Înmatriculările de vehicule pentru transportul pasagerilor au crescut cu 4,7% în trimestrul 3 din 2024
0Institutul Național de Statistică (INS) a raportat o creștere de 4,7% a înmatriculărilor noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor în al treilea trimestru al anului 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

În același timp, înmatriculările vehiculelor pentru transportul mărfurilor au avut o creștere de 6% față de trimestrul III din 2023.
Potrivit INS, înmatriculările de vehicule pentru transportul pasagerilor au avut variații diferite: mopedele și motocicletele au înregistrat o creștere notabilă de 33,3%, iar autoturismele au crescut cu 3,5%. Pe de altă parte, înmatriculările de autobuze și microbuze au scăzut semnificativ, cu 22,7%. La vehiculele rutiere noi pentru pasageri, mopedele și motocicletele au crescut cu 46%, însă s-au observat scăderi de 13,7% la autoturisme și de 22,5% la autobuze și microbuze.
În cazul vehiculelor pentru transportul mărfurilor, înmatriculările au crescut cu 8,8% la categoria autocamioane (inclusiv vehicule speciale) și cu 5,1% la remorci și semiremorci. Totuși, s-a înregistrat o scădere de 1,5% la autotractoare. La vehiculele noi, remorcile și semiremorcile au crescut cu 7,1%, în timp ce autotractoarele și autocamioanele au înregistrat scăderi de 22,2% și, respectiv, 2,7%.
Comparând trimestrul III 2024 cu trimestrul precedent, a fost înregistrată o scădere de 7% la vehiculele pentru transportul pasagerilor și de 8,6% la vehiculele pentru transportul mărfurilor.
Conform INS, la sfârșitul trimestrului III 2024, 63,4% din vehiculele rutiere înmatriculate în circulație erau conforme cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, iar 10,3% erau clasificate Non-Euro. Pentru autoturisme, ponderea majoritară de 33,6% era reprezentată de vehicule Euro 4. Autobuzele și microbuzele predominante erau cele Euro 3, cu o pondere de 23%, iar mopedele și motocicletele clasificate Non-Euro reprezentau 24,4% din total.
Pentru autocamioane, majoritatea vehiculelor erau conforme cu norma Euro 3 (27,6%), în timp ce la autotractoare cele conforme cu Euro 6 reprezentau 43,1%. Vehiculele pentru scopuri speciale aveau cea mai mare pondere de 22,9% clasificate Non-Euro.
INS precizează că datele includ înmatriculările de vehicule noi și second-hand importate, dar nu includ reînmatriculările în urma vânzării vehiculelor, tramvaiele și troleibuzele, vehiculele militare, remorcile agricole și vehiculele de locuit.