Noile norme Euro 7, discutate luni la Bruxelles

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noile norme de poluare Euro 7 sunt discutate luni în cadrul ședinței Consiliului Competitivitate (Piață Internă și Industrie). Regulamentul Euro 7 este al doilea pe ordinea de zi a ședinței.

Ședință a Consiliului UE. Foto AFP
Ședință a Consiliului UE. Foto AFP

Miniștrii vor urmări să ajungă la o abordare generală cu privire la Regulamentul Euro 7, care stabilește standarde privind emisiile sau durabilitatea bateriilor pentru autovehicule, motoare și componente”, scrie Consiliul UE pe site-ul său.

Regulamentul Euro 7 înlocuiește regulamentele Euro 6 (pentru autoturisme, camionete și vehicule ușoare) și Euro VI (pentru camioane și vehicule grele) [Regulamentele (CE) nr. 715/2007 și, respectiv, (CE) nr. 595/2009] cu un act juridic unic care vizează ambele tipuri de vehicule.

Comisia Europeană a prezentat în luna noiembrie a anului trecut noile norme pentru mașinile noi cu standard Euro 7, în scopul reducerii noxelor cu 35% pentru autoturisme și LCV-uri și cu 56% pentru camioane.

Propunerea, publicată pe site-ul CE, înlocuiește și simplifică normele privind emisiile, anterior separate pentru autoturisme și camionete (Euro 6) și camioane și autobuze (Euro VI). Normele Euro 7 reunesc într-un singur set de norme limitele de emisii pentru toate autovehiculele, adică autoturisme, camionete, autobuze și camioane. Noile norme sunt neutre din punct de vedere al combustibilului și al tehnologiei, impunând aceleași limite indiferent dacă vehiculul utilizează benzină, motorină, sisteme de propulsie electrice sau combustibili alternativi.

Potrivit propunerii CE, emisiile de NOx vor fi reduse cu 35% pentru autoturisme și LCV-uri, comparativ cu Euro 6, și cu 56% pentru camioane. Nivelul de particule va fi redus cu 13% pentru autoturisme și LCV și cu 39% pentru camioane și autobuze.

Din 2025 noile autoturismele ar trebui să iasă din uzină, printre altele, cu modificări la sistemul de frânare.

Transportul rutier este cea mai mare sursă de poluare a aerului în orașe, iar noile standarde Euro 7 vor asigura vehicule mai puțin poluante pe șoselele europene și o mai bună calitate a aerului, protejând sănătatea cetățenilor și mediul înconjurător. Standardele Euro 7 și standardele privind emisiile de CO2 pentru vehicule acționează în paralel pentru a asigura calitatea aerului pentru cetățeni, în special datorită creșterii numărului de vehicule electrice, care generează, de asemenea, anumite beneficii pentru calitatea aerului. Cele două seturi de norme oferă lanțului de aprovizionare cu autovehicule o direcție clară pentru reducerea emisiilor poluante, inclusiv prin utilizarea tehnologiilor digitale.

Noile cerințe UE bazate pe standardele Euro 7

Propunerea înlocuiește și simplifică normele anterior separate privind emisiile pentru autoturisme și camionete (Euro 6) și camioane și autobuze (Euro VI). Standardele Euro 7 introduc limitele de emisii pentru toate autovehiculele, și anume autoturisme, camionete, autobuze și camioane, în cadrul unui set unic de norme. Noile norme sunt neutre din punctul de vedere al combustibililor și al tehnologiei, impunând aceleași limite indiferent dacă vehiculul utilizează benzină, motorină, sisteme electrice de transmisie sau combustibili alternativi. Acestea vor contribui la:

  • Un control mai bun al emisiilor de poluanți atmosferici provenite de la toate vehiculele noi: prin extinderea gamei de condiții de conducere care fac obiectul încercărilor privind emisiile în trafic. Acestea vor reflecta acum mai bine gama de condiții cu care se pot confrunta vehiculele în întreaga Europă, inclusiv temperaturi de până la 45 °C sau călătoriile de scurtă durată tipice navetelor zilnice.
  • Actualizarea și înăsprirea limitelor pentru emisiile de poluanți: limitele vor fi mai stricte pentru camioane și autobuze, în timp ce de acum înainte se vor aplica cele mai scăzute limite existente pentru autoturisme și camionete, indiferent de combustibilul utilizat de vehicul. Noile norme stabilesc, de asemenea, limite de emisie pentru poluanții nereglementați anterior, cum ar fi emisiile de protoxid de azot provenite de la vehiculele grele.
  • Reglementarea emisiilor provenite de la frâne și pneuri: Standardele Euro 7 vor fi primele standarde de emisii la nivel mondial care fac mai mult decât să reglementeze emisiile țevilor de evacuare, și anume stabilesc limite suplimentare pentru emisiile de particule provenite de la frâne și pentru emisiile de microplastice provenite de la pneuri. Aceste norme se vor aplica tuturor vehiculelor, inclusiv celor electrice.
  • Asigurarea faptului că autoturismele noi rămân curate mai mult timp: toate vehiculele vor trebui să respecte normele pentru o perioadă mai lungă decât cea în vigoare în prezent. Conformitatea pentru autoturisme și camionete va fi verificată până când aceste vehicule ating 200 000 de kilometri și vârsta de 10 ani. Acest lucru dublează cerințele de durabilitate prevăzute de normele Euro 6/VI (100 000 de kilometri și 5 ani). Creșteri similare vor avea loc în cazul autobuzelor și camioanelor.
  • Sprijinirea introducerii vehiculelor electrice: noile norme vor reglementa durabilitatea bateriilor instalate în autoturisme și camionete, pentru a spori încrederea consumatorilor în vehiculele electrice. Acest lucru va reduce, de asemenea, necesitatea înlocuirii bateriilor la începutul ciclului de viață al unui vehicul, scăzând astfel nevoia de materii prime critice necesare pentru producerea bateriilor.
  • Utilizarea deplină a posibilităților digitale: Normele Euro 7 vor garanta faptul că vehiculele nu sunt modificate și că emisiile pot fi controlate cu ușurință de către autorități prin utilizarea senzorilor din interiorul vehiculului pentru a măsura emisiile pe întreaga durată de viață a unui vehicul.

Emisii zero din 2035

În timp ce normele privind emisiile de CO2 vor impulsiona implementarea vehiculelor cu emisii zero, Comisia consideră că este important să ne asigurăm că toate vehiculele de pe drumurile noastre sunt mult mai puțin poluante. În 2035, toate autoturismele și camionetele vândute în UE vor avea emisii zero de CO2. Cu toate acestea, se preconizează că, în 2050, peste 20% din autoturisme și camionete și mai mult de jumătate din vehiculele mai grele de pe străzile noastre vor continua să emită poluanți pe țeava de eșapament. De asemenea, vehiculele electrice cu baterii continuă să genereze poluare din cauza frânelor și a microplasticelor din pneuri.

Normele Euro 7 vor reduce toate aceste emisii și vor menține vehiculele la prețuri accesibile pentru consumatori.

De asemenea, noile standarde de emisii Euro 7 vor garanta că autoturismele, furgonetele, camioanele și autobuzele sunt mult mai puțin poluante, în condiții reale de conducere care reflectă mai bine situația din orașele în care problemele de poluare a aerului sunt cele mai mari, și pentru o perioadă mult mai lungă decât cea prevăzută de normele actuale. Propunerea abordează emisiile provenite de la țevile de eșapament, precum și de la frâne și anvelope. Ea contribuie, de asemenea, la atingerea noilor standarde mai stricte de calitate a aerului propuse de Comisie la 26 octombrie 2022.

În fiecare an se vând în UE 10 milioane de maşini. Estimăm că 70.000 de persoane mor anual prematur din cauze legate de poluare. Vorbesc evident de emisiile provocate de motoarele cu combustie internă care vor mai intra pe piaţă până în 2035, cât şi emisiile generate de mașinile grele (camioane), dar şi de maşinile electrice. Este şi o reformă accesibilă din punct de vedere financiar, estimăm că adaptarea la Euro 7 va costa în jur de 100-150 de euro de maşină”, a declarat Thierry Breton, Comisarul European pentru piața internă

Vehiculele vor trebui să respecte noile norme după 200.000 de km de rulare, iar pentru verificarea emisiilor vor fi necesari senzori instalați deja în autoturisme.

Scopul Comisiei Europene este ca modelele Euro 7 să ne apropie de momentul 2035, când producătorii de maşini vor fabrica doar modele electrice.

ACEA: Este o propunere foarte dură

ACEA, asociația profesională a constructorilor de automobile, a declarat pentru profit.ro că în acest moment emisiile vehiculelor noi sunt foarte mici, „la un nivel abia măsurabil”, datorită tehnologiilor folosite, iar propunerile CE sunt și mai stricte de atât.

Din păcate, beneficiul pentru mediu al propunerii Comisiei este foarte limitat, în timp ce crește considerabil costul vehiculelor. Se concentrează asupra condițiilor extreme de condus care nu au nicio relevanță în viața reală.”, transmitea ACEA, prin președintele în exercițiu, Oliver Zipse, CEO al BMW Group.

Cei de la ACEA spun că propunerea Euro 7 este foarte dură pentru camioane, fiind necesare eforturi mari și „resurse substanțiale de inginerie și financiare”, care vor fi transferate de la dezvoltarea de vehicule electrice.

Mai mult, cei din industria auto spun că pachetul legislativ nu va fi adoptat mai devreme de 2024, din cauza procedurilor, lucru care face nerealiste datele propuse pentru implementare, iulie 2025 pentru autoturisme și iulie 2027 pentru camioane.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite