Ministerul Educaţiei vrea reorganizarea cercetării în România, prin înfiinţarea unei agenţii pentru cercetare aplicativă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Cele trei agenţii de implementare a programelor naţionale în cercetare, UEFISCDI, Agenţia Spaţială Română - ROSA şi Institutul de Fizică Atomică - IFA ar putea fi reorganizate, în urma unei propuneri a Autorităţii Naţionale pentru Cercetare (ANCSI). Astfel, cercetarea fundamentală şi cea aplicativă ar urma să se împartă între actualul UEFISCDI şi, respectiv, noua Agenţie de Dezvoltare Tehnologică şi Inovare.

Măsura este susţinută de Ministerul Educaţiei şi a primit votul Colegiului Consultativ pentru Cercetare (CCCDI), unul dintre cele două organisme consultative ale MECS-ANCSI. Procesul de consultare publică  lansat în vederea stabilirii celei mai eficiente forme de organizare a cercetării din România va continua cu dezbateri la nivelul Consiliului Naţional pentru Cercetare Ştiinţifică, Academiei Române, universităţilor şi institutelor de cercetare. 

Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) şi Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare (ANCSI) vor să reorganizeze instituţiile care gestionează banii din cercetare.

În prezent, MECS - ANCSI derulează programele din cercetare în regim descentralizat, prin intermediul a trei instituţii cu rol de agenţii de implementare: UEFISCDI (pentru programele Resurse umane, Idei, Capacităţi, Parteneriate şi Inovare), Agenţia Spaţială Română - ROSA (pentru programul de cercetare în domeniul spaţiului - STAR/susţinerea participării României la ESA) şi Institutul de Fizică Atomică - IFA (pentru programele din domeniul nuclear şi de susţinere a participării României la CERN, Euratom, ITER, colaborarea cu CEA - Franţa).

ANCSI doreşte însă păstrarea UEFISCDI pe segmentul cercetării fundamentale şi al dezvoltării resurselor umane în cercetare şi înfiinţarea Agenţiei de Dezvoltare Tehnologică şi Inovare pentru tot ce ţine de domeniul cercetării aplicative, dezvoltării experimentale şi inovării.

"Principala raţiune pe care se fundamentează demersul MECS-ANCSI este volumul mare de muncă şi exigenţele de natură organizatorică, logistică şi administrativă întâmpinate de cele trei agenţii de implementare, în perioada de derulare a Planului Naţional Cercetare-Dezvoltare-Inovare II (2007-2014).

Experienţa de până acum a relevat în mod clar existenţa a două zone critice, de maximă dificultate, în care depăşirea masivă a limitelor rezonabile ale volumului de activitate accentuează riscul deprecierii rapide a calităţii şi eficienţei activităţii: organizarea competiţiilor şi monitorizarea/evaluarea proiectelor contractate/post-monitorizarea proiectelor în raport cu perioada de finanţare.

Acest risc, precum şi scăderea eficienţei activităţii sunt generate în principal de volumul supradimensionat al activităţilor, consecinţele directe fiind supraîncărcarea personalului sau/şi atragerea de personal suplimentar insuficient pregătit şi carenţele inevitabile de organizare (cum este cazul organizării şi funcţionării panel-urilor de evaluare în cadrul competiţiilor, chiar în condiţiile existenţei unor sisteme informatice suport foarte performante)", se arată într-un comunicat al Ministerului Educaţiei.

Cele două instituţii ar urma să gestioneze banii Planului Naţional Cercetare-Dezvoltare-Inovare III (CDI III). Planul este finanţat de la bugetul de stat şi din fonduri structurale şi are ca scop implementarea Strategiei Naţionale de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare 2014-2020.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite