Normele Euro 7 vor fi mai puțin dure decât se aștepta. Ce au decis statele membre și care sunt noile cerințe UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Țările membre ale Uniunii Europene au respins cererea de înăsprire a normelor de poluare pentru gazele de eșapament ale autovehiculelor. Membrii UE susțin că astfel de înăspriri pot ajunge să frâneze investițiile constructorilor în vehiculele electrice.

Mașini în trafic gaze de eșapament
Țările UE au respins înăsprirea normelor cu privire la gazele de eșapament Foto: Shutterstock

Începând din 1992, Uniunea Europeană a înăsprit progresiv limitele referitoare la emisiile vehiculelor iar cele mai recente norme propuse de Comisia Europeană, denumite „Euro 7”, erau destinată să introducă noi standarde cu privire la emisiile de particule de pe urma frânelor şi anvelopelor.

Însă ca urmare a presiunilor exercitate în special de Franţa şi Italia, miniştrii Industriei din cele 27 de state membre au votat în favoarea unei versiuni diluate a normelor Euro 7 comparativ cu propunerea formulată de Comisia Europeană în luna noiembrie 2022, în ideea de a păstra competitivitatea industriei auto şi cele 14 milioane de locuri de muncă din UE.

Practic, țările membre UE au exclus luni înăsprirea pe mai departe a standardelor de poluare pentru gazele de eșapament provenite de la mașini, spunând că norme mai dure riscă să încetinească investițiile producătorilor în vehicule electrice.

Textul cu privire la noile norme „Euro 7” ar urma să se aplice începând din 2025, înlocuind normele Euro 6, pentru toate autoturismele şi camioane grele, indiferent de tipul lor de motorizare.

Comisia Europeană intenţiona să reducă semnificativ emisiile de oxid de azot şi de particule fine ale vehiculelor, în condiţiile în care poluarea aerului este responsabilă pentru 70.000 de decese pe an în UE. Însă industria auto a atras atenţia asupra impactului unor norme prea severe asupra locurilor de muncă precum şi asupra preţului automobilelor, care sunt din ce în ce mai puţin accesibile pentru clasa mijlocie. La final, vocea industriei auto a fost auzită de statele membre care au relaxat în mod considerabil propunerea iniţială.

Germania s-a opus

Adoptată luni, în pofida opoziţiei Germaniei, propunerea Spaniei, ţara care asigură preşedinţia rotativă a Consiliului UE, prevede păstrarea practic neschimbată a limitelor de emisii şi a condiţiilor de testate a autoturismelor şi utilitarelor uşoare, comparativ cu normele precedente Euro 6. În schimb, limitele de emisii vor fi mai mici pentru camioane şi vehicule grele. De asemenea, miniştrii au acceptat noi limite de emisii de particule pentru frâne şi anvelope.

Franţa a salutat poziţia Consiliului UE. „Având în vedere că am decis împreună să renunţăm la motoarele termice, nu este obligatoriu să înăsprim reglementările pentru acest tip de motorizare”, a explicat ministrul delegat pentru Industrie, Roland Lescure.

UE a interzis mașinile noi cu motoare pe combustie din 2035

Uniunea Europeană a decis să interzică vânzarea de automobile noi echipate cu motoare pe benzină şi motorină începând din 2035, în beneficiul vehiculelor electrice.

Avem nevoie să iniţiem această tranziţie fără a impune o povară disproporţionată asupra companiilor. Dacă nu, ele ar putea să nu mai investească, ceea ce ne-ar îndepărta de obiectivul nostru de mediu”, a afirmat şi ministrul italian al Industriei, Adolfo Urso.

Confruntată cu investiţiile mari necesare pentru dezvoltarea unor noi game de automobile electrice, pe fondul concurenţei venite din partea Tesla şi a constructorilor chinezi, industria auto europeană vrea să evite investiţiile suplimentare în motoare termice, care oricum sunt destinate să dispară.

Autorităţile de la Paris şi Roma au semnat în primăvară o declaraţie în care au anunţat că se opun unei noi înăspriri a normelor de poluare privind gazele de eşapament ale autoturismelor şi utilitarelor uşoare. Acest punct de vedere a fost împărtăşit şi de Bulgaria, Ungaria, Polonia, Cehia, România şi Slovacia, care au cerut şi ele o diluare a normelor Euro 7.

Cu toate acestea, textul final va trebui negociat cu Parlamentul European, care nu şi-a definit încă poziţia de negociere.

Noile cerințe UE bazate pe standardele Euro 7

Propunerea Comisiei din luna noiembrie a anului trecut era de simplificare a normelor anterior separate privind emisiile pentru autoturisme și camionete (Euro 6) și camioane și autobuze (Euro VI). Standardele Euro 7 introduc limitele de emisii pentru toate autovehiculele, și anume autoturisme, camionete, autobuze și camioane, în cadrul unui set unic de norme. Noile norme sunt neutre din punctul de vedere al combustibililor și al tehnologiei, impunând aceleași limite indiferent dacă vehiculul utilizează benzină, motorină, sisteme electrice de transmisie sau combustibili alternativi. Atunci, CE spunea că noile norme vor contribui la:

  • Un control mai bun al emisiilor de poluanți atmosferici provenite de la toate vehiculele noi: prin extinderea gamei de condiții de conducere care fac obiectul încercărilor privind emisiile în trafic. Acestea vor reflecta acum mai bine gama de condiții cu care se pot confrunta vehiculele în întreaga Europă, inclusiv temperaturi de până la 45 °C sau călătoriile de scurtă durată tipice navetelor zilnice.
  • Actualizarea și înăsprirea limitelor pentru emisiile de poluanți: limitele vor fi mai stricte pentru camioane și autobuze, în timp ce de acum înainte se vor aplica cele mai scăzute limite existente pentru autoturisme și camionete, indiferent de combustibilul utilizat de vehicul. Noile norme stabilesc, de asemenea, limite de emisie pentru poluanții nereglementați anterior, cum ar fi emisiile de protoxid de azot provenite de la vehiculele grele.
  • Reglementarea emisiilor provenite de la frâne și pneuri: Standardele Euro 7 vor fi primele standarde de emisii la nivel mondial care fac mai mult decât să reglementeze emisiile țevilor de evacuare, și anume stabilesc limite suplimentare pentru emisiile de particule provenite de la frâne și pentru emisiile de microplastice provenite de la pneuri. Aceste norme se vor aplica tuturor vehiculelor, inclusiv celor electrice.
  • Asigurarea faptului că autoturismele noi rămân curate mai mult timp: toate vehiculele vor trebui să respecte normele pentru o perioadă mai lungă decât cea în vigoare în prezent. Conformitatea pentru autoturisme și camionete va fi verificată până când aceste vehicule ating 200 000 de kilometri și vârsta de 10 ani. Acest lucru dublează cerințele de durabilitate prevăzute de normele Euro 6/VI (100 000 de kilometri și 5 ani). Creșteri similare vor avea loc în cazul autobuzelor și camioanelor.
  • Sprijinirea introducerii vehiculelor electrice: noile norme vor reglementa durabilitatea bateriilor instalate în autoturisme și camionete, pentru a spori încrederea consumatorilor în vehiculele electrice. Acest lucru va reduce, de asemenea, necesitatea înlocuirii bateriilor la începutul ciclului de viață al unui vehicul, scăzând astfel nevoia de materii prime critice necesare pentru producerea bateriilor.
  • Utilizarea deplină a posibilităților digitale: Normele Euro 7 vor garanta faptul că vehiculele nu sunt modificate și că emisiile pot fi controlate cu ușurință de către autorități prin utilizarea senzorilor din interiorul vehiculului pentru a măsura emisiile pe întreaga durată de viață a unui vehicul.
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite