
FOTO La Sinaia - un festival, o mare dramă, multe bucurii muzicale
0
Cei mai buni dintre cei foarte buni tineri muzicieni ai ţării se reunesc an de an în luna august, aici, la Sinaia, pentru a-l sărbători pe George Enescu; o fac prin grija Primăriei oraşului, a Fundaţiei Prietenii Muzicii, a societăţii Lanto Communication; cu câteva zile în urmă s-au împlinit 132 de ani de la naşterea maestrului.
Tineri mununaţi, talentaţi, iluminaţi de o frumuseţe spirituală pe care le-o conferă muzica însăşi, maeştri temeinic angajaţi cauzei privind formarea generaţiei viitoare de muzicieni profesionişti, concerte susţinute la Sinaia, în Sala de Spectacole a Casinoului, de asemenea la Bucureşti, la Atheneul Român, la Sibiu în marea Piaţa a Primăriei, la Buşteni, la Centrul Cultural... evenimente urmărite pe ansamblu de aproape zece mii de spectatori, de melomani; muzică clasio-romantică şi de secol XX, creaţii ale maestrului sărbătorit, ale compozitorilor noştri actuali... totul a putut fi audiat în atmosfera estivală a unei prelungite sărbători a muzicii.
Instituţii indiferente faţă de cauza muzicii, a tinerilor
Se poate, oare, imagina faptul că întreg acest complex al evenimentelor menţionate se realizează în afara vre-unui cadru instituţionalizat, se realizează în deplina indiferenţă a instituţiilor care în mod firesc ar trebui să se preocupe de formarea profesională a tinerilor muzicieni ?
Este o dramă pe care într-o formă sau alta o regăseşti, la noi, în diferitele sectoare ale activităţii cotidiene. Nu intrăm în rând cu lumea cea europeană pentru că, probabil, acest lucru nu se consideră a fi important.

Ansamblul cameral al maeştrilor FOTO Andrei Iordache
Nu constituie un secret pentru nimeni, cu atât mai puţin pentru comunitatea oamenilor de cultură, de artă, de muzică, ansamblurile orchestrale ale tinerilor muzicieni de la noi – mă refer la ansamblurile de muzică academică, clasică – beneficiază de un ambiguu statut de semi-clandestinitate. Nu intrtă în responsabilităţile fireşti ale Ministerului Invăţământului.
Trist şi adevărat! Mai trist este faptul că – aşa cum am aflat „pe surse” jurnalistice credibile - un sprijin financiar promis de Ministerul Culturii a fost retras în chiar timpul desfăşurării actualei ediţii a Festivalului de la Sinaia.
Festivalul drept laborator al formării tinerilor muzicieni
Chiar de la prima ediţie, idea proiectului a vizat conectarea maeştrilor la nivelul preocupărilor, la nivelul formării tinerilor muzicieni. Astfel au putut şi pot fi întâlniţi în programele festivalului, în concerte, la repetiţii, maeştri precum pianiştii Elisabeth Leonskaia, Valentin Gheorghiu, violonişti preum Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, cântăreţi de talia Biancăi Manoleanu sau a lui Dominik Köninger, un maestru al contrabasului precum Dorin Marc, de asemenea violoncelistul Marin Cazacu,directorul fondator al Festivalului.
Tinerii solişti, muzicieni cu împliniri cu totul remarcabile, de autentică consistenţă artistică, tineri prezenţi pe scena recentei ediţii a Festivalului de la Sinaia, au fost violoniştii Simina Croitoru şi Ioana Goicea, soprana Stanca Manoleanu, violonceliştii Cristina Basili şi Ştefan Cazacu, Ella Bokor, Mircea Marian, pianiştii Andrei Licareţ şi Mihai Ritivoiu...

Violonista Ioana Goicea FOTO Andrei Iordache
Şase orchestre ale tinerilor au evoluat pe scena Festivalului
Au evoluat aici, în sala de spectacole a Casinoului, dar şi la Bucureşti, la Atheneul Român, colective simfonice ale tinerilor muzicieni sosiţi din Polonia, de la Viena dar şi de peste Prut, cum este Orchestra Naţională de Tineret a Moldovei, de asemenea colective simfonice din ţară, Orchestra Română de Tineret, Orchestra Romanian Simfonietta, Camerata Junior... ; sunt tineri muzicieni, sunt dirijori, solişti, mai tineri şi mai vârstnici... cei care au creat, cei care luminează în continuare, la nivel european, brand-ul nostru de ţară. Este semnificaţia înaltă a unei identităţi pe care, din păcate, nu o desemnează la noi nici mediul social, nici cel economic şi nici cel politic actual. Sper ca acesta din urmă să nu sufere de gelozie! O desemnează cultura, arta, tineretul studios, tinerii olimpici, marile evenimente de peste an cum este, spre exemplu - aici, la Sinaia - Festivalul Internaţional Enescu şi muzica lumii, manifestare anuală ajunsă acum, la cea de a XIV-a ediţie; oameni şi muzică, evenimente, fapte de cultură... totul pare a se naşte din însăşi substanţa spirituală a acestei naţii. Atunci când aceste împliniri nu sunt ignorate, desconsiderate.
Romanian Sinfonietta a fost aplaudată frenetic la Sibiu

Întâi la Sinaia, ulterior la Sibiu, recent la Bucureşti, la Atheneul Român, apariţiile publice ale Orchestrei Romanian Sinfonietta, ansamblu condus de maestrul Horia Andreescu, au beneficiat de audienţa a aproape 5000 mii de entuziaşti melomani ai muzicii beethoveniene; dinamica vie a discursului Simfoniei a VIII-a, a beneficiat de o claritate iradiantă atent formulată a comunicării. (FOTO: Horia Andreescu)
Maturizarea profesională a tinereţii artistice în cazul O.R.T.
Impresionant s-a dovedit a fi complexul culorilor timbrale pe care le dezvoltă Orchestra Română de Tineret condusă de maestrul Cristian Mandeal; trebuie să recunosc, întreaga suită a lucrărilor orchestrale datorate lui Maurice Ravel, de la Rapsodia spaniolă la celebrul Bolero au dispus de antrenul exubernanţei sonore ce se ridică la nivelul unui înalt profesionalism practicat în contextul viaţii muzicale europene.

Dirijorul Cristian Mandeal
Tinerii polonezi ştiu a-şi promova valorile naţionale
Entuziasm şi bună dispoziţie, o rigoare salutară privind cântul în ansamblu, muzică rar audiată pe la noi, un lăudabil sentiment al conştiinţei naţionale... Asta au etalat pe parcursul turneului în ţara noastră, tinerii muzicieni membri ai orchestrei Sinfonia Iuventus – Polonia, ansamblu condus de Tadeusz Wojciechowski. Muzică poloneză, maghiară, spaniolă... şi nici o pagină din creaţia compozitorilor din ţara gazdă! Au fost primiţi cu căldura cu care melomanii noştri îi întâmpină pe muzicienii talentaţi, comunicativi.
Tinerii vienezi ştiu sa-şi promoveze valorile!
Impresionant, cu totul impresionant s-a dovedit a fi concertul tinerilor muzicieni vienezi, Wiener Jeunesses Orchester, ansamblu orchestral amplu condus de Herbert Bock, un profesionist cu experienţă, un bun constructor al ansamblului orchestral, un temeinic şef de orchestră. Impresionantă este cultura sunetului de ansamblu; exemplare se dovedesc a fi resursele privind capacitatea de concentrare, de susţinere pe lungă durată... în marile opus-uri simfonice. Ma refer la realizarea celebrei simfonii, cea de a 7-a, în mi major, opus monumental datorat compozitorului austriac Anton Bruckner. Concentrare în cânt, interiorizare, eficientă integrare în construcţia de ansamblu... se constituie în date esenţiale ale acestui minunat ansamblu al tinerilor muzicieni austrieci.

Orchestra tinerilor polonezi
Moldovenii de peste Prut au fost promovaţi de instituţiile de la Chişinău
Tânărul şef de orchestră Gabriel Bebeşelea la pupitrul dirijoral al ansamblului Camerata Junior, la conducerea Orchestrei Naţionale de Tineret a Moldovei, este un promiţător conducător de ansamblu orchestral, este un tînăr maestru; are o eficientă comunicare cu membrii formaţiei; este un constructor pe cât de ferm orientat în definirea proiectului său, pe atât de sensibil, de echilibrat, în realizarea marelui opus care este Simfonia a V-a, în mi minor, de Ceaikovski. Partidele viorilor reprezintă grupul cel mai important al formaţiei. Tot „pe surse” similare am aflat că solistul moldovean al ansamblului – nu-i voi nota numele – a refuzat să cânte la Sinaia în momentul în care a aflat că tineri şi vârstnici, maeştri cu înaltă acreditare în contextul vieţii muzicale europene, tineri de importantă circulaţie naţională şi internaţională, nu pot fi onoraţi financiar în condiţiile actuale. Pentru unii, banul şi muzica merg mână în mână. Necondiţionat.
Idea de bază a Festivalului...
Îi aparţine maestrului Marin Cazacu, violoncelist solist, dascăl şi parinte, artist care dăruie din prea-plinul unei conştiinţe generos hrănite de muzică .
Importanţa în plan mondial a acestui tip cu totul special de ansamblu a fost recunoscută de multă vreme. Formaţia se poate constitui la nivelul unei selecţii mondiale cum este Orchestra de Tineret a Festivalului de vară de la Tanglewood, din Statele Unite; altele se constituie la nivel continental cum este Orchestra Europeană de Tineret; altele la îndemnul generos al ideilor, al acţiunilor privind apropierile inter-rasiale, cum este Orchestra Est-West-Divan din Orientul Apropiat, ansamblu condus de neobositul, de neînfricatul Daniel Barenboim.
Muzica este un limbaj universal!
Poate mobiliza tineri de peste mări şi ţări. Ii apropie.
Ii responsabilizează. Le înlesneşte comunicarea.
O sensibilizează. Le lărgeşte orizontul. Iar aceasta în virtutea unor importante idealuri umaniste.
Aproape toate ţările europene, în orice caz cele care fac parte din U.E., dispun de asemenea ansambluri a căror funcţionalitate depăşeşte nivelul imediat al percepţiei.
La noi, puţini sunt cei care au aflat că - sub conducerea maestrului Cristian Mandeal - Orchestra Română de Tineret a participat anul trecut, cu enorm succes, la Berlin, la un mare Festival Internaţional al Orchestrelor de Tineret. Drept urmare, în urma unei riguroase selecţii, anul viitor orchestra noastră a fost invitată să concerteze în cadrul celebrei Filarmonici berlineze, într-o suită de concerte la care participă, de asemenea, un ansamblu similar din Germania şi un altul din America centrală.
Un mare dubiu pentru tinerii noştri
Cum să ne mire faptul că marea majoritate a tinerilor studioşi de la noi visează să rămână în afara graniţelor ţării? Pentru studii, pentru un onorabil loc de muncă. Intr-o bună orchestră europeană.
Materialul a fost anterior publicat în România Literară.