Autostrada cu tuneluri pentru urși: Cum avansează lucrările pe lotul Margina-Holdea
0A început etapa de execuție pe lotul Margina - Holdea din autostrada A1 Lugoj – Deva, a transmis, marți, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Potrivit sursei citate, următoarele lucrări se află în desfășurare:
- Decopertare teren - S-a decopertat până la kilometrul 51 (până la intrarea în primul tunel care se va construi pe acest sector. Lungimea celor două tuneluri din proiect va fi de aproximativ 2,13 km.)
- Drenare ape din zonă.
Reprezentanții CNAIR menționează că antreprenorul urmează să mobilizeze mai multe utilaje pentru a efectua restul lucrărilor pregătitoare.

La rândul lor, reprezentanții DRDP Timişoara au transmis că pe „lotul cu tuneluri” de pe autostrada A1 Lugoj – Deva, lotul 2, se lucrează la decopertarea terenului și la drenarea apelor din zonă, urmând ca antreprenorul să aducă și alte utilaje pentru a efectua restul lucrărilor pregătitoare.
Constructorul acestei secțiuni din A1 este Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SC SA&PE Construct SRL – Euro-Asfalt DOO;
Durata contractului este de 45 de luni (11 luni proiectare, 34 de luni execuție) cu o valoare de 1,826,845,634 de lei, fără TVA.
Alte date tehnice:
Sursa de finanțare: Finalizare secțiune D - POIM, proiectare și execuție E - PNRR;
Stadiu actual: Organizare de șantier;
Termen deschidere: 2026.
Lotul Margina – Holdea sau secțiunea cu „tuneluri pentru urşi” face parte din Autostrada Lugoj – Deva. Tronsonul Holdea – Margina din Autostrada Lugoj – Deva (A1) are circa 9,13 kilometri lungime. Conform condiţiilor din Acordul de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secţiunii E2. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecţionale prevăzute cu platforma de 11,25 m, pe fiecare cale de circulaţie.
Lucrările la Autostrada Lugoj Deva, în lungime de 100 de kilometri, au început în urmă cu peste un deceniu, iar investiția finanțată inițial prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare 2014-2020 a fost împărțită în patru loturi. Lotul I, de 27,6 kilometri, a fost finalizat în decembrie 2013. În martie 2017 au fost deschişi traficului rutier 15 kilometri din Lotul 2, în august 2019 au fost inauguraţi 22 de kilometri ai Lotului 4, iar în decembrie 2009 alţi 21 de kilometri, din Lotul 3 al A1.
În 2017, statul român a reziliat contractul pentru execuţia tronsonului de circa 10 kilometri de la limita județelor Hunedoara și Timiș și a lansat o nouă procedură pentru proiectarea şi execuţia acestuia, pentru a cuprinde cele două ecoducte, în lungime totală de peste doi kilometri.
Tunelurile au fost solicitate încă din 2010 de mai multe organizaţii de mediu, printr-un memorandum transmis Comisiei Europene.
În octombrie 2022, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și conducerea Companiei Naționale de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (CNAIR) au semnat cu asocierea de firme Spedition UMB – Tehnostrade – SA&PE Construct – Euro-Asfalt contractul de proiectare și execuție a tronsonului de autostradă Margina – Holdea, singurul tronson-lipsă din autostrada Lugoj-Deva, așa-numita „Autostradă a Urșilor”.
Proiectul are o valoare de 1,8 miliarde de lei fără TVA (aproximativ 373 de milioane de euro).