Video Defrișări importante pe autostrada cu tuneluri pentru urși. Mii de arbori vor fi tăiați pe viitorul șantier VIDEO

0
Publicat:

Construcția celor nouă kilometri din Autostrada Lugoj Deva, pe care vor fi realizate două ecoducte de peste doi kilometri va duce la defrișarea pădurilor de la limita județelor Hunedoara și Timiș, aflate pe traseu.

Zona Margina, unde vor începe lucrările la sectorul lipsă din Autostrada A1. Foto: Daniel Guță
Zona Margina, unde vor începe lucrările la sectorul lipsă din Autostrada A1. Foto: Daniel Guță

În următoarele șase luni, peste 2.700 de arbori din speciile anin negru, salcâm, jugastru, plop tremurător, cireș, cer și salcie căprărească vor fi extrași de pe locul care va deveni șantier pentru noua autostradă cu tuneluri pentru urși, din vestul României.

Licitația pentru realizarea defrișărilor pe sectorul Holdea - Margina (video), din Autostrada Lugoj Deva, a fost finalizată, iar o firmă din județul Bihor va începe lucrările. În total, circa 1.200 de metri cubi de lemne, în valoare de circa 70.000 de lei, vor fi extrași de pe viitorul sector rutier.

„Tăierea plantației se va efectua pe amplasamentul autostrăzii Lugoj – Deva fără închiderea circulației rutiere pe sector”, se arată în caietul de sarcini al achiziției publice scoasă la licitație Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.  

În următoarele luni vor începe lucrările la tronsonul de 9,13 kilometri de autostradă, rămas nefinalizat din cei 100 de kilometri ai Autostrăzii Lugoj – Deva, construiți în perioada 2013 – 2019. Ecoductele proiectate pe noul tronson de autostradă vor reduce însă defrișările unor suprafețe întinse de pădure.

Autostrada cu tuneluri pentru urși, așteptată de peste un deceniu

Primul lot al autostrăzii din vestul României, în lungime de 27,6 kilometri, a fost finalizat în decembrie 2013. În martie 2017 au fost deschişi traficului rutier 15 kilometri din Lotul 2, în august 2019 au fost inauguraţi 22 de kilometri ai Lotului 4, iar în decembrie 2019 alţi 21 de kilometri, din Lotul 3 al A1.

În 2017, fosta CNADNR (actuala Companie Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR) a fost nevoită să renunţe la execuţia unui sector de circa 10 kilometri, între localităţile Holdea şi Margina, pentru a lansa separat o procedură pentru proiectarea şi execuţia a două ecoducte, în lungime totală de peste doi kilometri.

Proiectul a fost scos la licitaţie în iunie 2019, însă până în luna martie 2021, licitaţia a intrat în blocaj, din cauza unor litigii dintre CNAIR şi fostul constructor Salini al Lotului 2, cel care a reclamat rezilierea abuzivă în 2017 a contractului.

Cele două părţi au ajuns la un acord, iar licitaţia a putut fi reluată, contractul în valoare de de 1,8 miliarde de lei fără TVA fiind atribuit, în 2022, asocierii Spedition UMB – Tehnostrade – SA&PE Construct – Euro-Asfalt.

Autostrada cu tuneluri pentru urși, cerută de organizațiile de mediu

Aşa-numitele tuneluri pentru urşi au fost solicitate încă din 2010 de organizaţiile de mediu, printr-un memorandum transmis Comisiei Europene, în care solicitau protejarea zonei traversate de autostradă, cuprinsă în situl Natura 2000 Podişul Lipovei – Poiana Ruscă.

„Este extrem de important ca toate soluţiile de atenuare şi defragmentare să ia în considerare importanţa zonei pentru conectivitate la nivel regional, dar şi pentru condiţiile locale. În acest sens, recomandăm ca toate ecoductele proiectate pentru carnivorele mari din zona studiată să aibă o lăţime de cel puţin 200 de metri. Un proiect de reconstrucţie ecologică pe scară largă ar trebui să fie pus în aplicare în timpul şi după construcţia autostrăzii pentru a proteja conectivitatea în zonă pe termen lung”, se arăta în memoriul organizaţiilor de mediu, din 2011.

Trei ecoducte au fost construite pe Autostrada Lugoj – Deva (două la Holdea și unul la Bretea Mureșană, în Hunedoara), cu lățimi de circa 100 de metri fiecare, pentru a facilita traversarea autostrăzii printr-un culoar verde, destinat carnivorelor mari din zona Munţilor Apuseni, a Defileului Mureşului şi a Munţilor Poiana Ruscă.

Tunelurile de pe tronsonul Holdea – Margina vor avea o lungime mult mai mare ca ecoductele din județul Hunedoara. Au fost plănuite la peste doi kilometri, vor fi formate din două galerii unidirecţionale, prevăzute pe fiecare cale de circulaţie cu platforma de 11,25 metri din care parte carosabilă 2x3,75 m, banda de încadrare de 0,25 metri, banda de urgenţă de 2,50 metri şi acostamente de 2x0,50 metri, la care se mai adaugă trotuare laterale 2x0,75 metri.

Tunelurile vor avea galerii de evacuare în caz de urgenţe, nişe de serviciu pentru amplasarea echipamentelor de securitate, instalaţii electrice, de ventilare, de stingerea incendiilor şi echipament ITS.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite