Statul, dator vândut producătorilor de energie, pe care i-a suprataxat din 2022. Precizările oficiale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Statul va fi nevoit să returneze sume importantre producătorilor de energie pe care i-a suprataxat încă din 2022, după ce Curtea Constituțională a pus la zid art. 15 și Anexa nr. 6 din OUG nr. 27/2022.

Bancnote de lei și de euro pe o masă
Statul, nevoit să returneze sume importante producătorilor de energie. Foto Arhivă

Curtea Constituțională a României (CCR) a decis, joi, că suprataxarea producătorilor de energie electrică, introdusă de Guvern în 2022, este neconstituțională. Decizia Curții a relevat faptul că obligația de a contribui la fondul de tranziție energetică impusă anumitor producători de energie electrică ar contraveni principiilor constituționale referitoare la așezarea justă a sarcinilor fiscale și la libertatea economică.

„Ministerul Energiei subliniază importanța unei analize aprofundate a motivării deciziei pentru a înțelege pe deplin implicațiile acesteia asupra reglementărilor și a mecanismelor aplicabile în sectorul energetic.

Odată ce motivarea va fi disponibilă, Ministerul va evalua cu atenție toate aspectele juridice și tehnice ale deciziei, în vederea identificării celor mai potrivite măsuri pentru a pune viitorul text de lege în acord cu prevederile Constituției, dar și pentru a asigura stabilitatea pieței de energie și continuarea protejării consumatorilor finali”, a precizat instituția.

Chisăliță estimează suma de returnat la 27 de miliarde de lei în ultimii doi ani

Preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliţă, a declarat vineri că statul a încasat din suprataxarea producătorilor de energie electrică circa 27 de miliarde lei în ultimii doi ani, respectiv 5,43 miliarde de euro, la care s-ar putea adăuga dobânzi de încă trei miliarde de lei (0,6 miliarde de euro).

Curtea Constituțională (CCR) a decis că supraimpozitarea producătorilor de energie electrică, prin impunerea în 2022 a așa-numitei contribuții la Fondul de Tranziție Energetică, constând în veniturile suplimentare ale acestora rezultate din tranzacții angro de vânzare la prețuri de peste 450 lei/MWh (prag redus între timp la 400 lei/MWh), contravine Legii fundamentale a țării.

Conform deciziei CCR: ″În esență, Curtea a reținut că prevederile legale criticate, care impun obligativitatea achitării contribuției la fondul de tranziție energetică de către anumiți producători de energie electrică, nesocotesc, în principal, principiul așezării juste a sarcinilor fiscale, consacrat de art. 56 din Constituție, și dispozițiile art. 45 din Legea fundamentală referitoare la libertatea economică și libera inițiativă, afectând concurența loială și descurajând producția de energie din surse regenerabile″

Această decizie a CCR din momentul publicării va produce efecte, în sensul în care ”se taie” o importantă sursă de finațare a bugetului și a acoperirii subvențiilor la gaze și electricitate. Pe lângă faptul că furnizorii reclamă că mai este de achitat cca 2 miliarde de lei, subvenții restante din anul 2023, începând din această toamnă creșterile de preț de pe piața de gaze și energie face necesară din nou plata de subvenții la gaze și energie pentru furnizori. Astfel, o mare întrebare se desprinde: Cum va achita statul aceste subvenții la gaze și energie în următoarele 5 luni și a celor istoricem după decizia Curții?”, a afirmat Chisăliță.

Doar cei care au invocat excepția de neconstituționalitate vor putea primi banii

Ulterior,  Ministerul Energiei a precizat că suma de 27 de miliarde de lei vehiculată în anumite articole de presă, reprezentând “suma de restituit” operatorilor economici, este una eronată.

Potrivit minnisterului, „autorii unor asemenea articole s-au referit, în mod greșit, la întreaga sumă virată în ultimii 2 ani în Fondul pentru Tranziție Energetică – sumă care nu va fi restituită în integralitate operatorilor economici”, din următoarele motive:

1. Dispozițiile declarate neconstituționale nu vor mai fi aplicabile în cauza în care a fost invocată excepția de neconstituționalitate și nici în cauzele aflate pe rol în fața instanțelor judecătorești, în care aceste dispoziții sunt relevante. Prin urmare, doar operatorii economici care au formulat excepții de neconstituționalitate cu același obiect declarat neconstituțional de Curte sau care au litigii în curs având ca obiect restituirea sumelor din Fondul pentru Tranziție Energetică vor putea eventual beneficia de recuperarea acestor sume, dacă îndeplinesc și celelalte condiții solicitate de instanța de drept comun.

2. De asemenea, pot beneficia de restituirea sumelor, cu titlu de excepție, operatorii economici care au o hotărâre judecătorească definitivă prin care li s-au respins sumele, dar care au invocat, pe parcursul procesului, o excepție de neconstituționalitate cu același obiect declarat neconstituțional de Curte, având astfel deschisă calea revizuirii hotărârii judecătorești, conform art. 510 alin. (1) pct. 11 din Codul de procedură civilă.

3. În prezent, întrucât nu se cunoaște numărul subiectelor de drept menționate anterior și nici cuantumul sumelor solicitate de acești operatori economici, nu poate fi estimată valoarea pe care statul ar trebui să o restituie.

4. Acest demers va putea fi realizat abia după publicarea motivării Curții Constituționale a României în Monitorul Oficial al României, Partea I, și după inventarierea tuturor litigiilor pendinte la instanța de la care provine cauza (instanța a quo), precum și a celor pentru care părțile sunt repuse în termenul de revizuire, cu calcularea tuturor petitelor din cererile de chemare în judecată.

Statul a strâns sume importante din taxa de solidaritate. Din acești bani plătește furnizorilor de energie sumele prevăzute în schema de plafonare-compensare a energiei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite