Renumitul tenor Jonathan Tetelman, concert la Pitești

6
6
Publicat:

Nu e o glumă. Unul dintre cei mai importanți tenori ai lumii lirice actuale, tânăr, valoros, în plină formă de cânt, cu repertoriu solid dezvoltat în stilistica romantică și veristă de vocalitate liric-spintă, cu prezențe pe celebre scene mondiale, Metropolitan Opera, Staatsoper Viena, Deutsche Oper Berlin, Los Angeles Opera, Royal Ballet and Opera Londra (actuala denumire a Royal Opera House Covent Garden) etc., cu recitaluri de arii înregistrate la faimoasa casă de discuri Deutsche Grammophon, a poposit la Pitești în finalul lunii ianuarie. Pentru un concert în compania Orchestrei Simfonice a Filarmonicii locale, la Centrul multifuncțional (Casa de Cultură a Sindicatelor).

Jonathan Tetelman
Jonathan Tetelman

De ce tocmai în municipiul de pe Argeș? În mod sigur pentru că soția artistului american de origine chiliană, Andreea, este născută la Băbana, lângă Pitești și deja i-a dăruit două fetițe, Caira și Aria. Prezența lui Jonathan Tetelman a fost un gest generos pentru locurile natale ale Andreei, cu profit pentru cei aproape 1000 de spectatori entuziasmați, care au aplaudat cadențat, au ovaționat cu dăruire, cuceriți de vocea, spiritul și look-ul tenorului.

Personal am avut șansa să-l ascult live în spectacole, prima oară pe neașteptate la Opera Națională București în „Traviata” verdiană (2022), apoi potrivindu-mi o vacanță turistică spre a mă afla la Deutsche Oper Berlin pentru „Mantaua” de Puccini (2023). Mi-a lăsat impresii excelente, așa încât am mers rapid la Pitești.

Jonathan Tetelman place de la întâia apariție în scenă prin alura longilină la aproape 1,90 m, prin înfățișarea de actor hollywoodian (mulți l-au asemuit cu legendarul Gregory Peck), prin sentimentele prietenești cu care se atașează imediat de public, de orchestră, de partenerii serii, soprană, dirijor.

image

Apoi urmează impactul sonor cu un glas de aleasă calitate, de culoare sombrată, consistentă, virilă, cu rezonanțe baritonale și armonice bogate ce înconjoară sunetul fundamental, cu omogenitate perfectă de emisie și sonoritate pe întreg ambitusul, o voce de expansiune amplă a acutelor de forță și a atacurilor de sunet, de expresivitate și nuanțare a frazelor muzicale. Fascinează și comunică o trăire intensă, devoratoare, incandescentă. Iată succinta „fișă” de daruri native, de estetică vocală cu care tenorul și-a construit rolurile și a izbândit în lumea largă.

image

 Programul lui Jonathan Tetelman a început cu aria „Pourquoi me réveiller” din „Werther” de Massenet, o poezie pură clădită pe emoția cântării, prin contraste de la frazele în mezzoforte la notele înalte, Si bemol, pătrunzătoare și suverane.  Din „Tosca” pucciniană, tenorul a ales tulburătoarea „E lucevan le stelle”, însoțind-o cu aceeași poetică ardentă („Mi cadea fra le braccia”), cu frazare lungă, rafinat modelată („... le belle forme disciogliea dai velli”) și cu expunerea unei răscolitoare lipse de speranță a eroului său aflat în pragul morții („... e muoio disperato...”). Încărcată de avânt pasional debordant, cu lansări de note înalte în fraze de amploare impresionantă, a fost aria „No puede ser” din zarzuela „La tabernera del puerto” de Sorozábal.

Constantin Grigore și Jonathan Tetelman
Constantin Grigore și Jonathan Tetelman

Culmea programului single al lui Jonathan Tetelman a fost „Nessun dorma!” din „Turandot” de Puccini, în care a însoțit spectaculozitatea scriiturii cu nuanțări de mare profunzime. Câteva mostre... pe care cuvintele le pot reda cu greu... După o adresare narativă a debutului ariei („Tu pure, o Principessa, nella tua fredda stanza”) a venit imaginea astrală  („Guardi le stelle che tremano d'amore, e di speranza”) ca un aparté poetic secret. Desenul melodic al ultimului vers din cea de-a doua strofă, „...quando la luce splenderà” a purtat prin cântul lui Tetelman vibrația metaforică de îndrăgostit, concretizată apoi, moale și delicat, prin „che ti fa mia”. Finalul a fost copleșitor. Eroul a comandat parcă stelelor să dispară rapid de pe cer, să răsară zorii victoriei cu faimosul „Vincerò!” de încheiere, care a cutremurat sala, triumfal, interminabil, infinit. Gânditor și colorist de excepție, Jonathan Tetelman posedă prin puterile sonore adăugate, ceea ce vechii maeștri italieni numeau „forza e lagrima”.

image

În compania sensibilei soprane Mădălina Stan, tenorul a cântat cu aceeași aură de îndrăgostit duetele „O soave fanciulla” din „Boema” de Puccini (remarcile pentru Tetelman merg către subtilitățile în mezzavoce „Che m'ami, dì”și un Do natural acut imperial), „Lippen schweigen” din „Văduva veselă” de Lehár (o inspirată valsare sonoră) și Brindisi din „Traviata” de Verdi, cu „Libiamo, libiamo” seducătoor și un Si bemol final eclatant).

Jonathan Tetelman, Mădălina Stan și Constantin Grigore
Jonathan Tetelman, Mădălina Stan și Constantin Grigore

După încălzirea vocii și depășirea unei inerente stări de emoționalitate, având în vedere compania unei mari vedete (Habanera din „Carmen” de Bizet, aria Musettei din „Boema” de Puccini), Mădălina Stan a cântat cu accentuări iberice și cu șarm „Me llaman la primorosa” din zarzuela „El barbero de Sevilla” de Giménez, respectiv aria Rosinei din „Bărbierul din Sevilla” de Rossini.

Orchestra Simfonică a Filarmonicii Pitești a asigurat un coerent acompaniament soliștilor și a delectat publicul cu populare piese orchestrale din „Carmen” de Bizet, „Cavalleria rusticana” de Mascagni, „La boda de Luis Alonso” de Giménez, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski și cu polci de Johann Strauss, sub bagheta lui Constantin Grigore, un dirijor cu gestică reținută, economică, dar eficientă.

Prin prezența lui Jonathan Tetelman, la Pitești a fost o serată a excelenței, cum rar se vede pe la noi, grație prospețimii unui glas hiper-valoros, ascultat într-adevăr live, fără amplificare electronică.

Gabriel Niță, directorul Filarmonicii și violonista Sofia Butaru
Gabriel Niță, directorul Filarmonicii și violonista Sofia Butaru

La începutul concertului, directorul Filarmonicii, Gabriel Niță, a oferit o Diplomă de Apreciere foarte tinerei violoniste Sofia Butaru, fostă primă vioară a Orchestrei Simfonice piteștene, recent selecționată în Orchestra de Tineret a Uniunii Europene. La final, directorul Niță i-a dăruit lui Jonathan Tetelman macheta Teatrului de Vară Gheorghe Zamfir din Parcul Ștrand, invitându-l pe renumitul tenor să concerteze din nou la Pitești și în acest cadru. Așadar atmosfera de neuitat a serii de 30 ianuarie 2025 se va replica în aer liber. Merită mers, sunt numai 100 km.

FOTO Arhivă personală
FOTO Arhivă personală
Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite