Scandalul Tarom. Demetriade, director executiv: „Corpul de Control va oferi suficiente detalii care să justifice reducerea mandatului lui Heinzmann“

Scandalul Tarom. Demetriade, director executiv: „Corpul de Control va oferi suficiente detalii care să justifice reducerea mandatului lui Heinzmann“

Nicolae Demetriade a fost numit în urmă cu dăuă săptămâni administrator-director executiv al Tarom

Nicolae Demetriade, numit recent administrator-director executiv al Tarom, a declarat, pentru „Adevărul“, că, cel mai probabil, echipa Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, care se află de miercuri în companie, va oferi suficiente detalii care să justifice decizia Consiliului de Administraţie privind reducerea de la patru ani la un an a mandatului managerului privat Christian Heinzmann.

„În prezent, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor analizează întreaga situaţie. Probabil că vor rezulta suficiente detalii care să justifice decizia Consiliului de Administraţie (numirea lui Demetriade ca administrator-director executiv şi reducerea mandatului lui Heinzmann la un an – n.r.). Sperăm ca acest control să nu întârzie foarte mult în stabilirea cu exactitate a situaţiilor care au determinat decizia boardului“, a declarat Demetriade. 
 
El a adăugat că, cel mai probabil, Corpul de Control va prezenta mult mai multe „decizii de management care nu au respectat care nu au respectat nici reglementările interne, dar nici alte prevederi legale“.   
 
Consiliul de Administraţie (CA) al Tarom, condus de bancherul Dan Pascariu, a decis în urmă cu două săptămâni să reducă de la patru ani la un an mandatul managerului privat Christian Heinzman şi numirea lui Nicolae Demetriade în funcţia de administrator-director executiv. 
 
 
„Dacă nu aş fi semnat, aş fi fost concediat“, a afirmat Heinzmann imediat după reducerea mandatului. În replică, Pascariu a afirmat: „Cum l-aş fi putut eu forţa? El a semnat un addendum la contract de bună voie“.
 
 
„Asupra acestor nemulţumiri s-a discutat cu domnul Heinzmann. Noi am considerat că şi le-a însuşit dacă a acceptat să semneze reducerea contractului de mandat cu trei ani. Nu consider că exista un alt motiv sau cineva care să facă presiuni în astfel de situaţii decât acceptarea de către cel în cauză că nu şi-a îndeplinit sarcinile asumate“, a spus Demetriade, pentru „Adevărul“. 
„Prezenţa mea în companie nu implică absolut niciun efort financiar“
 
El a adăugat că numirea sa ca membru în Consiliul de Administraţie (la începutul lunii mai) şi ca administrator-director executiv (pe 21 iunie) nu implică niciun efort financiar din partea companiei şi că atribuţiile lui Heinzmann nu au fost suspendate. 
 
„Numirea mea în CA a fost tot o decizie a Consiliului, care a înţeles că experienţa mea în conducerea companiei din perioada 2001-2002 şi tot parcursul meu profesional din mediul privat va aduce un plus efortului CA de aplicare a unor măsuri reale de redresare financiară a companiei. Prezenţa mea în CA sau ca administrator executiv nu implică absolut niciun efort financiar din partea companiei. Atribuţiile domnului Heinzmann nu au fost suspendate, el semnează in continuare toate documentele financiare şi ia deciziile conform contractului de mandat“, a explicat directorul executiv al Tarom.    
 
Demetriade a explicat că mandatul său pentru funcţia de administrator-director executiv este de opt luni, până la sfârşitul anului, adică pentru încă două luni după plecarea lui Heinzmann, „timp în care să asigurăm transferul tuturor atribuţiilor către un viitor CEO care să poată prelua conducerea companiei“.  
 
Anumite voci au susţinut că Demetriade se află în conflict de interese întrucât soţia sa deţine compania World Tavel, care reprezintă în România operatorii aerieni flydubai şi Emirates. 
 
Demetriade a dorit să lămurească această situaţie: „Ordonanţa corporativă 109/2011 prevede şi modalitatea rezolvării acestei situaţii. Înainte de acceptul meu în cadrul CA, am informat în scris AGA asupra unui eventual conflict de interese, menţionând că nu voi participa la vot asupra hotărârilor care pot intra sub incidenţa acestui conflict. Trebuie însă explicat ce înseamnă conflict de interese. Agenţia World travel, la care eu nu am fost niciodata acţionar, coordonează activităţile de vânzare în România pentru cele două companii aeriene, deci vinde bilete, aşa cum vinde bilete de avion şi pentru Tarom. Deciziile de operare şi comerciale pe care la iau Emirates şi flydubai pe piaţa din România nu sunt influenţate sub nicio formă de World Travel“.
 
Ce a greşit Heinzmann
 
Dan Pascariu a precizat, în cadrul conferinţei de presă de miercuri, că Heinzmann nu a sistat angajările, ba chiar a angajat 40 de persoane, şi, deşi renegocierea contractelor era una dintre măsurile importante din planul de management, managerul a renegociat un singur contract. 
 
Heinzmann a explicat ulterior că noile angajări au fost sezoniere şi vizează doar agenţi de îmbarcare şi manipulatori de bagaje pentru a putea face faţă sezonului de vârf când numărul pasagerilor este mai mare. 
 
Demetriade susţine însă că exista posibilitatea de a redistribui personal din cadrul companiei, întrucât sunt unele zone de activitate unde se înregistrează un excedent de personal.  
 
El a adăugat că cea mai importantă măsură din planul de management, care trebuia să genereze economii importante, viza un studiu pe linia eficientăzării consumului de petrol. Potrivit lui Demetriade, Heinzmann a estimat că acesta va genera economii de 8-10% la costurile cu petrolul. 
 
„Studiul prezentat de firma de consultanţă angajată în acest scop nu a adus nimic nou, iar sectoarele implicate în această măsură şi-au declarat punctul de vedere obiectiv. Restul măsurilor sunt în derulare, deşi multe aveau ca termen de implementare trimestrul al doilea“, a spus Demetriade.
 
Acuzat de lentoarea implementării măsurilor din planul de management, Heinzmann a spus că este în grafic cu implementarea planului, însă unele măsuri necesită mai mult timp din cauza administrării greoaie şi a birocraţiei. 
 
Demetriade a spus că nu există formule magice în aviaţie, dar trebuie să realizezi o structură organizatorică care să aplice un model de business acceptat de piaţă şi să urmărească cu serozitate extremă modul de respectare a deciziilor. 
 
Intenţia Consiliului de Administraţie este de a devansa trecerea companiei într-o situaţie financiară stabilă (planul de management prevede trecerea pe profit în 2015 – n.r.).. Trebuie să intervenim rapid pentru redresarea financiară a Tarom fiindcă evoluţiile din piaţă, competiţia celorlalte companii aeriene, care în fiecare zi introduc noi zboruri spre România, ar putea crea dificultăţi majore, pe care nu terbuie să fii specialist ca să le anticipezi“, a spus Demetriade. 
 
„Demonstrează că se agaţă de această funcţie“
 
Nicolae Demetriade susţine că reacţiile din mass-media ale managerului privat Heinzmann, în urma reducerii mandatului, demonstrează că se agaţă de această funcţie.
 
„Deşi am sperat că domnul Heinzmann, prin reducerea mandatului, a acceptat feed-backul transmis de CA prin două scrisori de evaluare, reacţiile domniei sale din presă şi media demonstrează că se agaţă de această funcţie. Nu vrem să ne întrebăm din ce considerente, dar ne gândim că nu numai datorită faptului că a început să iubească foarte repede România şi compania Tarom. Dacă cineva iubeşte o companie atât de mult, se gândeşte şi la imaginea acesteia şi la modul cum este afectată de declaraţiile sale de presă“, a spus directorul executov al operatorului aerian. 
 
„Implementarea de management privat la Tarom nu a fost cea mai fericită decizie“
 
Nicolae Demetriade, care a ocupat funcţia de director general al Tarom în 2001-2002, s-a aflat şi el, alături de belgianul Christian Heinzman, pe lista scurtă întocmită de recrutorii selectaţi de Ministerul Transporturilor pentru numirea din toamnă a unui manager privat la operatorul aerian naţional. 
 
„Lista scurtă cu membri Consiliului de Administraţie cuprindea 24 de persoane, listă pe care am fost inclus şi eu. Nu cred că mai este de actualitate să discutăm care au fost considerentele pentru care Consiliul l-a nominalizat pe domnul Heinzmann în funcţia de CEO în luna noiembrie 2012. Probabil că în timp, vom înţelege de la firma de recrutare cum s-a făcut selecţia, cum s-au respectat criteriile de selecţie“, a răspuns Demetriade. 
 
El a adăugat că implementarea de management privat la Tarom nu a fost cea mai fericită decizie şi că Ordonanţa corporativă 109/2011 ar fi avut rezultate vizibile într-un mediu economic stabil şi dacă recrutorii ar fi făcut analize serioase asupra celor pe care i-au inclus pe lista scurtă cu propunerile pentru funcţia de CEO. 
 
Lucian Isar, înlăturat din Consiliul de Administraţie al Tarom la sfârşitul lunii mai, a scris pe blogul său de pe adevarul.ro despre tensiunile de la vârful companiei. 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: