Din vârful lumii: 15 construcţii grandioase care ne descriu societatea de astăzi

0
0
Ilustraţie realizată de „Financial Times”
Ilustraţie realizată de „Financial Times”

Pornind din perioada marii Crize Economice interbelice şi ajungând până în zilele noastre, aceşti coloşi par o hartă a modului în care tendinţele de investiţie din întreaga lume au evoluat în ultimul secol.

În vremurile actuale, când proprietatea s-a transformat într-o valoare de clasă, cele mai mari şi atractive clădiri ale lumii sunt la mare căutare printre investitori.

Un articol din prestigioasa publicaţie „The Financial Times“ face o trecere în revistă ale acestor construcţii, transformându-le în adevărate repere pentru înţelegerea economiilor locale în interiorul cărora acestea au fost create. În plus, se precizează în acelaşi articol, aceste clădiri oferă şi criterii extrem de preţioase pentru a înţelege cum au evoluat, în ultimul secol, tendinţele de investiţie din întreaga lume.

Pornind din perioada marii Crize Economice interbelice şi ajungând până în zilele noastre, aceşti coloşi variază de la proiecte luxoase, până la combinaţii fantastice de artă şi arhitectură ce atrag milioane de turişti anual.

1. Construcţie: Podul Golden Gate.

Golden Gate Bridge San Francisco FOTO AP

Locaţie: San Francisco, SUA.

Construită în: 1933-1937.

Proprietar: Golden Gate Bridge, Highway and Transportation District.

Costuri: 27 milioane de dolari.

Ultima vânzare: niciodată.

În prezent un simbol al exploziei industriei tech din San Francisco, Podul Golden Gate era, până nu demult, imaginea dezastrului economic. Construit în perioada Marii Crize Economice, pentru a asigura slujbe la nivelul oraşului, podul este considerat, astăzi, un exemplu despre cum investiţiile în proprietate pot deveni un stimulent economic.

Pentru construcţia sa nu a fost folosit niciun fond federal sau din partea statului. A fost finanţat printr-o obligaţiune de 35 de milioane de dolari, emisă în întregime de Banca Americii, după ce nu s-a reuşit, sub nicio formă, atragerea altor investitori.

2. Clădire: Muzeul de Artă Contemporană Niterói (MAC).

Niteroi Muzeu de Arta Contemporana MAC Rio de Janeiro Brazilia FOTO AP

Locaţie: Rio de Janeiro, Brazilia.

Construită în: 1991-1996.

Proprietar: Municipalitatea din Niterói.

Costuri de construcţie: nespecificate.

Ultima vânzare: niciodată.

Muzeul de Artă Contemporană Niterói este un exemplu despre cum clădirile pot deveni atracţii turistice. Galeria, în formă de obiect zburător, a fost concepută de către Oscar Niemeyer, cel mai cunoscut arhitect modernist din Brazilia, şi a devenit o emblemă a exploziei economice din această ţară.

3. Clădire: Turnul Willis.

Willis Tower Chicago FOTO AP

Locaţie: Chicago, SUA.

Construită în: 1970-1973

Proprietar: Joseph Chetrit şi alţi investitori

Preţ de vânzare: 840 milioane de dolari.

Ultima vânzare: 2004.

Erau vremuri când schimbarea numelui uneia dintre cele mai mari şi cunoscute clădiri era dorinţa secretă a fiecărei companii din lume. Convenţia era următoarea: o corporaţie trebuia să devină proprietara clădirii respective sau să închirieze cea mai mare parte din construcţie pentru a-i schimba denumirea. Aceste trend s-a schimbat în momentul în care compania de asigurări Willis s-a mutat în fostul Turn Sears din Chicago, în 2009. Compania a preluat numai trei etaje, din cele 108 câte are clădirea, dar a reuşit să-i schimbe şi numele, în ciuda protestelor comunităţii locale.

4. Clădire: Two World Trade Center.


Locaţie: New York, SUA.

Construită în: încă nu a fost construită.

Proprietar: Larry Silverstein, un miliardar american.

Costuri de construcţie: necunoscute.

Ultima vânzare: niciodată.

Înlocuitoarea celebrelor Turnuri Gemene, distruse în atacurile din 11 septembrie 2001, clădirea Two World Trade Center urmează să fie construită de către Larry Silverstein, după ce fundaţia a fost proiectată încă din 2010. Silverstein a oprit însă temporar construcţia, preferând, mai întâi, să caute chiriaşi care să-i asigure siguranţa planului de afaceri.

„The Financial Times“ consideră această pauză demonstraţia perfectă a dificultăţii dezvoltatorilor de a ridica cele mai mari clădiri, întotdeauna limitaţi de alegerea unui ciclu economic corect pentru a atrage chiriaşii şi a-şi spori încasările.

5. Clădire: One World Trade Center.

Freedom Tower - One World Trade Center New York FOTO AP

Locaţie: New York, SUA.

Construită în: 2006-2014.

Proprietar: Autoritatea Portuară din New York şi New Jersey.

Costuri de construcţie: 3.9 miliarde de dolari.

Ultima vânzare: niciodată.

Înlocuitorul primului din cele două Turnuri Gemene prăbuşite în septembrie 2001, One World Trade Center a fost inaugurat în toamna lui 2014. Construcţia celui mai înalt zgârâie-nori din emisfera vestică a fost o adevărată odisee, presărate cu nişte costuri uluitoare. Numai noua staţie de metrou, construită pentru a asigura transportul către clădire, a costat 4 miliarde de dolari, fiind astăzi considerată cea mai scumpă din lume.

6. Clădire: 30 St Mary Axe (Gherkin).

Gherkin Londra FOTO AP

Locaţie: Londra, Regatul Marii Britanii.

Construită în: 2001-2003.

Proprietar: miliardarul brazilian Joseph Safra.

Preţ de vânzare: 726 milioane de lire sterline.

Ultima vânzare: noiembrie 2014.

Simbol al crizei financiare în 2009, când a trecut în administrarea statului, şi imaginea noului boom economic londonez, anul trecut, când a fost vândută pentru suma record de 726 de milioane de lire sterline, clădirea din 30 St Mary Axe, denumită Gherkin, se află sub proprietatea unui miliardar brazilian. Acesta a anunţat deja că intenţionează să mărească chiriile şi să atragă noi companii cu nume, pentru a justifica preţul plătit în tranzacţie.

7. Clădire: One Canada Square.

One Canada Square Londra FOTO AP

Location: Londra, Regatul Marii Britanii.

Construită în: 1988-1991.

Proprietar: Canary Wharf Group.

Costuri de construcţie: 624 milioane de lire sterline.

Ultima vânzare: niciodată.

One Canada Square este în majoritate deţinută, în prezent, printr-o convenţie încheiată între Qatar Investment Authority şi un fond canadian, Brookfield. În prezent, cele două entităţi consideră posibilitatea de a achita şi restul de 2,6 miliarde de lire sterline, preţul cerut de compania Songbird, pentru a avea controlul total al clădirii.

8. Clădire: Turnul Commerzbank.

Commerzbank Tower Frankfurt FOTO AP

Locaţie: Frankfurt, Germania.

Construită în: 1994-1997.

Proprietar: Commerzbank.

Costuri de construcţie: 600 milioane de mărci germane.

Ultima vânzare: niciodată.

Primul zgârâie-nori „verde“ a fost conceput ca un semnal de alarmă asupra emisiilor de carbon provenite din clădirile de acest fel. Într-o epocă în care guvernele din întreaga lume îşi propun ca scop reducerea emisiilor de carbon, clădirile care sunt mai ieftine de întreţinut au şanse mai mari de a-şi găsi chiriaşi mai rapid şi, astfel, de a-şi mări profitul.

9. Clădire: Turnurile Petronas.

Turnurile Petronas Kuala Lumpur Malaezia FOTO AP

Locaţie: Kuala Lumpur, Malaezia.

Construită în: 1993-1996.

Proprietar: KLCC Property Holdings.

Costuri de construcţie: 1.6 miliarde de dolari.

Ultima vânzare: niciodată.

Petronas este una dintre cele mai cunoscute clădiri ale lumii listate public, însă acest fapt nu a ajutat-o foarte tare pentru a-şi îmbunătăţi performanţele de bursa locală.

10. Clădire: Burj Al Arab.

Burj Al Arab Dubai FOTO AP

Locaţie: Dubai, Emiratele Arabe Unite.

Construită în: 1994-1999.

Proprietar: lanţul hotelier Jumeirah.

Costuri de construcţie: 650 milioane de dolari.

Ultima vânzare: niciodată.

Ţările cu bani mulţi şi posibilităţi de investiţie mai mici au început să-şi construiască propriul capital imobiliar. Realizarea clădirii Burj Al Arab era concepută ca prima etapă dintr-o serie de construcţii megalomanice, extrem de ambiţioase.

11. Clădire: Turnurile Phiroze Jeejeebhoy.

Mumbai Turn Phiroze Jeejeebhoy Towers FOTO AP

Locaţie: Mumbai, India.

Construită în: 1980.

Proprietar: Bursa din Mumbai.

Costuri de construcţie: necunoscute.

Ultima vânzare: niciodată.

Construită pentru a adăposti Bursa din Mumbai, Turnurile Phiroze Jeejeebhoy au devenit un simbol al sectorului financiar din India. Bursa care are sediul aici a avut, anul trecut, una dintre cele mai bune perioade din istorie, în contextul în care investitorii anticipează anunţarea de către prim-ministrul indian, Narendra Modi, a unor reforme economice.

12. Clădire: HSBC Building.

Cladirea HSBC Hong Kong FOTO AP

Locaţie: Hong Kong.

Construită în: 1983-1985.

Proprietar: HSBC.

Costuri de construcţie: 780 milioane de dolari.

Ultima vânzare: niciodată.

Creaţia renumitului arhitect britanic Sir Norman Foster, clădirea HSBC este unul dintre simbolurile curentului „starchitect“, în care mari creatori din întreaga lume primeau misiunea de a realiza spaţii ce deveneau simboluri în oraşele din întreaga lume.

13. Clădire: Turnul Oriental Pearl.

Oriental Pearl Tower Shanghai FOTO AP

Locaţie: Shanghai, China.

Construită în: 1991-1994.

Proprietar: Shanghai Oriental Pearl Group.

Costuri de construcţie: necunoscute.

Ultima vânzare: niciodată.

Începând din 1990, cartierul Lujiazui district, iniţial o zonă rău famată, formată din depozite şi fabrici, s-a transformat treptat în cea mai cunoscută aglomerare de zgârie-nori din China. Turnul Pearl a fost prima construcţie de acest fel şi este, şi astăzi, cea mai cunoscută de acest fel.

14. Clădire: Opera din Sydney.

Opera din Sydney 1967 Australia FOTO AP

Locaţie: Sydney, Australia.

Construită în: 1959-1973.

Proprietar: Guvernul din New South Wales.

Costuri de construcţie: 102 milioane de dolari australieni.

Ultima vânzare: niciodată.

„Nimic bun nu este vreodată uşor de realizat“, pare a fi motto-ul Operei din Sydney. O serie interminabilă de întârzieri, probleme de proiectare şi lupte politice au condus la întârzierea recepţiei aceste clădiri, vreme de 14 ani. Astăzi, Opera din Sydney este unul dintre cele mai cunoscute simboluri ale Australiei.

15. Construcţie: Sydney Harbour Bridge.

Pod port Sydney Harbour Bridge FOTO AP

Locaţie: Sydney, Australia.

Construită în: 1923-1932.

Proprietar: Guvernul din New South Wales.

Costuri de construcţie: 10.1 milioane de dolari australieni.

Ultima vânzare: niciodată.

Construit în timpul Marii Crize Economice, podul a fost finanţat prin datorii guvernamentale. Pentru a recupera investiţia, au fost instalate porţi de acces, cu taxă. În momentul stingerii datoriei, în anii 1980, porţile de acces au fost lăsate să funcţioneze, iar banii strânşi au fost folosiţi pentru construcţia unui tunel de 2.3. kilometri, necesar pentru a decongestiona traficul de pe pod.

Economie


Ultimele știri
Cele mai citite