Delega┼úia FMI s-a ├«nt├ólnit cu reprezentan┼úii GFR pentru a afla cauzele care au dus la e┼čecul privatiz─ârii CFR Marf─â

0
0
Gruia Stoica FOTO Mediafax
Gruia Stoica, proprietarul GFR, le-a prezentat reprezentan┼úilor FMI care sunt cauzele pentru care tranzac┼úia cu CFR Marf─â a e┼čuat FOTO Mediafax

Reprezentan┼úii finan┼úatorilor interna┼úionali ÔÇô Fondul Monetar Interna┼úional (FMI), Comisia European─â (CE) ┼či Banca Mondial─â (BM) - ┬áau avut la finele s─âpt─âm├ónii trecute o ├«ntrevedere cu ┼čefii Grampet ÔÇô Grup Feroviar Rom├ón (GFR), companie de┼úinut─â de omul de afaceri Gruia Stoica, pentru a discuta despre derularea procesului de privatizare a CFR Marf─â ┼či despre cauzele care au dus la e┼čecul privatiz─ârii operatorului feroviar de stat.

ÔÇ×├Änt├ólnirea de lucru, care sÔÇÉa ┼úinut la sediul Grampet, a avut loc la invita┼úia reprezentan┼úilor institu┼úiilor financiare interna┼úionale ┼či a con┼úinut ca tem─â central─â procedura de privatizare a CFR Marf─â. Reprezentan┼úilor Grampet li sÔÇÉa solicitat punctul de vedere privind desf─â┼čurarea procesului ┼či cauzele care au dus la nefinalizarea acestuiaÔÇť, se arat─â ├«ntr-un comunicat transmis de Grampet- Grup feroviar Rom├ón.

Privatizarea CFR Marf─â a e┼čuat pe 14 octombrie, c├ónd era termenul de finalizare al tranzac┼úiei, condi┼úionat de ├«ndeplinirea unor condi┼úii suspensive, printre care avizul din partea Consiliului Concuren┼úei, conversia crean┼úelor statului asupra companiei de stat ├«n ac┼úiuni ┼či ob┼úinerea acordului finan┼úatoruilor externi ┼či interni ai CFR Marf─â pentru schimbarea ac┼úionariatului. Pentru finalizarea privatiz─ârii, ├«n urma ├«nceplinirii acestor condi┼úii, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Rom├ón (GFR), c├ó┼čtig─âtorul licita┼úiei, trebuia s─â pl─âteasc─â diferen┼úa de 170,2 milioane de euro, dup─â ce a virat 20 de milioane de euro ├«n contul escrow deschis s─âpt─âm├óna trecut─â ┼či alte 10 milioane de euro garan┼úie la ├«nceputul procesului de privatizare. ┬á

Oficial, procesul de privatizare a CFR Marf─â a e┼čuat deoarece comisia de privatizare ┼či Grup Feroviar Rom├ón (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru ├«ncheierea transferului de ac┼úiuni ├«n proprietate privat─â, nefiind ├«ndeplinite condi┼úiile suspensive din hot─âr├órea de Guvern privind transferul de ac┼úiuni.

La ie┼čirea din Ministerul Transporturilor, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grampet-GFR, a declarat c─â timp de ┼čase ore comisia de privatizare a ├«ncercat s─â-l conving─â s─â nu dea ├«n judecat─â institu┼úia. El a spus c─â va lua m├óine o decizie ├«n aceast─â privin┼ú─â.

ÔÇťAm fost ast─âzi (14 octombrie -n.r.) chema┼úi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informa┼úi de c─âtre Comisia de Privatizare c─â nu putem fi invita┼úi s─â pl─âtim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marf─â, pentru c─â nu au fost ├«ndeplinite condi┼úiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele b─ânci creditoare ale CFR Marf─â nu ┼či-au dat acordul pentru schimbarea structurii ac┼úionariatului, iar Consiliul Concuren┼úei nu avea timpul necesar pentru a-┼či da avizul. ├Än aceste condi┼úii, am fost convoca┼úi s─â lu─âm la cuno┼čtin┼ú─â imposibilitatea finaliz─ârii privatiz─âriiÔÇŁ,┬áa declarat Gruia Stoica, ├«ntr-un comunicat al grupului Grampet.┬á

├Än spatele acestei explica┼úii ÔÇ×tehniceÔÇť se ascund ├«ns─â o serie ├«ntreag─â de tergivers─âri ┼či controverse care au dus, de fapt, la e┼čecul privatiz─ârii.

Ping-pong cu responsabilităţile

Institu┼úiile statului ┼či-au trasat termene practic imposibil de respectat, pe care apoi au ezitat s─â le am├óne, ├«n timp ce reprezentan┼úii la v├órf ai acestora ┼či-au pasat de la unul la cel─âlalt responsabilit─â┼úile. Iar declara┼úiile publice au men┼úinut o permanent─â stare de confuzie, astfel c─â investitorii care s-au aplecat cu maximum de seriozitate asupra procesului au avut nevoie de nervi de o┼úel pentru a-┼či p─âstra calmul ┼či acuitatea ├«n acest mediu total instabil. A┼ča c─â nu e de mirare retragerea a cinci din 11 b─ânci care ini┼úial se angajaser─â s─â sprijine proiectul.

C├ónd, ├«ntr-un final, a ie┼čit la lumin─â faptul c─â autorit─â┼úile sunt cele care nu ┼či-au ├«ndeplinit partea de obliga┼úii ┼či c─â, de fapt, acestea nu au ├«ntreprins mai nimic din ce aveau de ├«ndeplinit, a devenit limpede c─â privatizarea e┼čueaz─â.

Iată ce condiţii trebuia să se îndeplinească până luni, potrivit normativului privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă:
** emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă;
** finalizarea de c─âtre v├ónz─âtor a conversiei crean┼úelor de┼úinute de stat asupra companiei la data semn─ârii contractului ┼či definitivarea structurii capitalului social al societ─â┼úii ├«n urma opera┼úiunii;
** ob┼úinerea de c─âtre v├ónz─âtor, de la finan┼úatorii interni ┼či externi ai societ─â┼úii, a unui acord cu privire la modificarea structurii ac┼úionariatului societ─â┼úii, ca efect al ├«ncheierii contractului;
** creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător;
** semnarea declara┼úiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de ac┼úiuni ├«n registrul ac┼úionarilor ┼či de ac┼úiuni al societ─â┼úii.

Surse apropiate negocierilor au declarat pentru ÔÇ×Adev─ârulÔÇť c─â reprezentan┼úii comisiei de privatizare a CFR Marf─â i-au chemat la discu┼úii pe cei de la GFR pentru a le comunica ├«n principal c─â tranzac┼úia nu poate fi finalizat─â ├«ntruc├ót nu s-au ├«ndeplinit condi┼úiile suspensive, ceea ce atrage dup─â sine imposibilitatea efectu─ârii pl─â┼úii celor 170,2 milioane de euro.

Asta dup─â ce reprezentan┼úii Consiliului Concuren┼úei au precizat, ├«n repetate r├ónduri, c─â nu pot emite un aviz (pozitiv sau negativ) ├«ntr-un timp at├ót de scurt, ├«ntruc├ót compania este una de mari dimensiuni, iar un r─âspuns va putea fi oferit ├«n termen de 45 de zile de la primirea de la GFR a tuturor documentelor necesare. ┼×i dup─â ce Ministerul Transporturilor a ezitat s─â cear─â Guvernului o am├ónare care se impunea de la sine ├«n calendarul privatiz─ârii CFR Marf─â...

├Än luna iunie, GFR a fost declarat c├ó┼čtig─âtor ├«n procesul de privatizare a CFR Marf─â, oferind un pre┼ú de 202 milioane de euro pentru 51% din ac┼úiunile CFR Marf─â.


Mai multe despre privatizarea CFR Marfă

Privatizarea CFR Marf─â a e┼čuat. Dup─â trei ore de negocieri, GFR ┼či comisia de privatizare nu au ajuns la niciun acord┬áProcesul de privatizare a CFR Marf─â a e┼čuat dup─â ce reprezentan┼úii Grup Feroviar Rom├ón (GFR) ┼či membrii comisiei de privatizare din Ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun acord privind transferul de ac┼úiuni ├«n proprietate privat─â.┬á

EDITORIAL:┬áSemnifica┼úia e┼čecului privatiz─ârii CFR Marf─â┬áNu c─â mi-a┼č fi f─âcut cine ┼čtie ce iluzii. Constat doar, pentru a "n" oar─â, c─â aproape tot ce atinge statul se usuc─â. ┬á ├Än ciuda contextului interna┼úional dificil, de-ar fi s─â men┼úion─âm doar criza financiar─â din America, guvernele Rom├óniei merg incon┼čtient spre pr─âpastie.

B─âsescu, despre privatizarea CFR Marf─â: Prim-ministrul nu ar trebui s─â se team─â dac─â a respectat legea┬áAdministra┼úia preziden┼úial─â a reac┼úionat dup─â afirma┼úia premierului Victor Ponta, potrivit c─âreia func┼úionarii statului s-ar teme deoarece pre┼čedintele Rom├óniei ar fi dat ordin s─â fie ancheta┼úi de c─âtre DNA. Bogdan Oprea, purt─âtorul de cuv├ónt al lui Traian B─âsescu, noteaz─â c─â niciun func┼úionar al statului nu ar trebui s─â se team─â de justi┼úie dac─â a respectat legea.

EXCLUSIV Privatizarea CFR Marf─â: ce condi┼úii contractuale ┼či-au asumat, dar nu au ├«ndeplinit institu┼úiile statului┬áLipsa unei pozi┼úii clare de la Consiliul Concuren┼úei, ├«nt├órzierea conversiei ├«n ac┼úiuni de┼úinute de stat asupra CFR Marf─â ┼či lipsa avizului pe care Ministerul Transporturilor trebuia s─â-l ob┼úin─â de la finan┼úatorii societ─â┼úii pentru schimbarea structurii ac┼úionariatului sunt principalele piedici ├«n calea privatiz─ârii transportatorului feroviar. Piedici puse de stat, nu de investitorul desemnat c├ó┼čtig─âtor al licita┼úiei de privatizare.

EXCLUSIV Negocieri dure pe CFR Marf─â: comisia de privatizare vrea ca Gruia Stoica s─â pl─âteasc─â f─âr─â ca ministerul s─â-┼či fi ├«ndeplinit obliga┼úiile din contract┬á├Än urma discu┼úiilor purtate timp de c├óteva ore ast─âzi, la Ministerul Transporturilor, au rezultat mai multe variante de lucru care converg c─âtre ideea ca ministerul s─â primeasc─â banii f─âr─â a-┼či ├«ndeplini obliga┼úiile.



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite