSI. Procesul de consultare publică  lansat în vederea stabilirii celei mai eficiente forme de organizare a cercetării din România va continua cu dezbateri la nivelul Consiliului Naţional pentru Cercetare Ştiinţifică, Academiei Române, universităţilor şi institutelor de cercetare. 

În prezent, MECS - ANCSI derulează programele din cercetare în regim descentralizat, prin intermediul a trei instituţii cu rol de agenţii de implementare: UEFISCDI (pentru programele Resurse umane, Idei, Capacităţi, Parteneriate şi Inovare), Agenţia Spaţială Română - ROSA (pentru programul de cercetare în domeniul spaţiului - STAR/susţinerea participării României la ESA) şi Institutul de Fizică Atomică - IFA (pentru programele din domeniul nuclear şi de susţinere a participării României la CERN, Euratom, ITER, colaborarea cu CEA - Franţa).

ANCSI doreşte însă păstrarea UEFISCDI pe segmentul cercetării fundamentale şi al dezvoltării resurselor umane în cercetare şi înfiinţarea Agenţiei de Dezvoltare Tehnologică şi Inovare pentru tot ce ţine de domeniul cercetării aplicative, dezvoltării experimentale şi inovării.

"Principala raţiune pe care se fundamentează demersul MECS-ANCSI este volumul mare de muncă şi exigenţele de natură organizatorică, logistică şi administrativă întâmpinate de cele trei agenţii de implementare, în perioada de derulare a Planului Naţional Cercetare-Dezvoltare-Inovare II (2007-2014).

Experienţa de până acum a relevat în mod clar existenţa a două zone critice, de maximă dificultate, în care depăşirea masivă a limitelor rezonabile ale volumului de activitate accentuează riscul deprecierii rapide a calităţii şi eficienţei activităţii: organizarea competiţiilor şi monitorizarea/evaluarea proiectelor contractate/post-monitorizarea proiectelor în raport cu perioada de finanţare.

Acest risc, precum şi scăderea eficienţei activităţii sunt generate în principal de volumul supradimensionat al activităţilor, consecinţele directe fiind supraîncărcarea personalului sau/şi atragerea de personal suplimentar insuficient pregătit şi carenţele inevitabile de organizare (cum este cazul organizării şi funcţionării panel-urilor de evaluare în cadrul competiţiilor, chiar în condiţiile existenţei unor sisteme informatice suport foarte performante)", se arată într-un comunicat al Ministerului Educaţiei.

Cele două instituţii ar urma să gestioneze banii Planului Naţional Cercetare-Dezvoltare-Inovare III (CDI III). Planul este finanţat de la bugetul de stat şi din fonduri structurale şi are ca scop implementarea Strategiei Naţionale de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare 2014-2020.


 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: